Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige lover og regler
Advertisements

Saksbehandling i folkevalgte organer Folkevalgtopplæring 30
Advokat Øyvind Renslo, KS
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
3 Marius Stub.
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2015 Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes.
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Dosent Ingun Sletnes Presentasjonens tittel
Styreprotokoll- til hjelp eller besvær? Kathinka Mohn, advokat og medlem av NIFs appellutvalg.
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
3 Marius Stub.
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Kommunestyrekomiteer
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Oppstart SU Jevnakerskolene
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 10. januar 2017
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Universitetslektor Lars Baklund
Repetisjon stats- og kommunalrett med hovedfokus på kommuneloven
Taushetsplikt del 2 Yrkesmessig taushetsplikt 21. mars 2012
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Hvordan kontrollerer staten kommunene? 1 Lovlighetskontroll og tilsyn
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 16. januar 2018
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
3 Marius Stub.
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE HØSTEN 2007
Gjennomgang av fakultetsoppgave 10. mai 2019
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE
Seniorråd og ny Kommunelov
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018 Dosent Ingun Sletnes Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018

Virkeområdet til kapittel 6 Gjelder saksbehandlingen i folkevalgte organer, «møteregler» Hvilke organer som er omfattet reguleres av koml. § 29 Noen organer omfattes bare delvis For noen organer er reglene gitt i loven fravikelige Forvaltningslovens saksbehandlingsregler og reglene i offentleglova kommer i tillegg Begrepene «folkevalgt organ» og «nemnd» Obs det er en feil i læreboka s. 162 siste setning under folkevalgte organer, se figur s. 103 som er riktig, denne nevnes fordi den er viktig å rette opp Flere regler som gjelder saksbehandlingen er regulert i andre kapitler enn kapittel 6, for eksempel reglene i koml. § 40 om habilitet

Utgangspunktet for reguleringen i kommuneloven De sentrale og viktige reglene gis i kommuneloven Øvrige regler skal gis av kommunestyret selv i reglement, jf. koml. § 39 nr. 1

Møteprinsippet Folkevalgte organer behandler sine saker og treffer sine vedtak i møte, jf. koml. § 30 nr. 1 Møteprinsippet gjelder møter i alle folkevalgte organer Hva er et møte i et folkevalgt organ? Unntak; en viss adgang til fjernmøter og skriftlig saksbehandling etter koml. § 30 nr. 2 Hvilke regler gjelder for fjernmøter/skriftlig saksbehandling? Det skal føres møtebok, kommunestyret skal selv fastsette regler om føring av møtebok, jf. nr. 3 Hva bør møteboka inneholde?

Åpenhetsprinsippet Grl. § 100 femte ledd – hovedregelen er at enhver har rett til å følge forhandlingene i folkevalgte organer, med folkevalgte organer i grunnloven menes kommunestyret Hovedregel i kommuneloven; enhver har rett til å overvære møter i folkevalgte organer, jf. koml. § 31 nr. 1 Formulert som en rett for individet Kommuneloven har et videre «folkevalgte organer»- begrep enn grunnloven Hva vil det si at et møte er åpent? Hvorfor møteoffentlighet? I hvilke organer kan møter lukkes? Sammenhengen til innsynsrett etter offentleglova

Lukkede møter Når skal møter i folkevalgte organer lukkes etter koml. § 31? Når kan møter i folkevalgte organer lukkes etter koml. § 31? Saksbehandlingsregler ved lukking regulert i koml. § 31 a Merk adgang til å lukke alle møter i byrådet i en parlamentarisk styringsform, jf. koml. § 31a nr. 3

Møtetidspunkter, innkalling og sakliste, jf. koml. § 32 Fastsetting av møtetidspunkter Leder av organet innkaller Frist Hvordan skal det innkalles? Saklisten settes opp av leder, kan endres av flertallet, men slik at mindretallet har visse rettigheter Saksdokumentene Møter skal kunngjøres

Gjennomføring av møter Ledes av organets leder eller nestleder Nærmere regler gis i reglement, eksempelvis om spørretid, taletid, avstemningsmåte, protokollføring, etc., Forespørsler regulert i kom. § 34 nr. 2, rettes mot leder To typer; interpellasjoner og spørsmål

Innstillingsrett Kommuneloven gir som hovedregel ikke regler om innstilling og innstillingsrett i saker som behandles av folkevalgte organer Unntak for økonomiplan, årsbudsjett og årsregnskap samt kontrollutvalget i visse saker Kommunestyret må ta stilling til om det skal være innstilling i ulike typer saker og hvilke organer eller personer som eventuelt skal ha innstillingsrett, jf. koml. § 39 nr. 2 Departementet har anbefalt at dette gjøres/ses i tilknytning til delegeringsreglement

Vedtaksførhet Regulert i koml. § 33 Hva vil vedtaksførhet si? Hovedregel minst halvparten av medlemmene i organet må være til stede Unntak * konstituerende møte * skriftlig saksbehandling * strengere krav til vedtaksførhet kan stilles til andre folkevalgte organer enn kommunestyret i et delegasjonsvedtak

Avstemninger Regulert i koml. § 35 Hovedregel alminnelig flertall * Særlig regel i koml. § 18 * unntak i koml. § 34 * enstemmig v/ skriftlig saksbehandling * unntak for fjernmøter * Kan stille strengere krav i et delegasjonsvedtak Ved stemmelikhet har møteleder som hovedregel dobbeltstemme Stemmeplikt som hovedregel, må stemme ja eller nei Åpen avstemning som hovedregel; unntak valg og ansettelser skal skje skriftlig etter krav fra minst ett medlem Avstemningsmåte er for øvrig i hovedsak regulert i den enkelte kommunes reglement Særlige prosedyrer ved avstemning i forhold til årsbudsjett og økonomiplan for å sikre flertall

Følger av brudd på saksbehandlingsreglene Fvl. § 41 gjelder ikke direkte Ulovfestede prinsipper Avhenger av type brudd

Forslag i NOU 2016:4 Saksbehandlingsreglene i dagens kommunelov foreslås i hovedsak videreført Virkeområdet foreslås noe utvidet slik at saksbehandlingsreglene i utgangspunktet skal gjelde alle folkevalgte organer Det åpnes for bruk av fjernmøter i langt større utstrekning enn i dag Regler om minstekrav til innholdet i møtebøker foreslås lovfestet