«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Advertisements

1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Temaplan Legetjenester Komité Helse og omsorg.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
Samtykke. Problemstillinger – Testasjonshabilitet – kan vedkommende skrive testament? – Stemmerett. Kan vedkommende stemme ved et valg? – Bilkjøring?
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Holdninger til helseforsikring
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Pårørende.
Andøy kommune Pleie og omsorg
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Organisasjonsendring Hjemmetjenesten 2017
Strategikonferansen okt 2016
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Familieråd En for alle, alle for en
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
Bærekraftig samfunnsutvikling
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Veiviser Bolig for velferd
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Legevakt i Røros, Os og Holtålen (ROH) og ambulanser
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Valgfag innsats for andre
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
montessoriforbundet, februar 2018
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Økt digital kompetanse hos innbyggerne på fosen
Innledning om KFF-KSS.
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Forprosjekt Finnmarksmodell barnevernet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Målet med DMS Sikre et godt helsetilbud til befolkningen på Sør-Helgeland ikke minst for de mest sårbare pasientene For Helgelandssykehuset – beholde og.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Pasientens legemiddelliste
Kurs for brukere av KFF-KSS
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Pasientens legemiddelliste
Seniornett 15.nov Kjersti Haugen Norheim
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Nå er vi spente!.
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Irene Henriksen Aune, Koordinator EIEJ Agder Webinar 04. juni 2019
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland

Utfordringene for helse- og omsorgssektoren er sammensatt Flere eldre og strammere økonomiske rammer Kapasitetsutfordringer og forventet underdekning av helse og omsorgstjenester Økte og endrede oppgaver til primærhelsetjenesten - høyere krav til faglig støtte og samhandling mellom aktørene Fragmentert helsetjeneste, organisering av helsetjenesten gir store utfordringer for samhandling

Felles grunnmur for digitale tjenester Digitalisering av arbeidsprosesser Bedre sammenheng i pasientforløp I strategien beskriver vi e-helseutviklingen ut fra seks strategiske områder; De fire første har en direkte verdi for helse- og omsorgstjenesten. De neste to beskriver grunnleggende forutsetninger for de fire første områdene. Nasjonal styring av e-helse og økt gjennomføring Bedre bruk av helsedata Helsehjelp på nye måter

Nasjonal løsning for helhetlig samhandling og felles journal

Hvordan kan jeg finne ut hva som er riktig valg for meg? Pasienten 1. Jeg har ikke oversikt 2. Jeg må stadig gjenta historien min Jeg er IKKE i sentrum ? ? 1. Jeg har ikke oversikt Tilgang på opplysninger fra journaler, behandling etc Timeavtaler.... 2 Jeg må stadig gjenta historien min Brudd hele veien, ikke oversikt over hva slags behandling jeg har fått, eller hvilke planer som er satt opp hvordan henger det sammen? 3. Jeg vil delta mer selv Pasienten skal få en sterkere stemme, ikke bli «passive» mottakere, men kunne delta aktivt selv og involveres Få kunnskap, pasienter blir friskere når de vet mer. Det er en pasientrettighet at vi skal få informasjon tilpasset og å kunne delta aktivt selv i utformingen av behandling 4 Jeg får ikke alltid riktig behandling journal løsning vil ikke sikre at det ikke gjøres feil men når helsepersonell får tilgang på informasjon er det lettere å gi rett behandling 3. Jeg vil delta mer selv 4. Jeg får ikke alltid riktig behandling Hvordan kan jeg finne ut hva som er riktig valg for meg? ? ! Dagens situasjon

