UiT Norges arktiske universitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Statsbudsjettet 2008 Charlotte Rustad Nettverkskonferansen 11. oktober 2007.
Advertisements

Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH.
Presentasjon av statsbudsjettet av statssekretær Jens Revold Tromsø, 7. oktober 2008.
Finansieringssystem og intern budsjettfordelingsmodell for Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) 4. desember 2012 økonomisjef NVH Jan Aldal.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Finansieringssystemet
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Finansiering – et overblikk Møte med KUF-komitéen 10. mars 2014 Universitetsdirektør Tor A. Aagedal.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
STATSBUDSJETTET 2009 Stprp Omfordeling RBO 400 Rev nasjonalbudsjett 6056 Sum Lønns- og prisstigning Studieplassendringer.
Statsbudsjettet 2015 Seniorrådgiver Magnus K. Worren
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Norwegian Ministry of Fisheries Statsbudsjettet 2004 Presentasjon av Fiskeridepartementets budsjett.
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
Høyres kunnskapspolitikk - Kvalitetsbegrepet sett ut i fra tidlig innsats Utdanningsforbundet Nordland, 17. november 2015 Kristin Vinje Colourbox.com.
Frivillighet og integrering IMDi v/Morten Tjessem Erfaringskonferanse Norsk Folkehjelp
I samarbeid med sentrale private og offentlige partnere ønsker SINTEF Byggforsk og NTNU å etablere Klima 2050 som et senter for forskningsdrevet innovasjon.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
Budsjettfordeling og budsjettering 2016 Økonomiforum 25.september 2015.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
Side 1 «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV- kontor « - Bakgrunn og rammer  Utviklingsforsøk som har sitt utspring i, men er ikke en videreføring av.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Om BALANSE (Kjønnsbalanse i faglige toppstillinger og forskningsledelse) Knut Liestøl Programstyreleder Kick-off seminar
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Nasjonal samarbeidsgruppe for medisinsk og helsefaglig forskning (NSG) v/adm. dir. Bente Mikkelsen Dato:
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Denne informasjonen gjelder for
Handlingsplan og Budsjett 2017
Rekrutteringstall.
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Fakultets- og instituttøkonomien – en innledende gjennomgang
BUDSJETT 2017.
Økonomiplan /Årsbudsjett 2018 Økonomiske rammebetingelser
BUDSJETT 2008 Prosess Budsjettforslag
Orientering om søkertall
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Forskning og innovasjon
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Budsjettfordelingmodell IMB
Forslag til foreløpig fordeling av statlig bevilgning 2012
Lederforum Tilstandsrapport FoU
ÅRSBUDSJETT 2018 ØKONOMIPLAN
av statlig finansiering 2009.
Fremtidig budsjettutvikling ved UiS
Statsbudsjett 2011 Med prognose for FSG, 25. oktober 2010
Forslag til foreløpig fordeling av statlig bevilgning 2011
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Fakultets- og instituttøkonomien – en innledende gjennomgang
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Ny modell for budsjett-fordeling internt på HiOA
NAV i tall og fakta 2016.
Budsjett og økonomiplan
Midler til utvikling av arktisk landbruk
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Den kulturelle skolesekken
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Kunnskapsinnhenting - Verdiskaping i nord
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

UiT Norges arktiske universitet Statsbudsjettet 2017 UiT Norges arktiske universitet

Hovedtall for UiT Prop. 1 S (2016 -2017) - forslag til stortingsvedtak Nominell økning: 12,5 % Statsbudsjettet 2017 NOK i hele tusen

