Nå er vi spente!.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Advertisements

1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Organisering av YFF helse og oppvekstavdelingen ved Dahlske vgs. Strandhotell Jorunn T ø nnessen Ramberg Fagkoordinator Helse- og oppvekstfag.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
Nav veileder i videregående skole
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Brukerveiledninger her:
Eilert Sundt videregående skole
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Rapport: Å ville utvikle skolen
Familieråd En for alle, alle for en
Nettverksledersamling
Møte for foresatte 10.trinn
Velkommen til August 2017.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Informasjon om eksamen
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Fellesmøte Fellesmøte.
Prosjekt: Styrket kompetanseutvikling i arbeidslivet. Innhold
Tverrfaglig uke for LUT
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Ny læreplan… Høst 2017.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Porteføljestyring – hva er det?
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Vurdering for læring -erfaringsdeling
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Samtaletrekk B – Samarbeid
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
Fagfornyelsen Vi skal fornye læreplanene ved å gjøre dem mer relevante for framtiden. Fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tverrfaglige tema.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Critical Literacies and Awareness in Education
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 3 – Intensiv opplæring
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Eksamen i fagfornyelsen
Ida Large og Beate Tislevoll, Udir
Utskrift av presentasjonen:

Nå er vi spente!

Faser i arbeidet med læreplaner spesielt læreplanutvikling læreplanutkast veilednings og støtteressurser Fase 3: 2019-20 forberede bruk av læreplanverket Lokalt samarbeid Faser i arbeidet med læreplaner spesielt I gang! Her må vi samarbeide godt !

Hvorfor kom nå endringen, da? Litt repetisjon: Læreplanene skal fornyes ved å gjøre dem mer relevante for framtiden. Målet er å styrke utviklingen av elevenes dybdelæring og forståelse. Fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer og sammenhengen mellom fagene skal bli bedre Det er allerede utarbeidet og vedtatt (26.6.18) kjerneelementer i fagene Verdigrunnlaget skal løftes fram i læreplanene, og elevene skal blant annet jobbe tverrfaglig med demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring. Dagens fag beholdes, men innholdet fornyes. Kritisk tenkning og refleksjon vil bli en viktig del av hva elevene skal lære i skolen. I tillegg skal de praktiske og estetiske fagene styrkes. Det ønskes mer kreativitet i skolen og at elevene skal lære på nye måter. Nye læreplaner vil først være klare for elevene høsten 2020….MEN

Vi har hurtigarbeidende læreplangrupper sentralt Ny informasjon legges ut fortløpende, her gjelder det å følge med! Arbeidet er nå i gang med å lage læreplanene for alle fagene i grunnskolen og de gjennomgående fagene i videregående opplæring. Høsten 2018. Læreplangruppene jobber med å utvikle læreplanene for de enkelte fagene. Oktober 2018. Udir deler utkast til læreplanene og ønsker tilbakemelding fra alle som er interessert. Nøyaktig tidspunkt for innspillsrunden er ennå ikke klar. Vi legger opp til en åpen prosess og UDIR vil be om tilbakemeldinger på flere områder underveis i arbeidet i løpet av høsten. Våren 2019. Før læreplanene blir fastsatt som forskrift, skal læreplanene på offentlig høring.

Hva er din mening? Dette betyr at: udir kommer til å kommunisere direkte med oss, profesjonen det er en åpen prosess og lav terskel for å uttale seg du, din skole, klubben, ressursgruppe, prosjektgruppe og alle som har et engasjement kan være med å påvirke. vår stemme er viktig! Hva er din mening?

Og «as we speak», her er siste oppdatering fra udir!

Alle som vil kan uttale seg da UDIR ønsker tett kontakt ..og publisert 26.9.18: retningslinjer for utarbeidelse av nye læreplaner Dette er retningslinjene læreplangruppene å forholde seg til i arbeidet med å lage nye læreplaner Ved å bli kjent med disse retningslinjene, gir du deg selv gode forutsetninger for å mener noe om de nye planene. De første utkastene er ventet publisert rundt 17.oktober, kommunens ressursgruppe kommer til å uttale seg. Alle som vil kan uttale seg da UDIR ønsker tett kontakt med alle i denne viktige prosessen.

Støtte til skolene i arbeidet med læreplanene Det utvikles veilednings- og støtteressurser i samarbeid med skoler og de som jobber med læreplaner i det daglige. Det jobbes blant annet med å utvikle støttemateriell for overordnet del, og målet er at denne skal være klar høsten 2018. Det jobbes med å utvikle en læreplanvisning med tilhørende støtteressurser for å ta dem i bruk i skolehverdagen. Støtteressursene utvikles som verktøy knyttet direkte til læreplanene slik at du får hjelp der du er i selve læreplanen i stedet for å lete etter materiell andre steder på UDIRS nettside. Det utvikles også kompetansepakker som skal bidra til økt læreplananalytisk kompetanse og økt forståelse for dybdelæring. Læreplanvisningen med støtte er ferdig samtidig med innholdet i læreplanene.

2019-2020 – skolene forbereder seg Skoler, skoleeiere og lærerutdanningene skal få mulighet til å forberede seg på å ta det nye læreplanverket i bruk. Dette året kan skoler og skoleeiere organisere gode prosesser og gjøre seg kjent med å ta i bruk læreplanverket i sin egen praksis. I denne perioden vil skolene ha tid å jobbe med læreplanverket, og forberede seg på å ta det i bruk.

Fra skoleåret 2020-21: Trinnvis innføring av læreplaner De nye læreplanene innføres trinnvis over en periode på tre år. Fornyelsen av læreplanene innebærer til dels store endringer i fagenes innhold, og det er mange hensyn å ta når vi planlegger innføring. Blant annet er det viktig å ta hensyn til at elevene skal prøves etter læreplanene de har fått opplæring i. Skoleåret 2020-21 Følgende trinn tar i bruk nye læreplaner: 1.-9. trinn Vg1 Skoleåret 2021-22 10. trinn Vg2 Skoleåret 2022-23 Vg3

Og sånn ellers minnes det om: Det er blant annet jobbet med følgende: kjerneelementer i de ulike fagene Kjerneelementer er det elevene må lære for å kunne mestre faget og det mest betydningsfulle innholdet elevene skal lære på skolen. Kjerneelementer består av sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i faget. hvordan de tverrfaglige temaene skal integreres i fagene Demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring skal være gjennomgående temaer i alle skolefag. struktur i læreplanene Dagens læreplanstruktur med formål i faget, hovedområder, kompetansemål og grunnleggende ferdigheter i faget kan bli endret. Hvordan strukturen i læreplanene blir, vil avhenge av hvordan kjerneelementene i fagene vil se ut. hvordan verdigrunnlaget og overordnet del skal integreres i fag Verdiene og prinsippene slik de fremkommer i ny overordnet del skal integreres i fagene. I arbeidet med kjerneelementer og senere i utviklingen av nye læreplaner i fag skal disse verdiene og prinsippene integreres og konkretiseres der det er naturlig i det enkelte fag. hvordan de grunnleggende ferdighetene skal integreres i fag De grunnleggende ferdighetene skal integreres i fag der det er naturlig. Noen fag vil være nærmere knyttet til noen grunnleggende ferdigheter enn andre fag. Dette skal få konsekvenser i fornyet læreplanverk, og det skal tydeliggjøres hvilke fag som har et særlig ansvar for å integrere enkelte ferdigheter.