Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem Barnevern18, 22.november 2018 Psykologspesialist og førstelektor Guro Øiestad
Hva er egentlig selvfølelse? Å kjenne egne følelser og reaksjoner og våge å uttrykke seg overfor andre Være mange og samtidig erfare seg selv som èn Føle seg verdifull og trygg sammen med andre Og gi andre den samme verdigheten
Tilknytningspsykologien (Bowlby) viser to grunnleggende behov: Utforsking: Selvstendighet og behov for å mestre verden Tilknytning: Avhengighet og behov for beskyttelse og omsorg
www.circleofsecurity.net
Ungdomstiden: Stadig større sirkler Det store selvstendighetsprosjektet Likevel avhengige av omsorg og støtte Men kan avvise oss voksne
Voksne med ansvar for ungdom, må: Kvalifisere seg Gjøre seg attraktive Ikke gå på nåler, men være på parti Være større og sterkere, og GOD Få tak i ØMHET for ungdommen, vise interesse for deres verden
Søren Kierkegaard 1859: «For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han – men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke gør det, så hjælper min mereforståen ham slet ikke.»
Ungdom blir tryggere, føler seg mer inkludert når vi voksne: ..forstår den unge innenfra ..toner oss inn på deres følelser og reaksjoner ..forsøker å være sammen med dem der de opplevelsesmessig er Framfor å kun reagere på deres atferd, som kan være provoserende og vanskelig å forstå.
Tilknytningspsykologien har lært oss: Barn lærer å håndtere og regulere følelser i relasjoner med voksne Ungdomstiden er portal til affektregulering og integrering, pga hjernens utvikling Forutsetter at voksne forsøker å forstå ungdom innenfra, ikke bare reagere på atferd
Utviklingen av selvstendighet hviler på retten til å være avhengig
Se ungdom innenfra: ”Være sammen”
Være sammen: Skape tillit og åpne kommunikasjonen Se bakenfor atferd Gå dit ungdommen er, følelsesmessig, ikke dit du mener han/hun burde være Forsøke å forstå og dele Når noe er forstått og delt blir det mye lettere å fikse Skape tillit og åpne kommunikasjonen
Forskning viser: Å sette grenser for tenåringer handler ikke om kontroll, men om kommunikasjon Vi inviterer til kommunikasjon ved å være gode å fortelle til Når vi er gode å fortelle til, vil ungdommen lettere høre på oss Innstallere flyt med omgivelsene, framfor kamp eller tilbaketrekking
Lytte: Aktiv lytting Speiling
Fuck det her, jeg gir faen i alt! Rollespill Ungdom: Fuck det her, jeg gir faen i alt! Voksen: …
Barnets følelse av jeg er sterkt påvirket av hvordan det får høre med i et vi. (Siegel & Hartzell)