Utdanningskvalitet – Nord universitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Rune Nilsen prorektor.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Hva er utdanningskvalitet?
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Mandat og rammeverk for evalueringen
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Gjennomføring av tilsynet
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Studiedirektør Jan Atle Toska
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Overordnet strategi SV-fakultetet
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
NOKUT kommer!.
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Internasjonalisering
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Utdanningskvalitet – Nord universitet

Utdanningskvalitet i Nord - Studentenes læringsbane og tilhørende kvalitetsområder

Læringsbane Læringsbanen beskriver/betegner hele studentens liv på et lærested, fra opptak til mottatt vitnemål. Eksempler på aktiviteter på området: Studieplanarbeid Rekruttering og opptak Undervisning og gjennomføring Eksamen/Vitnemål

Kunnskapsbase Med kunnskapsbase menes selve kunnskapsgrunnlaget til det enkelte fagområdet. Det omfatter også fagkompetansen institusjonen har, samt fagkompetansen til nasjonale- og internasjonale samarbeidspartnere. Eksempler på aktiviteter på området: Forskning, kunstnerisk - og faglig utviklingsarbeid Kompetansesentre og forskningsstiftelser i tilknytning til Nord Utvikling av eget fagmiljø (kompetansebygging) Faglig samarbeid (nasjonalt og internasjonalt) Sentre for fremragende utdanninger Ph.d.-utdanningene

Kvalitetsområder Startkompetanse Læringsmiljø Samfunn og arbeidsliv Læringsutbytte Programdesign og utdanningsledelse Utdanningsfaglig kompetanse

Evalueringer og forbedringer For å vurdere kvaliteten innenfor de ulike kvalitetsområdene og avdekke potensiale for økt kvalitet i studietilbudene, innhentes data fra ulike kilder. Eksterne studentundersøkelser (Studiebarometer, SHoT, mm). Interne studieprogramrevisjoner (reakkreditering) Nasjonale studieprogramevalueringer og tilsyn Ulike produksjonstall/resultater Emneevalueringer

Kravene til utdanningskvalitet

Meld.St.16: Kultur for kvalitet i høyere utdanning- Hva er kvalitet? Kvalitet er et mangefasettert konsept, eks. ramme-, inntaks-, prosess-, program-, resultat-, undervisnings-,styrings- og relevanskvalitet. U&H skal gi god utdanning som tilfredsstiller fastsatte standarder og krav til kvalitet, og som de kontinuerlig søker å utvikle og forbedre. Kvalitet innebærer å sette ambisiøse mål og jobbe kontinuerlig og godt for å nå disse målene. Overordnede mål for KD er kunnskap for ny erkjennelse, samfunnsutvikling og konkurransekraft, samt kompetanse, utvikling og aktiv deltakelse i samfunnet (felles ambisjoner: læringsresultater, relevante utdanninger, effektiv gjennomføring)

KDs forskrift om kvalitet i høyere utdanning § 2-1 KDs forskrift om kvalitet i høyere utdanning § 2-1. Krav til systematisk kvalitetsarbeid Universiteter og høyskoler skal ivareta ansvaret for kvaliteten i utdanningen gjennom systematisk kvalitetsarbeid som sikrer og bidrar til å utvikle kvaliteten i studietilbudene. Videre skal institusjonene legge til rette for løpende utvikling av utdanningskvaliteten, kunne avdekke sviktende kvalitet i studietilbudene og sikre tilfredsstillende dokumentasjon av kvalitetsarbeidet. Institusjonene skal kvalitetssikre alle forhold som har betydning for studiekvaliteten, fra informasjon overfor mulige søkere til avsluttet utdanning.

Fortsettelse KDs forskrift § 2-1 Institusjonene skal gjennomføre periodiske evalueringer av studietilbudene sine. Representanter fra arbeids- eller samfunnsliv, studenter og eksterne sakkyndige, som er relevante for studietilbudet, skal bidra i evalueringene. Evalueringsresultatene skal være offentlige.

Studietilsynsforskriften § 4-1.Krav til det systematiske kvalitetsarbeidet Institusjonens kvalitetsarbeid skal være forankret i en strategi og dekke alle vesentlige områder av betydning for kvaliteten på studentenes læringsutbytte. Kvalitetsarbeidet skal være forankret i institusjonens styre og ledelse på alle nivåer. Institusjonen skal gjennom kvalitetsarbeidet bidra til å fremme en kvalitetskultur blant ansatte og studenter. Institusjonen skal ha ordninger for å systematisk kontrollere at alle studietilbud tilfredsstiller kravene i forskrift om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i høyere utdanning og fagskoleutdanning § 3-1 til § 3-4 og kapittel 2 i denne forskrift, og eventuelle tilleggskrav fastsatt av institusjonen. Institusjonen skal systematisk innhente informasjon fra relevante kilder for å kunne vurdere kvaliteten i alle studietilbud. Kunnskap fra kvalitetsarbeidet skal brukes til å utvikle kvaliteten i studietilbudene og avdekke eventuelt sviktende kvalitet. Sviktende kvalitet skal rettes opp innen rimelig tid. Resultater fra kvalitetsarbeidet skal inngå i kunnskapsgrunnlaget ved vurdering og strategisk utvikling av institusjonens samlede studieportefølje.

Kravene i Studietilsynsforskriften pkt 4-1(3) § 2-2 Krav til studieprogram LUB i tråd med NKR Relevant 1500-1800 arbeidstimer/år Infrastruktur Lærings- og vurderingsformer Relevant FoU Internasjonalisering Studentutveksling Praksis §2-3 Krav til fagmiljø Størrelse Relevant kompetanse UH-ped Tydelig faglig ledelse m/kvalitetsansvar 50 % hovedstilling Andel 1.stilling Fagmiljøet skal drive FoU Aktive deltakere i nasjonale og internasjonale nettverk Praksisveil. m/relevant komp. Fagansatte med relevant og oppdatert kunnskap fra praksisfeltet