Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Utdanningsdirektoratets oppgaver på barnehagefeltet
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Melding til Stortinget…
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Bærum kommune 30.januar 2014.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
Statsbudsjettet Tidsplan St prp 1 – okt Tildelingsbrev - utkast til FM - nov/des Endelig tildelingsbrev – jan/febr Embetsoppdraget fra KD/Udir i.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Fagdag for barnehageeiere i Hedmark 10.april 2014
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Styringsgruppemøte Borgøy
Styrermøte 21.mars 2013.
Styrermøte 8.september 2011.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Erfaringer med styrking og allmenngjøring av det flerkulturelle perspektivet i lærerutdanningen Lærerutdanningskonferanse NAFO Oslo 23 og 24 mars Innlegg.
Høgskolen i Bergen’s arbeid for læring og deltakelse av språklige minoriteter i barnehager og skoler Innlegg ved førstelektor Ida M. Knudsen på Fylkesmannens.
Minoritetsspråklige barn i barnehagen – regelverk Presentasjon laget av Juridisk avdeling 2 (barnehage), Utdanningsdirektoratet, til bruk for fylkesmennene.
Framtidens barnehage.
Barnehagen som språkarena
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Statusoppdatering utviklingssentrene i Buskerud
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne.
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Norges Beste Barnehage
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Tilsyn – barnehageloven § 16 Papirtilsyn: Årlig tilsynsrapport Årsmelding (bemanning, antall barn, areal) Telletidspunkt 31.8 Endringsmeldinger Regnskapsskjema.
Prosjektets hovedmål er: –Å styrke de ansattes kompetanse, for å gi alle barn et godt og likeverdig barnehagetilbud –Å heve status for arbeid i barnehager,
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Smart spesialisering på Østlandet ?? Jon Petter Arntzen Sekretariatsleder for Østlandssamarbeidet Bodø - 1. oktober 2015.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus Regelverksamling Tilsyn etter barnehageloven §§§§§§§ §§§§§
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Psykologen i et kommunalt landskap Refleksjoner etter to års arbeid med psykologer i kommune ne Faglig rådgiver Ellen Hoxmark.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
Det flerspråklige bibliotek Siri Tidemann-Andersen
Fredag 17. oktober 2014 Wenche Warhaug.  Lavterskeltilbud for barnehagene  Består av pedagogiske veiledere Veilederne skal bistå barnehagene i forhold.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Kompetanse for mangfold
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Ny ordning for Utviklingssentrene
Ved fylkeslege Petter Schou
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter 2013-2414

Oversikt over NAFOs kompetansetiltak for barnehagefeltet Barnehageprosjektet: 2005-2010 Kompass for flerspråklige assistenter: 2010-2014 Taterprosjektet: 2010 - 2016 Tospråklig assistanse i barnehagen: 2011 - 2012 Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter: 2012-2013 Arbeid med nettressurser: 2013 - 2016

Kompetansetiltak for barnehagemyndighetene 2013-2014 Rambøll evaluerte barnehagemyndighetens deltakelse i NAFOs kompetansetiltak for barnehageansatte (2005-2010) og fant at «[…]kommunenes lave og varierende grad av involvering påvirkes av kommunenes egen kompetanse i og generelle prioritering av kompetanseområdene språkstimulering og flerkulturell pedagogikk» (Rambøll 2010: 24). Samtidig var ikke barnehagemyndighetens rolle i kompetansetiltaket tydelig nok.

Mål med tiltaket Kompetansetiltaket skal styrke barnehagemyndighetens kompetanse om flerspråklig og flerkulturelt pedagogisk arbeid i barnehagene. å styrke kommunenes arbeid med å implementere Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2011) – flerkulturelle og flerspråklige perspektiver å styrke kommunens rolle som tilsynsmyndighet å styrke kommunenes rolle som forvaltere av den statlige tilskuddordningen Tilskudd til tiltak for å bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige barn i førskolealder (Rundskriv F-01-11)

Det er også et mål at: - kommunene som deltar i kompetansetiltaket kan tilføre barnehagesektoren kunnskap og erfaringer som kan bidra til å styrke arbeidet med likeverdig opplæring i barnehagen, og kan bidra til å synliggjøre håndtering av det statlige tilskuddet.

Omfang 3 høgskoler: HiT, HiOA og HiØ 6 fylker: Telemark, Buskerud, Vestfold, Østfold, Oslo, Akershus 36 kommuner eller bydeler

Samarbeidsstruktur NAFO HiT HiOA HiØ Vestfold - kommuner Telemark - kommuner Fm HiOA Oslo- bydeler Akershus – kommuner Vestfold-kommuner HiØ Østfold – kommuner

Kompetansestrategi Felles for alle fylkene Felles fagdager x 2 Fylkesvis Nettverkssamlinger x 4 for barnehagemyndighetene i tre geografiske områder på Østlandet, under faglig ledelse av høgskolene   Lokalt Mellomarbeid for barnehagemyndigheten mellom nettverkssamlingene Veiledning i forbindelse med mellomarbeidet

Innhold i kompetansetiltaket Sentrale, statlige føringer for likeverdig opplæring, språklig og kulturelt mangfold. Formidle kunnskap og forskning om flerspråklighet og flerkulturell pedagogikk. Barnehagemyndighetens oppgaver med tilsyn og veiledning, knyttet til rammeplanen og forvaltning av tilskuddsordningen. Ulike metoder og organiseringsmodeller for flerspråklig opplæring; tospråklig assistanse og andrespråkslæring. Videreføre kunnskap og erfaringer fra pilotprosjekt om tospråklig assistanse i barnehagen (2011-2012)

Erfaringer Verdifullt å være i nettverk sammen med andre kommuner Hovedsakelig godt utbytte, men noe ulikt utbytte på grunn av ulik kompetanse om flerkulturelle temaer Endringsarbeid i kommuner og interkommunale samarbeid Interne planer for oppfølging av barnehagene Kommunale og interkommunale nettverk Nyttig erfaringsutveksling rundt bruk av tilskuddsordningen Veiledning fra høgskolene nyttig

Om tiltaket på NAFOs nettside - inkludert rapport http://nafo.hioa.no/om-nafo/nafos-prosjekter/kompetansetiltak-for- barnehagemyndigheten/

Avsluttende ord… ..kanskje dette nettverket er en start? NAFO mener at det er behov for flere kompetansetiltak rettet mot kommunen som barnehagemyndighet når det gjelder flerspråklige og flerkulturelle perspektiver. Det er av stor betydning for det pedagogiske arbeidet i barnehagene at kommunen har kompetanse til å veilede styrere, tilrettelegge for kompetanseutvikling, føre tilsyn og forvalte tilskuddsordningen med en faglig og forskningsbasert forankring (Rapport 2014). ..kanskje dette nettverket er en start?