Spesialist-helsetjenesten Helsepersonell 1. Jeg har ikke tilgang på nødvendig informasjon 2. Jeg bruker mye tid på lete etter og oppsummere informasjon Jeg ser IKKE hele pasienten 1. Jeg har ikke tilgang på nødvendig informasjon Medisinske opplysninger, planlagte behandlinger, planer for eksempel lege på legevakt sier de «kjører bil i tåka» 2. Jeg bruker mye tid på lete etter og oppsummere informasjon Både internt i egne systemer og etterspørre fra andre for eksempel saksbehandlere på tildelingskontor 3. Jeg mangler god støtte til å avgjøre vider forløp (beslutningsstøtte + prosesstøtte).  Eksempel på dette kan være at en pasient er operert for tykktarmskreft og så skal ha kontroller etter en protokoll fra sykehuset. Pasienten skal f. eks. etter 3 mnd, 6 mnd, 12 mnd, 2 år, 3 år og 4 år ta blodprøver samt radiologi form av CT Thorax og Lever. Og etter det 5. året skal pasienten dessuten henvises til Koloskopi på sykehuset i dag er det lite støtte til å følge opp disse prosessene i fastlegesystemene 4. Jeg bruker mye tid på å samhandle med andre. Eks ansatte i habiliteringstjenesten bruker mye tid på «samle» trådene holde oversikt 3. Jeg mangler god støtte til å avgjøre videre forløp 4. Jeg bruker mye tid på å samhandle med andre Anbefalt undersøkelse: Dette skjer videre Skole Nav Spesialist-helsetjenesten Innbygger /pårørende PPT Dagens situasjon

? 1. ... gjennomføre forbedringer og ivareta pasientsikkerhet 2. ...styre ressurser på en god måte Leder i kommunen Hvor stor belastning er det her? Hvor mange biler trenger vi? Hvor mange hendelser? ? Hvordan er dette i forhold til landsgjennomsnitt? Følger vi beste praksis? Jeg vet ikke om vi leverer tjenester med høy kvalitet. Vi mangler verktøy og oversikt for å kunne... Jeg mangler god oversikt for å kunne gjennomføre forbedringer og ivareta pasientsikkerhet følge opp pasientrettede avvik kan være en krevende affære … Jeg ønsker bedre støtte til å styre ressurser på en god måte. Kan være turnusplanlegging ut mot økt behov i et distrikt kontra et annet Jeg ønsker bedre verktøy for å planlegge opplæring og videreutdanning, med tanke på økte krav til kommunal helse og omsorgstjeneste er dette høyst relevant Jeg ønsker bedre oversikt over helsetilstanden til innbyggerne for å velge forebyggende tiltak. 3. ...planlegge opplæring og videreutdanning 4. ...velge forebyggende tiltak i befolkningen Hva slags pasienter møter vi fremover? Hva slags type kompetanse trenger vi da? Hvor mange innbyggere er smittet av...? Dagens situasjon

Bakgrunn for Direktoratet for e-helse sin anbefaling Ambisiøse mål Nytenkning og sammenfallende behov i kommunesektoren Tydelige forventninger fra pasienter og brukere Meld. St. 9 (2012-2013)

Løsning for helhetlig samhandling og felles journal for kommunale helse- og omsorgstjenester Skole/ barnehage Samhandling med innbygger PPT Samhandling med kommunale og statlige tjenesteområder utenfor helse- og omsorgsektoren Barnevern NAV Journalløsningens samhandlingsevne Andre Journalløsning Dokumentasjon av forløp og tilstand Pasientrettet planlegging, saksbehandling og koordinering Organisering av helsepersonell, ressurser og oppgaver Kunnskaps-, beslutnings- og fagfellesstøtte Samhandling mellom aktørene i helsesektoren Samhandling mellom helsepersonell i samme løsning Velferdsteknologi Flåtestyring Lønn Personal Integrasjon med andre kommunale løsninger Administrasjon

Ekstern kvalitetssikrer har levert sin KS1-rapport Hovedanbefalinger: Det er behov for nasjonale tiltak og K7 bør velges som konseptalternativ Konseptvalget bør tas nå og forprosjektet bør settes i gang så raskt som mulig Særskilt merknad: Bør være en stor grad av forpliktelse før et såpass stort tiltak kan igangsettes. Anbefaler at det inngås en gjensidig bindende avtale med kommuner, fastleger o.a. private aktører i forprosjektfasen. Pålegg om obligatorisk deltakelse bør vurderes i forprosjektfasen

Takk for oppmerksomheten!