Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Traumebevisst skole i Grimstad
Samhandling.
-ikke bare for zippylæreren…
Prosjekt ”Barnevern for psykisk helse”
-ikke bare for zippylæreren…
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Samspill og Samhandling
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Nettvett.
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
OTH – Åfjord 30.april.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
- roller og forventinger
Rolighetsmoen barnehage
Konsultasjonsteam for skolevegring
Dialektisk relasjonsteori
Å samtale så barn lytter, og snakker Haldor Øvreeide
Trygghet og tillit ved livets slutt
Helsesøster som samfunnsaktør
Instruktørseminar 09 KCK
Utfordringer i familien
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
-ikke bare for zippylæreren…
Vettre 2.februar 2011 Guro Øiestad.
Barnehagen som språkarena
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
BARNAS BARNEVERN 2020.
Aggresjon.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
PÅRØRENDEKURSET i ……………………… Innføring i temabaserte gruppesamtaler - faglige og praktiske tips Målgruppe: Ansatte og frivillige gruppeledere.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Felles tema i mars: Selvkontroll
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Atferd. Atferd en viktig del av organismers karaktertrekk Adferd er ofte en blanding av nedarvede og tillærte måter å reagere på film: Se ekornmor som.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Avd. for helseopplysning - SiA
Provided By: hundetrening skole Provided By:
Etikk Læren om rett og galt.
Helsesøsterkongressen 2017
Grunnleggende om veiledning
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kapittel 1 SAMSPILL.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Invitasjon til Helt sjef!
Kommunikasjon og relasjon i arbeid med ungdom
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for ungdom
COS arbeid i en kommunal barneverntjeneste
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem Barnevern18, 22.november 2018 Psykologspesialist og førstelektor Guro Øiestad

Hva er egentlig selvfølelse? Å kjenne egne følelser og reaksjoner og våge å uttrykke seg overfor andre Være mange og samtidig erfare seg selv som èn  Føle seg verdifull og trygg sammen med andre Og gi andre den samme verdigheten

Tilknytningspsykologien (Bowlby) viser to grunnleggende behov: Utforsking: Selvstendighet og behov for å mestre verden Tilknytning: Avhengighet og behov for beskyttelse og omsorg

www.circleofsecurity.net

Ungdomstiden: Stadig større sirkler  Det store selvstendighetsprosjektet Likevel avhengige av omsorg og støtte  Men kan avvise oss voksne

Voksne med ansvar for ungdom, må: Kvalifisere seg Gjøre seg attraktive Ikke gå på nåler, men være på parti Være større og sterkere, og GOD Få tak i ØMHET for ungdommen, vise interesse for deres verden

Søren Kierkegaard 1859: «For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han – men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke gør det, så hjælper min mereforståen ham slet ikke.»

Ungdom blir tryggere, føler seg mer inkludert når vi voksne: ..forstår den unge innenfra ..toner oss inn på deres følelser og reaksjoner ..forsøker å være sammen med dem der de opplevelsesmessig er Framfor å kun reagere på deres atferd, som kan være provoserende og vanskelig å forstå.

Tilknytningspsykologien har lært oss: Barn lærer å håndtere og regulere følelser i relasjoner med voksne Ungdomstiden er portal til affektregulering og integrering, pga hjernens utvikling Forutsetter at voksne forsøker å forstå ungdom innenfra, ikke bare reagere på atferd

Utviklingen av selvstendighet hviler på retten til å være avhengig

Se ungdom innenfra: ”Være sammen”

Være sammen:  Skape tillit og åpne kommunikasjonen Se bakenfor atferd Gå dit ungdommen er, følelsesmessig, ikke dit du mener han/hun burde være Forsøke å forstå og dele Når noe er forstått og delt blir det mye lettere å fikse  Skape tillit og åpne kommunikasjonen

Forskning viser: Å sette grenser for tenåringer handler ikke om kontroll, men om kommunikasjon Vi inviterer til kommunikasjon ved å være gode å fortelle til Når vi er gode å fortelle til, vil ungdommen lettere høre på oss Innstallere flyt med omgivelsene, framfor kamp eller tilbaketrekking

Lytte: Aktiv lytting Speiling

Fuck det her, jeg gir faen i alt! Rollespill Ungdom: Fuck det her, jeg gir faen i alt! Voksen: …

Barnets følelse av jeg er sterkt påvirket av hvordan det får høre med i et vi. (Siegel & Hartzell)