Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Statped i omstilling Jan Erik:
Advertisements

NAV Hjelpemiddelsentral Hva kan hjelpemiddelsentralen bistå med for at flere med funksjonsnedsettelser kan delta i arbeidslivet ? Arbeidsmetoder og.
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Habiliteringsteamet for barn og voksne
HJELPEMIDDELSENTRALEN I AUST-AGDER
Avtale mellom RHFene og NAV  Oppdragsdok. HOD:  For å få en mer samordnet formidling av høreapparater skal det inngås avtaler om oppfølging og rehabilitering.
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland sin rolle i velferdssamfunnet.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
Eldrid Hodneland Rasmussen
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Videokonferanser: Er de nyttige i arbeidet med døvblindhet?
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
Fagnettverksmøte 17. september 2009
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Avdeling for barn og unge/Enhet for barnehabilitering Lærings- og mestringssenteret Side 1 © Hemit - team elæring 2011 Familien og ”jungelsystemet” Hjem.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Hørselhjelpere Aktive høreapp.brukere Opprettet av HLF
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
Samhandlingskonferansen Gjøvik Gård Helse- og omsorgslederes tilnærming til Samhandlingsreformen. Initiativ og invitasjon til samhandling.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Basert på Helsedirektoratets veileder IS-1739
Tjenester, koordinering og samarbeid om barn og unge med habiliteringsbehov Bydel Grorud.
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
H jelpemiddelformidling lokalt hjelpemidler og tilrettelegging Denne presentasjonen finnes på vår hjemmeside Finnes under
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Samhandling mellom kriminalomsorgen, NAV og kommune
Helsesøster Revheim skole
KOORDINERENDE ENHET v/ Ragnhild Vignes
Organisering av tjenestene
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Status for opptrappingsplanen for habilitering og rehabilitering i Hordaland Møteplass for habilitering og rehabilitering 23. oktober 2018.
Nettverksmøte den
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Velkommen til koordinatorskolen i Steinkjer kommune
UngMot U MOT N G Privat rådgivning og oppfølging av ungdom og familier
NAV Hjelpemiddelsentral Hordaland
Bergen Voksenopplæring skole og kompetansesenter
Søkje på hjelpemiddel -frå NAV Hjelpemiddelsentral
Larvik kommune - med fokus på mestring Roy Sæther, avd
Tid Hva Ansvarlig FM Registrering Liv-Inger- FmFi Velkommen
Henvisninger Hvem skal du henvise til og hvordan?
Utskrift av presentasjonen:

Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT) MØTEPLASS for habilitering og rehabilitering 23.10.2018

Spleiselag Hordaland Fylkeskommune 10% Kommunene i Hordaland fordelt etter innbyggertall Bergen kommune vertskommune Oppdraget til SAPT er å sikre partene tjenester innen syn/hørsel der de ikke har tilstrekkelig faglig kompetanse selv

Samarbeidsavtale med kommunene i Hordaland Formålet til SAPT er nedfelt i en samarbeidsavtale mellom kommunene i Hordaland og Hordaland fylkeskommune Avtalen fastsetter mål, innhold, rammer og retningslinjer for den interkommunale tjenesten SAPT sine oppgaver er å bistå kommunene og fylkeskommunen i Hordaland i å oppfylle kravene i Barnehageloven, Opplæringsloven og Lov om folketrygd

Vi er 14 ansatte hos SAPT SAPT sine Spesialpedagogiske rådgivere har utdannelse som Audiopedagog eller Synspedagog

Hvem kan få hjelp fra SAPT? SAPT skal gi syns- og audiopedagogiske tjenester til barn, unge og voksne i fylket som oppfyller inntakskriteriene Kriterier: Dokumentert syns- hørselstap fra spesialisthelsetjenesten Hørseltap på 25db eller mer Synstap med visus under 1,0 og/eller synsfelt ≤ 10°

Tilmeldingsskjema, hvem kan tilmelde? Prioriterte grupper er barn og unge. Blant voksne prioriteres brukere med de mest alvorlige hørsel/synstap Epikrisen fra spesialisten gir grunnlag for det videre arbeidet Alle som oppfyller inntakskriteriene får bistand fra SAPT

Flertallet av våre brukere innenfor begge fagområdene er voksne/ eldre Nye brukere i 2017: Hørsel 273 Syn 278 Over ¾ er voksne og eldre

Arbeid på individnivå SAPT skal kartlegge behov, gi informasjon, råd og veiledning til brukere, foresatte og nettverk innen syn og hørsel Dette kan gis i hjemmet, i barnehage og skole/opplæringssted eller på andre aktuelle arenaer, i form av pedagogiske, praktiske og tekniske tiltak(hjelpemidler) SAPT skal veilede brukere til aktuelle og relevante hjelpetjenester for videre oppfølging

Arbeid på systemnivå SAPT skal arbeide systemisk sammen med det kommunale og fylkeskommunale tjenestetilbudet for at brukerne skal få raskest og mest mulig effektiv hjelp SAPT er en råd og veiledningtjeneste SAPT skal samarbeide med kommunale og fylkeskommunale instanser, og delta i utarbeiding og vedlikehold av tjenlige samarbeidsrutiner Det skal være en lokal kontaktperson i kommunen/fylkeskommunen i hver brukersak

Etter inntak sender SAPT tilbakemelding til kontaktperson i kommunen/fylkeskommunen; eks. barnehage, skole, PPT, OT/PPT, fastlege, kooridnerende enhet evt andre aktuelle. SAPT skal utrede/kartlegge brukernes behov for tjenester i forhold til sin syns/hørselshemming. SAPT skal yte pedagogisk veiledning/rådgivning i forhold til tilrettelegging for syns/hørselshemmede som en del av en helhetlig tilrettelegging. SAPT skal samarbeide med lokal opplæringsansvarlige. Råd og veiledning fra SAPT til barnehage og skole skal være avklart med barnehagens/skolens ledelse. SAPT skal delta i ansvarsgruppemøte etter avtale.

Brukere kan ha rett til hjelpemidler og SAPT kan hjelpe med: Avdekke behov for synstekniske/hørselstekniske hjelpemidler Utprøving av aktuelle hjelpemidler og bistå med søknad om hjelpemidler som er nødvendige og hensiktsmessige SAPT skal begrunne og bistå med utfylling av søknad til NAV – hjelpemiddelsentralen om utlån av aktuelle hjelpemidler Veiledning i bruk av hjelpemidler, og ved behov hjelpe til med søknad om opplæring i kompliserte hjelpemidler. Utlevering og innstallering/montering av hjelpemidler foretas av lokal kommunal etat.

Samhandlingsrutiner SAPT skal samarbeide med Statped, Spesialisthelsetjenestene og NAV - Hjelpemiddelsentral etter klare samhandlings- og rutinebeskrivelser

Kompetanseheving/kurs i kommunene SAPT skal aktivt arbeide for å fremme kunnskap knyttet til ulike syns- og hørseltap gjennom nettverk og informasjon rettet ut mot kommunene, fylkeskommunen og andre samarbeidspartnere Utvikle og tilby kurs og veiledning til ulike kommunale/fylkeskommunale instanser ( barnehage, skole ,PPT, alders- og sykehjem, ergo/ fysio -tjenester, helsestasjon m.m.)

Hvor finner dere informasjon om tjenesten? https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/synsog- audiopedagogisk-tjeneste Avtale om Syns- og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland Plattform for SAPT Årsmelding 2017 – Årsplan 2018 Tilmeldingsskjema