Panorama Vg2 Tendenser og faser : Språklige forhold

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Advertisements

På kryss og tvers i historien
Kapittel 11: Pest og tap av norsk selvstendighet
Oversikt læreplan norsk Vg2 SF
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
Språkdebatt og Språkpolitikk. Hvorfor oppstod språkdebatten Unionsoppløsningen viktig årsak Unionsoppløsningen 1814 Danmark  Sverige tar over.
* Vi jobber med: * Kulturforskjeller og hvordan de påvirker kommunikasjon * Internasjonale utdanningstilbud og arbeidsmuligheter * Engelskspråklige mediers.
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
Kommunikasjon og kunnskap. Det moderne mennesket: eksistert i år Skriftspråket: år gammel Vår tid: de fleste kan både lese.
Kapittel 13 Dei nordiske språka. Mål Gjere greie for nokre skilnader mellom norsk, svensk og dansk Gjere greie for nokre likskaper mellom dei tre språka.
Kvinnesyn i bibelen og i kirkehistorien
OM FRAVÆR OG KARAKTERER NYE REGLER. MØTEPLIKT Du har møteplikt på skolen hver dag og hver time i alle fag. Du skal delta aktivt i opplæringa og bidra.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Revidert læreplan – revisjon av lærebøker. Revisjon av læreplanen Ny plan HF1: H-16; HF2: H-17 ”For omfattende og kompleks” Statsråd Røe Isaksen: Mer.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
Norskfaget i 1. klasse.
Leseprosjekt VG1.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Eilert Sundt videregående skole
SPRÅKHISTORIE Kor stammar språket vårt frå?
i overgangen fra barnehage til skole
Skriftspråk og talespråk
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Ny læreplan… Høst 2017.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 12 Litteratur på 1700-tallet
Hva er en god ordbok?.
Ny studie ved Universitetet i Oslo:
Kapittel 8 Litteratur på 1500-talet
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Du kan legge.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Jeg syns.
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Skriftspråk og talespråk
Kapittel 5: Språket før og no Det fleirspråklege Noreg
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Fornuft og naturdyrking
Panorama Vg2 Tendenser og faser Språklige forhold i middelalderen
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Språkhistorie Drivkrefter bak språkendringer
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Tilpasset opplæring Kurs 5
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Kapittel 5 Argumentasjon
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
2.-6. september Bursdager MAN TIRS ONS TORS FRE UKE 36
Forberedelse til praksis
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Språkhistorie Norsk.
Norsk som skolefag og studiefag
Hvordan SKRIVE en god CV?
Utskrift av presentasjonen:

Panorama Vg2 Tendenser og faser 1350-1600: Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne lese et utvalg sentrale norske tekster fra middelalderen fram til 1870 i original språkdrakt og reflektere over språk og innhold gjøre rede for viktige utviklingslinjer og noen sentrale forfatterskap i norsk og europeisk litteratur fra middelalderen til og med romantikken og denne litteraturens forhold til øvrig europeisk kulturhistorie forklare hvordan litteratur og andre kunstuttrykk i og utenfor Norge har påvirket hverandre de siste århundrene gjøre rede for et utvalg nordiske tekster i oversettelse og i original

Tendenser og faser 1350-1600: språklige forhold Tidslinje: 1350-1600 Det norrøne språket forsvinner Mellomnorsk språk Møter og konflikter Dansk skriftspråk etablerer seg Diplomer og jordebøker Mellomlavtysk språkpåvirkning Personnavn

Tendenser og faser 1350-1600: Språklige forhold Det norrøne språket forsvinner Store endringer i språket i perioden Skriftspråket forsvinner ca 1500-1600 Talemålet fra 1200-tallet Nytt språk : moderne norsk eller nynorsk språk Dialektene sentrale Større endringer fra 1350-1550 enn fra 1550 – i dag Mellomnorsk språk Overgangsperioden 1300-1500 kalles den mellomnorske tiden, språket kalles mellomnorsk Årsak: Perioden er mellom norrønt og moderne norsk Det norrøne språket forsvinner Mellomnorsk språk Møter og konflikter Dansk skriftspråk etablerer seg Diplomer og jordebøker Mellomlavtysk språkpåvirkning Personnavn

Tendenser og faser 1350-1600: Språklige forhold Møter og konflikter En ny norsk skriftnorm på vei, men får ikke etablere seg før dansk tar over Endringer i den mellomnorske perioden: Fra et kasusspråk til et språk der ordenes posisjon er viktigere Stavelser og enkeltbokstaver endrer seg eller blir borte (Se side 85 (tekstboks)) Ortografisk ornamentikk i bruk (”språklig pynt”) ”Danske ” former i bruk Ny tegnsetting Det norrøne språket forsvinner Mellomnorsk språk Møter og konflikter Dansk skriftspråk etablerer seg Diplomer og jordebøker Mellomlavtysk språkpåvirkning Personnavn

Tendenser og faser 1350-1600: Språklige forhold Dansk skriftspråk etablerer seg Etablerer seg i perioden 1450-1550 Nesten enerådende fra 1550 til 1900-tallet Skriftspråk i Norge fra 1389, spesielt viktig i den verdslige administrasjonen av landet Dansk i kirkelig administrasjon fra midten av 1500-tallet (latin fram til reformasjonen i 1537) Bibelen på dansk fra 1550, salmebok fra 1569 Boktrykkekunsten en viktig årsak til at dansk sprer seg raskt Det norrøne språket forsvinner Mellomnorsk språk Møter og konflikter Dansk skriftspråk etablerer seg Diplomer og jordebøker Mellomlavtysk språkpåvirkning Personnavn

Tendenser og faser 1350-1600: Språklige forhold Diplomer og jordebøker Stort sett bare brev (diplomer) , jordebøker, lovavskrifter og noe religiøs litteratur som er bevart fra perioden, lite skjønnlitteratur Jordebøker: opplysninger om jordegodset som tilhørte kongen, biskopene, klostrene og enkeltpersoner Lovavskrifter: håndskrevne kopier av de gamle lovene Det norrøne språket forsvinner Mellomnorsk språk Møter og konflikter Dansk skriftspråk etablerer seg Diplomer og jordebøker Mellomlavtysk språkpåvirkning Personnavn

Tendenser og faser 1350-1600: Språklige forhold Mellomlavtysk språkpåvirkning Stor påvirkning fra mellomlavtysk i perioden, større enn dagens engelske påvirkning Årsak: Hanseatenes stilling i landet Eksempler på ord fra mellomlavtysk: ”Hverdagsord”: bukse, kopp, papir, støvel Vanlige verb: arbeide, bruke, bli, prøve, skaffe, gå og stå, Adverb: alltid, ganske og straks Konjunksjoner: jo, men Dyrenavn: falk, hingst, kamel, løve, panter og rotte (Se også side 89) Det norrøne språket forsvinner Mellomnorsk språk Møter og konflikter Dansk skriftspråk etablerer seg Diplomer og jordebøker Mellomlavtysk språkpåvirkning Personnavn

Tendenser og faser 1350-1600: Språklige forhold Personnavn Personnavnskikken også påvirket av tyskerne Eks: Henning, Kristoffer, Kortformer av bibelske navn: Jon, Jan og Hans av Johannes, Nils og Klaus av Nikolaus Det norrøne språket forsvinner Mellomnorsk språk Møter og konflikter Dansk skriftspråk etablerer seg Diplomer og jordebøker Mellomlavtysk språkpåvirkning Personnavn