HMS-året 2005 31.12.2018 Snorre Hendelsen har vært en vekker for hele industrien. Det er positivt at næringen har vært nysgjerrig på erfaringene etter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Utvikling i risikonivå – norsk sokkel fase 4
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Systematisk HMS arbeid
Politiarbeid etter ulykker
Fagleder Logistikk & beredskap
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Petroleumstilsynets (Ptil) undersøkelse vedrørende brønnintegritet
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Vurdering av risikonivå som verktøy for sykehusledelsen
Entreprenørseminar 18. oktober 2011 Hilde-Karin Østnes
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Brønnsikkerhet Standarder & brønnkontrollkompetanse
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Arbeid i høyden – Fallende gjenstander
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Beslutningsområde Hva skal scenariene brukes til? Hva kan gjøres for å bidra til at petroleumsvirksomhet i Norge i 2015 fremdeles er en foregangsnæring.
Steinar Nesse, DNV Consulting (Fagrådgiver til OED)
HMS i petroleumssektoren Forskningsinnsats og Utfordringer Sikkerhetsforum 9. desember 2004 Tor-Petter Johnsen, Norges forskningsråd.
Petroleumstilsynets satsning på entreprenørene i petroleumsvirksomheten Entreprenørseminar 7. april 2005 Sigve Knudsen P e t r o l e u m s t i l s.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
1 Brønnsikkerhet - vår felles utfordring for å unngå storulykker Visjon: ”Bare sikre brønner på norsk kontinental sokkel” Øyvind Tuntland – Ptil 4.Mai.
Kortversjonen av foredraget Borger HMS-standarden i petroleumsvirksomheten for en bærekraftig utvikling? Nei, men den hjelper.
eksempler på HMS-faktorer:
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Oppfølging HMS-melding Møte i SF Rapport om ”Myndighetenes regulering av HMS i petroleumsvirksomheten – fokus på beslutningsgrunnlaget.
Visjoner og ambisjoner for nytt Sikkerhetsforum Sikkerhetsforum skal være den sentrale tre-partsarena for HMS i petroleumsindustrien som bidrar til økt.
Samsvarsuttalelse (SUT) litt historie
Sokkelåret 2003 Status for helse, miljø og sikkerhet
Morten Bøhlerengen Fagsjef HMS Norges Rederiforbund
Utvikling i risikonivå – norsk sokkel fase april 2005.
Sikkerhetsforum ”Tap anker og posisjon” Morten Bøhlerengen Norges Rederiforbund.
Petroleumtilsynets entreprenørseminar Selvstendiggjøring av rederne 7. april 2005 Harald Bratthammar Leder K&HMS avdelingen Smedvig Offshore AS.
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Ptils oppfølging av entreprenørene
Human Factors i boring og brønn
Petroleumstilsynets undersøkelse vedrørende brønnintegritet i 2006
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Status: Ptils arbeid med sosial dumping 1. Samarbeid med arbeidslivets parter, Arbeidstilsynet m.m. 2. Dialog med byggherre (operatør) om oppfølging overfor.
Terje Aven og Jan Erik Vinnem Universitet i Stavanger
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
SUT seminar – Petroleumstilsynet Anbefalte retningslinjer for aksept og drift av flyttbare boreinnretninger med samsvarsuttalelse (SUT), eller.
Planlegge og prioritere tiltak
RNNS - Prioriteringer Innspill fra Sikkerhetsforum.
Definisjon av ulike HMS-begreper
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Hva handler det om? Dette er en felles visjon for alle involverte i bygge- og anleggsnæringen om at næringen skal være skadefri Med alle menes Myndigheter,
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Organisatoriske barrierer i Statoil
Miljørettet helsevern
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Petroleumstilsynet og det ytre miljøet
Rapporten om utvikling i risikonivået Petroleumstilsynet årsberetning
Tilsyn med styring av renhold, hygiene og arbeidsmiljø for forpleining
Fra Kielland til Snorre Synspunkter fra DNV
Organisatorisk læring Tilsyn og granskinger
Brannaktuell kunnskap
Møte om livbåter
Ymse om regelverksutvikling
Utskrift av presentasjonen:

HMS-året 2005 31.12.2018 Snorre Hendelsen har vært en vekker for hele industrien. Det er positivt at næringen har vært nysgjerrig på erfaringene etter Snorre, og at Statoil har utvist stor grad av åpenhet i å forklare hvordan det kunne gå så galt som det gjorde Hendelsen viser hvor viktig det er at aktørene til enhver tid har oversikt over risikobildet i sine aktiviteter, og evner å styre virksomheten ut fra en helhetlig risikoforståelse. For å få dette til må menneskelige, tekniske og organisatoriske forhold – og samspillet mellom disse elementene – ses i sammenheng 31.12.2018

HMS-året 2005 Dødsulykke En anleggsarbeider omkom 28. juni etter en ulykke på Ormen Lange landanlegg på Nyhamna Første dødsulykke innenfor Petroleumstilsynets virksomhetsområde siden etaten ble etablert 1. januar 2004 Granskningen påviste en rekke brudd på regelverket hos kontraktøren Skanska Norge, hvor det sentrale forholdet var knyttet til at risikoen ikke var vurdert grundig nok Ulykken er en påminnelse om at kravet til systematikk innen risikovurdering og styring er like viktig på land som på sokkelen Det er positivt at det heller ikke i 2005 var noen dødsulykke på norsk sokkel. Sist det var en ulykke med tap av liv offshore var i 2002 31.12.2018

