Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Når det har skjedd: Varsling
Ytringsfrihet og lojalitet
«Mot lysere tider» – Bergen 14. – 15. mars 2013
Utfordringer på arbeidsplassen
Varsling om kritikkverdige forhold
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Varsling Er alt slik det skal ved UiO?
Enhet for intern revisjon, 1.februar 2010 EIRs rolle i varslingsregimet EIR = Enhet for intern revisjon.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Personalsaksarbeid i lokallagene
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Jeg er verneombud i HFK.
Byggherreforskriften
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
ARBEIDSKONFLIKTER I BARNEHAGER – en praktisk tilnærming
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Samhandling leder/verneombud
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Vernetjenesten i Kristiansund
Signe Louise Berthelsen
JUR5620 Personvern - forelesning Arbeidsgiveres tilgang til ansattes e-post Vilkår for fjernsyns- overvåking (videoovervåking)
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Universitetet i Tromsø
PERMITTERING OG OPPSIGELSE – hvordan håndterer vi det?
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
innholdet i enkeltvedtak
Varslere og ytringsfrihet HMS Samarbeidsforum 27. november 2006.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 HTV – Samling 25. februar 14 Endringer i Arbeidsmiljøloven Vikar (Innleie) Og Midlertidig/Deltids ansettelser.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Ue.no Spilleregler i arbeidslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Ytringsfrihet for offentlig ansatte og offentlige organer Advokat (H), Dr. juris Kyrre Eggen Oslo, 14. oktober 2015.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Varslingsplikten ved ettersøk og avliving I løpet av de siste årene har det skjedd en del forandringer av gjeldende lovverk relatert til jaktutøvelsen.
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
Arbeidsgivers styringsrett Grunnopplæring del 2. Historie Industriell revolusjon og salg av arbeidskraft Arbeidstakerne samlet seg om krav mot arbeidsgiver.
Nytt personvernregelverk fra EU
Kvalitet, risiko og avvik
«Ytringsfrihet og varsling i norske kommuner og fylkeskommuner»
Varslingsplikten ved ettersøk og avliving
Varslere – helter eller bråkmakere ?
Betenkning rundt paragrafen om varsling i den nye arbeidsmiljøloven
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Intern varsling Ekstern varsling Alt.D Alt.B Alt.A Alt.C Media
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
NTNUs prosedyrer for håndtering av trakasseringssaker
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Arbeidsinnvandring i landbruket Stiklestad
TARIFFOMRÅDER SPEKTER, OSLO KOMMUNE, VIRKE, NHO
I skvis mellom oppdrag og lojalitet?
Sikkerhetsforum 8.februar 2018
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Enkel brukerveiledning
Hva er et varsel og hvordan håndtere det
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Psykososialt skolemiljø
Sentrale lover og regler
Utskrift av presentasjonen:

Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018 Varsling Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018 02.03.18

02.03.18

Hvorfor har vi et regelverk om varsling? Varsling om kritikkverdige forhold kan bidra til å avdekke ulovlige og uønskede forhold som samfunnet har vurdert som uønskede. Korrupsjon, arbeidsmiljøkriminalitet, miljøkriminalitet, fare for pasienters liv og helse, farlige og/eller helseskadelige arbeidsforhold, brudd på regler om personvern- og informasjonssikkerhet, maktmisbruk mv. Bestemmelsene om varsling ble innført for å bidra til å styrke den reelle ytringsfriheten i ansettelsesforhold. En anså at ansattes rett til å varsle ble mer reell dersom det etableres et sterkt gjengjeldelsesvern for den som varsler 02.03.18

Fremvekst av regulering i Norge Arbeidsmiljøloven av 1977 hadde ingen bestemmelser om varsling I 1996 ble det nedsatt en ytringsfrihetskommisjon som i 1999 leverte en NOU som het «Ytringsfrihet bør finde sted». Ytringsfrihetskommisjonen omtalte fenomenet whistle blowing og foreslo at whistle blowing ble lovregulert 1. januar 2007 fikk Norge for første ganger regler om varsling I 2013 og 2014 ble regelverket regulert 1. juli 2017 fikk vi nytt regelverk om varsling 15. mars 2018 kommer varslingsutvalget ut med en NOU om varsling 02.03.18

Arbeidsmiljøloven § 2 A § 2 A-1. Rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten § 2 A-2. Vern mot gjengjeldelse ved varsling § 2 A-3. Plikt til å utarbeide rutiner for intern varsling § 2 A-4. Taushetsplikt ved varsling til offentlige myndigheter 02.03.18

Hva er varsling? Varsling er å si fra om noe man oppfatter som kritikkverdig, til noen som har mulighet til å gjøre noe med forholdet. 02.03.18

Oppsummering En ytring Ytringen gjelder påstand(er) om mulige kritikkverdige forhold Ytringen er fremført av en arbeidstaker eller innleid arbeidstaker De kritikkverdige forholdene er knyttet til egen arbeidsgivers virksomhet. 02.03.18

Varslingsprosessen Et mulig kritikkverdig forhold observeres og vurderes Varsling Arbeidsgiver mottar et varsel Arbeidsgiver vurderer varselet Arbeidsgiver undersøker varselet Arbeidsgiver tar en beslutning Arbeidsgiver lukker saken Virksomheten etablerer/forbedrer rutiner for varsling 02.03.18

