KONFLIKTTRAPPA Gjør det verre Gjør det bedre

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
Vernetjenesten i Kristiansund
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fra ord til liv Mars 2011.
Trygge organisasjoner
En innføring i spillet: Lag En Setning
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Veiledning av elever / lærlinger
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
- Hovedrolle eller birolle
Mestring og forebygging av depresjon
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Om å skrive om litterære tekster
Om å skrive om litterære tekster
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Menighet i bevegelse En prosjekt- presentasjon. Prosjektets målsetting Bidra til å forstå og svare på de utfordringer det er å være misjonerende kirke.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Tema: Kommunikasjon i team
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Samarbeid og konflikt Nylen : Byråkratiske organisasjonstrekk og deres betydning for samarbeid OrganisasjonstrekkBetydning for samarbeid Spesialisering.
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Politisk påvirkning.
Lesing og lesestrategier
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
Konflikthåndterings-modeller
Generell info Opprop Oppdatering av klasseliste Bursdagsfeiringer- leie av SFO (minus august,september, juni og fredager og helger) Abonner på nyheter.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Dette er ord som kanskje ikke alle forstår. MORSMÅL
Leve lykkelig alle dager til ende…
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
TEAMBUILDING.
Tidenes dølleste oppdaterte POWERPOINT om hersketeknikker!
Den kalde krigen – hvem var fiender?
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Mulig.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Ulvejakt og media.
1 Kommunikasjon.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Venner & valg Velkommen.
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Likestillings- og diskrimineringsloven
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

KONFLIKTTRAPPA Gjør det verre Gjør det bedre Hva er vi egentlig uenige om? Uenighet: vi vil ikke det samme Trinn 1: Vi vil ikke det samme, og vi står dermed i veien for hverandre når vi prøver å oppnå noe som er viktig for oss. Gjør det bedre

KONFLIKTTRAPPA Gjør det verre Gjør det bedre Hva er vi egentlig uenige om? Hva har han/hun behov for, tro? Person: vi gir hverandre skyld Uenighet: vi vil ikke det samme Trinn 2: Personifisering: Vi glemmer selve saken og begynner å anklage den andre for å være problemet. Gjør det bedre

KONFLIKTTRAPPA Gjør det verre Gjør det bedre Rekruttering: drar inn andre, problemet vokser Hva er vi egentlig uenige om? Hva har han/hun behov for, tro? Prøv å snakke sammen, kanskje med hjelp av en voksen/venn Person: vi gir hverandre skyld Uenighet: vi vil ikke det samme Trinn 3: Problemet ekspanderer: Vi har helt glemt den opprinnelige uenigheten. Vi begynner ofte å trekke inn tidligere hendelser, og andre som kan være «på lag» Gjør det bedre

KONFLIKTTRAPPA Gjør det verre Gjør det bedre Samtaleslutt: ingen snakker med, kun om hverandre Hva er vi egentlig uenige om? Hva har han/hun behov for, tro? Prøv å snakke sammen, kanskje med hjelp av en voksen/venn Avtal å snakke sammen igjen, gjerne ved hjelp av en voksen/venn Rekruttering: drar inn andre, problemet vokser Person: vi gir hverandre skyld Uenighet: vi vil ikke det samme Trinn 4: Samtalen oppgis: Vi slutter å kommunisere direkte, for det nytter jo ikke likevel. Her søker man også aktivt etter allierte. Gjør det bedre

KONFLIKTTRAPPA Gjør det verre Gjør det bedre Fiendebilder: vi mener den andre er et dårlig menneske Hva er vi egentlig uenige om? Hva har han/hun behov for, tro? Prøv å snakke sammen, kanskje med hjelp av en voksen/venn Avtal å snakke sammen igjen, gjerne ved hjelp av en voksen/venn Få hjelp hos en voksen/venn til å løse konflikten Samtaleslutt: ingen snakker med, kun om hverandre Rekruttering: drar inn andre, problemet vokser Person: vi gir hverandre skyld Uenighet: vi vil ikke det samme Trinn 5: Fiendebilder: Man begynner å se på den andre som fienden, og det utvikler seg et «oss mot dem»-forhold. Konflikten tar nå svært mye oppmerksomhet hos de som er en del av den. Gjør det bedre

KONFLIKTTRAPPA Gjør det verre Gjør det bedre Åpen fiendtlighet: vi skader hverandre Hva er vi egentlig uenige om? Hva har han/hun behov for, tro? Prøv å snakke sammen, kanskje med hjelp av en voksen/venn Avtal å snakke sammen igjen, gjerne ved hjelp av en voksen/venn Få hjelp hos en voksen/venn til å løse konflikten Få hjelp hos en voksen/venn til å forstå konflikten Gjør det verre Fiendebilder: vi mener den andre er et dårlig menneske Samtaleslutt: ingen snakker med, kun om hverandre Rekruttering: drar inn andre, problemet vokser Person: vi gir hverandre skyld Uenighet: vi vil ikke det samme Trinn 6: Åpent fiendskap. Her er man klart og tydelig fiender, og forsøker å skade hverandre dersom man kan, enten med ord eller handlinger. Det brygger til voldelige sammenstøt. Gjør det bedre

KONFLIKTTRAPPA Gjør det verre Gjør det bedre Full krig: vi ser alt i svart-hvitt, den andre skal tas! Hva er vi egentlig uenige om? Hva har han/hun behov for, tro? Prøv å snakke sammen, kanskje med hjelp av en voksen/venn Avtal å snakke sammen igjen, gjerne ved hjelp av en voksen/venn Få hjelp hos en voksen/venn til å løse konflikten Få hjelp hos en voksen/venn til å forstå konflikten Fjern deg fra konflikten Åpen fiendtlighet: vi skader hverandre Gjør det verre Fiendebilder: vi mener den andre er et dårlig menneske Samtaleslutt: ingen snakker med, kun om hverandre Rekruttering: drar inn andre, problemet vokser Person: vi gir hverandre skyld Uenighet: vi vil ikke det samme Trinn 7: Her er krigen et faktum, og målet helliger middelet. Sameksistens er her umulig, og det er på dette stadiet man får bombinger, skilsmisser, oppsigelser, masseslagsmål, etc. Gjør det bedre