HMS-året 2005 Personskader En foreløpig oversikt over alvorlige personskader indikerer at den positive nedadgående trenden fra de siste fire år har stanset opp. Det har vært en økning i antall alvorlige personskader fra 2004 til 2005, og vi er nå tilbake på et gjennomsnittsnivå av de foregående ti årene. Tallene er foreløpige og beheftet med en viss grad av usikkerhet 31.12.2018

HMS-året 2005 Livbåter Under en test på Veslefrikk B 21. juni oppstod det skade på en livbåt Statoils granskingsrapport konkluderte med at den aktuelle livbåten kunne ha fabrikasjons-messige og/eller designmessige svakheter i overbygget Et omfattende arbeid som inkluderer en gjennomgang av krav til prototypetest, regelverk og eventuelle behov for utbedringer er igangsatt både nasjonalt og internasjonalt Petroleumstilsynet vurderer fortsatt fritt-fall-livbåter som den for tiden best tilgjengelige teknologien innenfor livbåtevakuering på norsk sokkel 31.12.2018

HMS-året 2005 Boring i Barentshavet Ptils utgangspunkt er at menneskelig aktivitet alltid representerer en risiko. Denne risikoen må være så lav som mulig Det risikobaserte HMS-regelverket ligger til grunn for virksomheten, for å ivareta menneskers liv og helse, ytre miljø og økonomiske verdier Petroleumsvirksomhet i Barentshavet skal også tilfredsstille kravet til null miljøskadelige utslipp Under leteboring våren 2005 inntraff flere uhell med utslipp fra boreinnretningen Eirik Raude Utslippene hadde ikke miljømessige konsekvenser, men Petroleumstilsynet ser likevel alvorlig på at lekkasjene oppstod 31.12.2018

HMS-året 2005 Allmenngjøringsloven Forskrift om allmenngjøring av tariffavtaler ble 1.12.2004 gjort gjeldende for sju petroleumsanlegg på land som ligger under Ptils myndighetsområde Allmenngjøringslovens formål er å forhindre at utenlandske arbeidstakere tilbys dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn de som er nedfelt i norske tariffavtaler I desember 2005 resulterte Ptils oppfølging av dette tilsynsansvaret i politianmeldelse av et selskap som opererte på Melkøya - etter mistanke om grove brudd på både allmenngjøringsloven og arbeidsmiljøloven 31.12.2018

HMS-året 2005 Ordningen med samsvarsuttalelse (SUT) SUT-ordningen for flyttbare boreinnretninger ble satt i verk 1. august 2000 og gjort obligatorisk fra 1. januar 2004, med en overgangsordning frem til 1. januar 2005 Tilbakemeldingene fra industrien på SUT-ordningen har vært entydig positive, blant annet ved at ordningen sikrer en klar ansvarsfordeling mellom aktørene og bidrar til økt kunnskap om HMS-regelverket. For myndighetene gir ordningen en effektiviseringsgevinst ved å unngå gjentatt arbeid med gjennomgang av innretninger i forbindelse med samtykkesøknader, idet det kan bygges på arbeid gjort i forbindelse med behandlingen av søknad om samsvarsuttalelse I 2006 vil ordningen bli utvidet til å omfatte alle flaggede flyttbare innretninger som skal delta i petroleumsvirksomheten på norsk sokkel. Det vil være en overgangsordning i 2006 før kravet til SUT for slike blir gjort obligatorisk 31.12.2018

HMS-året 2005 Internasjonalt samarbeid Gjennom samarbeid om HMS nasjonalt og internasjonalt ønsker Ptil å bidra til å opprettholde og videreutvikle HMS-nivået uten å svekke konkurranseevnen Petroleumstilsynet deltar og har vært en pådriver i International Regulators Forum (IRF), som legger til rette for utveksling av ideer og meninger om anvendte metoder og prinsipper for effektiv utøvelse av tilsynet med sikkerhet og arbeidsmiljø, utveksler fakta om tilsynsvirksomheten og informere hverandre og samarbeider om aktuelle faglige problemstillinger, regelverksutvikling, mv. Ptil deltar også i North Sea Offshore Authorities Forum (NSOAF), hvor samtlige nordsjølands myndigheter med tilsynsansvar for petroleumsvirksomhet til havs er representert. Forumet har som mål å bidra til en kontinuerlig forbedring av helse, miljø og sikkerhet i petroleumsvirksomheten i Nordsjøen, og finne felles HMS-løsninger som er hensiktsmessige både for industri og myndigheter. 31.12.2018

HMS-året 2005 Hydrokarbonlekkasjer En gjennomgang av data fra RNNS-prosjektet viser at næringens mål om en halvering av antall hydrokarbonlekkasjer med lekkasjerate over 0,1 kg/s innen utgangen av 2005 - målt mot snittet 2000 til 2002 - ble nådd Resultatet viser at der hvor industri og myndigheter bestemmer seg for å gjøre en innsats, er det mulig å oppnå gode resultater Ny målsetning: Ytterligere halvering av antall lekkasjer innen utgangen av 2008 31.12.2018