Virksomheten etablerer/forbedrer rutiner for varsling § 2 A-3.Plikt til å utarbeide rutiner for intern varsling Arbeidsgiver plikter alltid å utarbeide slike rutiner dersom virksomheten jevnlig sysselsetter minst 5 arbeidstakere eller forhold i virksomheten tilsier det Rutinene skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakerne og deres tillitsvalgte. Rutinene skal ikke begrense arbeidstakers rett til å varsle etter § 2 A-1. Rutinene skal være skriftlige og minst inneholde: a) oppfordring til å varsle om kritikkverdige forhold, b) fremgangsmåte for varsling, c) fremgangsmåte for mottak, behandling og oppfølging av varsling. Rutinene skal være lett tilgjengelig for alle arbeidstakere i virksomheten. 02.03.18

Arbeidstaker observerer et mulig kritikkverdig forhold og vurderer å varsle Fordel at arbeidstaker: har kunnskap om hva som kan være et mulig kritikkverdig forhold søker råd der dette er hensiktsmessig kjenne til virksomhetens rutine for varsling har kunnskap om hvordan varsle forsvarlig 02.03.18

Arbeidstaker varsler Krav til innhold arbeidstaker må være i aktsom god tro om at det faktisk foreligger et kritikkverdig forhold, og skal ikke gå ut med grunnløse eller svakt funderte påstander. Dersom arbeidstaker enkelt kan bekrefte/avkrefte en eventuell mistanke bør dette gjøres før en eventuelt varsler. Kritikkverdig forhold bør ha en viss allmenn interesse før arbeidstakeren går ut med dem. Kravet om allmenn interesse skal ikke vurderes strengt. Det som faller utenfor er varsling om forhold som kun er av intern eller personlig interesse, slik tilfellet normalt vil være ved for eksempel interne personkonflikter. Det kan likevel ikke utelukkes at også interne eller personlige konflikter kan ha allmenn interesse, avhengig av hvilke personer og hva slags virksomhet det er tale om. Krav til prosess arbeidstaker skal, der det er hensiktsmessig, ta opp saken internt før den bringes til offentligheten. Arbeidstaker må også ved valg av fremgangsmåte se på opplysningenes skadepotensiale og om varselet har allmenn interesse Husk: nesten alltid forsvarlig å varsle internt og alltid forsvarlig å varsle offentlige myndigheter 02.03.18

Arbeidsgiver mottar et varsel Arbeidsgiver kan motta varsel på flere måter Et godt mottak vil ofte være avgjørende for om en konflikt og/eller situasjon eskalerer Dersom det stemmer det du sier, er dette alvorlig. Jeg skal tenke over hvordan dette best kan undersøkes nærmere og komme tilbake til deg snarest. Tusen takk for at du sier ifra Professor Stig Berge Matthisen «En vellykket håndtering av en varsling, der varsleren blir hørt, er ofte det samme som en vellykket håndtering av en krise for en organisasjon» 02.03.18

Arbeidsgiver vurderer varslet Ulike momenter i vurderingen Er det et varsel om kritikkverdig forhold Tilbakemelding til varsler Konfidensialitet Habilitet Hvem er part i saken Omsorgsplikt Risikovurdering 0203.18

Arbeidsgiver undersøker varselet Et varsel er en mistanke om ett eller flere kritikkverdige forhold – det er ikke en konstatering av et kritikkverdig forhold Få saken opplyst så godt som mulig Ivareta prinsippet om kontradiksjon 02.03.18

Arbeidsgiver tar en beslutning Er det et kritikkverdig forhold? Dersom ja, vurder hvilke sanksjoner som skal gis 02.03.18

Arbeidsgiver lukker saken Vurder hvem som skal ha tilbakemelding om at saken er avsluttet Tilbakemeldingen bør inneholde en bekreftelse på at de påståtte kritikkverdige forholdene er undersøkt og konklusjonen 13.01.201902.03.18

Til slutt Kritikkverdige forhold bør løsest på lavest mulig nivå. Det er ikke slik at varsling i seg selv innebærer at det er behov for å sette i gang en stor, komplisert og ressurskrevende prosess i virksomheten. Som på alle andre områder, vil det være nødvendig å dimensjonere oppfølgingen i tråd med hva saken krever. Mange virksomheter har gode systemer for å håndtere avvik, uønskede hendelser og forbedringsforslag på et lavt nivå. Dersom slike meldinger gjelder kritikkverdige forhold slik dette er definert i varslingsreglene, vil også slike meldinger etter sitt innhold også være varsling i arbeidsmiljølovens forstand. Dette er likevel ikke til hinder for at virksomhetene behandler sakene i de etablerte systemene. Tvert om vil nettopp dette kunne være en hensiktsmessig måte å håndtere sakene på lavest mulig nivå til lavest mulig prosesskostnader. Det er svært viktig at varsling ikke blir noe ekstraordinært som setter virksomhetens alminnelige håndtering ut av spil 02.03.18

Arbeidstilsynets svartjeneste Åpningstider : 08:00 - 15:30 Telefon: 73 19 97 00 13.01.2019