Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

Temakveld Nettvett og spill.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Prosjekt «Innenfor skolen» 1. Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Joanna Haynes Barn som filosofer Å lære gjennom spørsmål og dialog i førskole og skole.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Tyrifjord videregående skole i Hole
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Ungdata-undersøkelsen 2017 i Meland
Eilert Sundt videregående skole
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Velkommen til foreldremøte.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Foreldremøte, 1. trinn Juni 2017.
Informasjon til FAU
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
Samhandling med ungdom
Dette er en presentasjon av skolen Cristiania i Lima, Peru.
24 november 2017 Elisabeth Wold
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Foreldremøte skolestartere 2018
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Velkommen elever! Lærerens navn.
«Hva ungdom lurer på om sex»
Praktisk i 1.klasse
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Kan foreldre påvirke ungdommers alkoholbruk?
Velkommen til foreldremøte om fagvalg, eksamenstrekk og sosialt miljø
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
Høstrapport – tall og statistikk
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Presentasjon for Valler videregående
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 3 – Intensiv opplæring
Hva er en foreldrekontakt?
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller? Denne lysbildeserien er en del av Molde kommunes oppsummering etter Ungdataundersøkelsen i 2015. Den er laget i hovedsak som en innledning til samtale på klasseforeldremøter i ungdomsskolen eller i videregående skole. Det er utarbeidet et faktaark som begrunner tallene i lysbildeserien. Målsettingen med lysbildeserien er å skape ettertanke og samtale mellom foreldre om ungdommenes online spilling. Lysbildeserien gir ikke foreldre klare svar, men gir de en bedre bakgrunn for å gjøre valg. Lysbildeserien kan kjøres av lærere uten særlig kunnskap om emnet. Les faktaarket før klasseforeldremøtet. Plasser foreldrene i mindre grupper på 4-6. La de få tid til å samtale seg i mellom underveis i framvisninga. Disse samtalene vil være en viktig del av utbyttet. Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?

Molde kommunes Ungdataundersøkelse Tall fra Molde kommunes ungdataundersøkelse i 2015 742 elever i 9. klasse og Vg 1. De har svart på nær 300 spørsmål om forhold til: Skole Venner Foreldre Psykisk og fysisk helse Fritidsvaner Rus og lovbrudd Bruk av hjelpetjenester Bruk av mobil, data, spilling, og sosiale medier Og mye mer…. Molde kommune har arbeidet videre med tallene fra undersøkelsen. I Denne power pointen ser vi nærmere på hva som er typisk for de ungdommene som har brukt mest tid på online spilling. Har de det vanskeligere enn andre ungdommer? Går spillingen ut over forholdet til skole?

Hvor mye online spilling er det? Ungdommene er spurt om: Hvor mange ganger har du siste uka spilt onlinespill med andre størstedelen av kvelden. Tenk på en gjennomsnittsdag. Hvor lang tid bruker du på å spille dataspill/TV-spill.

Ungdommenes egne kommentarer til resultatene Takk til elever i Kommunikasjon og medialinja ved Molde Videregående skole som har laget videoer, podcaster og plakater for å aktualisere problemstillingene. Ctrl og klikk på bildet for å se videoen.

Quiz…. Lenke til quizen: https://play.kahoot.it/#/?quizId=d21b7842-3205-4797-9389-a98ce3626e9a Til deltagerne: Finn fram mobilene. Skriv: Kahoot.it i nettleservinduet Skriv inn quizkoden på skjermen Skriv navnet ditt eller et kallenavn Her kommer en kahoot quiz. Test at du får denne til å virke før foreldremøtet. Gjennom denne quizen får foreldrene med seg noen av de viktigste resultatene. Gi dem tid til å kommentere eller samtale før du henter fram neste spørsmål. På det siste spørsmålet er alle svar rette, og det kan diskuteres. Vi har laget en kort innføring i bruk av Kahoot her:

Fordelt på gutter og jenter Flertallet av alle elever har ikke brukt en hel kveld siste uke til online spilling

Er alt da bare bra? De fleste ungdommer som bruker mye tid på dataspilling synes å klare skolen bra. De som bruker mye tid på data/tv online spilling bruker og mye tid på mobil og nettbrettspilling. En mindre gruppe av storspillere ser ut til ha særlige vansker,- også med skole.

To syn på dataspilling Storspiller på data viser en utrolig utholdenhet og evne til konsentrasjon. De setter seg inn i krevende utfordringer og finner løsninger. Hadde brukt like mye tid på fotball eller sjakk ville de blitt geniforklart. Dataspilling (E-sport) er stor underholdning internasjonalt. Storspillere på data isolerer seg fra familie og venner. Dette går ut over fysisk og psykisk helse. Ungdom skal må innom en bredde med aktiviteter for å utvikle seg til sunne og kunnskapsrike voksne. Storspilling på data er et alt for smalt livsgrunnlag

Og hva skal foreldre gjøre? Ingenting? De aller fleste storspiller har kontroll og glir etter hvert over i andre aktiviteter. Langfredag, familiemiddag og dataspilling. Ctrl og klikk på bildet for å spille av videoen. Vi er ferdig med kveita og har trukket over i sofagruppen. Småpraten går om hverdagsopplevelser og nytt i storfamilien. Men i sofaen innerst sitter to godt utdannete voksne i en intens diskusjon om hvordan en gjør hva i Pokemon og. Ingen av dem merker at praten rundt dem stilner og at de blir filmet. Begge er i elitedivisjonen i spillet og nærmer seg høyeste nivå. Den ene er født før dataspillenes tid, men er til gjengjeld elitespiller i bridge. Den andre har spilt data fra begynnelsen på barneskolen, gjennom studier og med tre barn og jobb. Her sitter de og har et godt fellesskap med utgangspunkt i felles interesse for spill.

Her må det reguleres, eller? Regulere tilgang til online spilling slik at ungdommene får med seg bredden av opplevelser? Vise interesse for spillingen, og gjerne delta i den. Dette gir fellesskap og grunnlag for samtaler om hva som er et godt liv? Hvordan vet en hvilke ungdommer som trenger ett vennlig dytt eller sterk styring? Når kontakter en hjelpeapparatet, og hvilke bivirkninger kan det ha? Her tar en gruppesamtaler mellom foreldrene. Trolig trengs ingen felles oppsummering, dersom ikke foreldrene har et sterkt ønske om det. Minn foreldrene om faktaarket dersom de vil sette seg mer inn i problemstillingene.