Hovedposter for UiT NOK i hele tusen Vedtak 2016 UiT 2 925 482 Diverse justeringer: Lønns- og prisjustering (2,4%) 62 165 Konsekvensjusteringer: - nye studieplasser RNB 2012 1 680 - nye studieplasser 2014 8 934 - nye studieplasser RNB 2015 3 060 - nye studieplasser 2016 9 800 - videreføring av rekrutteringsstillinger fra 2016 18 704 Nye rekrutteringsstillinger 2017 1 603 Utstyr og inventar MH II 216 800 Reduksjon som følge av overgang til digital post -1 717 Avbyråkratisering og effektivisering -15 706 Uttrekk som følge av nytt finansieringssystem -708 774 Uttelling som følge av nytt finansieringssystem 769 528 Forslag 2017:: med prisjust. og videreføring 3 291 559 Statsbudsjettet 2017 NOK i hele tusen

Realøkning for UiT NOK i hele tusen Rammetildeling i 2016 i 2017-kroner 3 007 395 Rammetildeling 2017 3 291 559 Kronevekst 284 164 Korrigering - inventar MH II 216 800 Korrigeringer - nye rekrutteringsstillinger 1 603 Reell økning 65 761 Statsbudsjettet 2017 NOK i hele tusen

Universitetene i sektoren – sammenligning (mill kr.) Vedtak 2016 Forslag 2017 Nominell endring UiN 1 254 1 313 4,7 % UMB 1 184 1 194 0,8 % NTNU 5 915 6 116 3,4 % UiA 1 203 1 282 6,6 % UiB 3 194 3 387 6,0 % UiO 5 173 5 317 2,8 % UiS 1 284 1 384 7,8 % UiT 2 925 3 292 12,5 % Sum 22 132 23 285 5,2 % Statsbudsjettet 2017

Kunnskapsdepartementet 217 mill. til utstyrsmidler til MH2 10 mill. til «Arven etter Nansen» (Eit samarbeidsprosjekt som skal bidra til auka vitskapleg forståing av den marine bio- og geosfæren i sentrale og nordlege delar av Barentshavet) 5 mill. kroner til oppstart av prosjektering av Tromsø Museum (jf. Kommunal- og moderniseringsdepartementet) 6,9 mill. til prosjektet Divvun (jf. Kommunal- og moderniseringsdepartementet) De vil også jobbe videre med å oppdatere og forbedre stavekontroller og å utvikle ny teknologi Statsbudsjettet 2017

Helse- og omsorg Det tilskuddet til drift av Tromsøundersøkelsen videreføres i 2017 Kompetanseløft 2020 og foreslås videreført i 2017 (Rekruttering av medisinerstudenter fra Universitetet i Tromsø (UiT) til Finnmark) Det foreslås å gi tilskudd til Nasjonalt senter for distriktsmedisin (NSDM) også i 2017 Bevilgning til utprøving av breddespesialitet i klinisk odontologi i Tromsø videreføres i 2017 Statsbudsjettet 2017

Andre satsninger 6,5 mill. kroner til prosjektetableringsstøtte rettet mot Horisont 2020 gjennom PES2020-ordningen. Dette er en ordning som skal styrke norske forsknings- og teknologimiljøers deltakelse i EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horisont 2020 Framsenteret i Tromsø: Den faglege satsinga vil bli ført vidare, og i 2016 starta byggjearbeidet som vil gi Framsenteret ei utviding med 195 nye arbeidsplassar pluss laboratorium og spesialrom Statsbudsjettet 2017

Ny fordelingsmodell 2017 - UiT Basis 2 511 872 Resultat åpen ramme 641 644 Resultat lukket ramme 138 043 Rammetildeling 2017 3 291 559 Statsbudsjettet 2017

Ny fordelingsmodell - Indikatorer åpen ramme Statsbudsjettet 2017

Ny fordelingsmodell - Indikatorer med lukket ramme Statsbudsjettet 2017

Tidligere og ny modell – effekt 2017   Tidligere modell Ny modell Resultatbasert uttelling 730 543 779 687 Basisfinansiert 28 826 SUM 759 369 Endring mellom tidligere og ny modell 20 318 Statsbudsjettet 2017

Effekten av endret finansieringssystem Statsbudsjettet 2017