Lytteforståelse Rammeverket

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Advertisements

2 Europass… åpner dører til utdanning og arbeid i Europa Bergen, Kjersti Skjervheim.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Vurderingskriterier og oppgaver
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Artikkel.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Muntlig vurdering – å veilede andre
TA ORDET! Muntlige sjangrer.
Venner & valg Avslutning.
Valgfag innsats for andre
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Workshop for sommerskolen 2008 v/ Vibeke Holtskog
Kommunikasjon.
DEN EUROPEISKE SPRÅKPERMEN
DEN EUROPEISKE SPRÅKPERMEN
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Samtaletrekk B – Samarbeid
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Åpen dialog – demokrati og deltakelse i relasjonelle praksiser
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Velkommen til foreldremøte
DELINGSKONFERANSE 23. MAI 2018 UIS
Innføringsprosjektet Therese Einvik & Torill Simonsen
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del I
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Voldsforebyggende opplæring
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forberedelse til praksis
Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO
Utskrift av presentasjonen:

Lytteforståelse Rammeverket Jeg kan forstå vanlige ord og ytringer knyttet til områder av umiddelbar personlig betydning (for eksempel svært enkel informasjon som gjelder meg selv, min familie. nærmiljø, innkjøp og arbeidsliv). Jeg kan oppfatte hovedinnholdet i enkle, korte og tydelige beskjeder og meldinger. B1: Jeg kan forstå hovedinnholdet i klar, standard tale om kjente emner knyttet til bl.a. arbeid, skole og fritid. Jeg kan forstå hovedinnholdet i mange radio- og TV-program om aktuelle saker eller om emner som er av personlig eller faglig interesse for meg, når man snakker relativt langsomt og tydelig.

Lytteforståelse Språkpermen A2: Jeg kan forstå det som blir sagt i enkle hverdagssituasjoner Jeg kan forstå hovedtrekkene i enkle, tydelige beskjeder, for eksempel i telefonen eller på en jernbanestasjon... B1: Jeg kan følge en hverdagssamtale hvis det snakkes tydelig og på standardspråk tydelig og på standardspråk Jeg kan forstå hovedpoengene i en diskusjon om et kjent tema, hvis det snakkes tydelig og på standardspråk Jeg kan følge korte fortellinger og lengre foredrag, hvis temaet er kjent og det brukes standardspråk Jeg kan forstå hovedinnholdet i nyheter på radio og i lydopptak, hvis det snakkes tydelig og på standardspråk Jeg kan forstå detaljerte anvisninger, nyheter og informasjon, for eksempel værmeldinger eller på en telefonsvarer...

Spontan samhandling/interaksjon Rammeverket Jeg kan delta i enkle og rutinepregede samtaler som innebærer enkel og direkte utveksling av informasjon om kjente emner og aktiviteter. Jeg kan bruke og forstå vanlige høflighetsfraser, men forstår som regel ikke nok til å holde samtalen gående. B1: Jeg kan klare meg språklig i de fleste situasjoner som kan oppstå når man reiser i et område der språket snakkes. Jeg kan uforberedt delta i samtaler om kjente emner, emner av personlig interesse eller emner som er viktige i dagliglivet (for eksempel familie, hobby, arbeid, reise, aktuelle hendelser)

Spontan samhandling/interaksjon Språkpermen Jeg kan invitere noen og respondere på innbydelser, forslag og beklagelser, og jeg kan respondere hvis noen spør meg om lov til noe Jeg kan diskutere og gjøre enkle avtaler om hva vi skal gjøre, hvor vi skal, når vi skal møtes osv.... B1: Jeg kan delta i de fleste samtaler om temaer jeg har god kjennskap til eller er interessert i, hvis den andre snakker tydelig og holder seg til standardspråk Jeg kan reagere på hva andre sier i hverdagssamtaler, for å vise at jeg forstår og er interessert Jeg kan sjekke at andre forstår hva jeg sier...

2 Muntlig produksjon – Rammeverket Zusammenhängend sprechen S’exprimer oralement en continu Producción oral Spoken production A2: Jeg kan bruke en rekke uttrykk og setninger for på en enkel måte å beskrive familie og andre mennesker, boforhold, min utdanningsbakgrunn og min nåværende eller tidligere jobb. B1: Jeg kan gi en enkel framstilling av hendelser, erfaringer, drømmer, håp og planer. Jeg kan kort forklare og begrunne mine meninger og planer. Jeg kan fortelle en historie eller gjenfortelle handlingen i en bok eller film og beskrive reaksjonene mine.

Muntlig produksjon – Språkpermen A2: Jeg kan si hva jeg liker eller ikke liker Jeg kan beskrive personer, ting og steder jeg kjenner godt, på en enkel måte Jeg kan gi en kort presentasjon av noe jeg har god kjennskap til og har forberedt Jeg kan på en enkel måte si hva jeg synes om noe... B1: Jeg kan fortelle om noe jeg har opplevd, og om egne reaksjoner, drømmer, forhåpninger og ambisjoner Jeg kan snakke om ting jeg vil gjøre i framtiden Jeg kan snakke om abstrakte ting som filmer eller musikk, og beskrive reaksjonene mine Hvis jeg får foreberede meg, kan jeg gi en forståelig presentasjon og svare på klare spørsmål Jeg kan kort beskrive hvordan jeg gjør noe, for eksempel lage mat eller stelle et dyr...