Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Advertisements

Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Presentasjon for Planforum 14. september Hafslundbyen Hafslundbyen skal være en levende miljøby og et nasjonalt utstillingsvindu for de beste løsningene.
Regnskap er mer enn du tror!s. 18. september 2015 Regnskap er mer enn du tror Navn Navnesen, tittel.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
I samarbeid med sentrale private og offentlige partnere ønsker SINTEF Byggforsk og NTNU å etablere Klima 2050 som et senter for forskningsdrevet innovasjon.
Lærlingordningen På vei til læreplass Gro-Hege Stensrud Veiledningssenteret Romerike.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Holdninger til naturskader og klima TNS Gallups Klimabarometer 2 / 2010 Prosjekt: © 2011.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Buskerudbyen Seminar 15. juni 2011 – Union Scene Nye trender og lokalisering for næringslivet i Buskerudbyen Daglig leder Fredrik A. Haaning Buskerud Næringsmegling.
Tema 1.Morgendagens rekrutteringsutfordringer. Ved Erik Nyhus, regionsleder Proffice Telemark, Vestfold og Østfold. 2.Viktige endringer i arbeidsmiljøloven.
Vefsnakonferansen 2016 Tanker om norsk reiseliv 3. mars 2016, Gunnar Almlid.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Velkommen til klimatoppmøte! Klimatoppmøte i skolen Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening.
Havbruksnæringen i Nordland Verdens beste fisk fra verdens vakreste kyst! VRI konferanse Oslo 17. april 2008 Tomas Norvoll Kunnskapsparken Bodø.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Kunnskap og attraktivitet Saltstraumen 6. og 7. november 2008 Edel Storelvmo Regiondirektør NHO Nordland.
Resultater og mål for energiforskningen i Norge Status på Stratos, 7. September 2011 Arvid Hallén, Norges forskningsråd.
Regional planstrategi
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Kommunikasjonsstrategi
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Sentralisering.
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
Petter Christiansen Bisek 13. september
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet
By På Fredrikstad med eget nettsamfunn for lokalsamfunn og lag og foreninger.
KULTURTANKEN Visuell profil
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk Næringsperspektivet i revideringen av RPBA Verdiskaping Vestfold 6. september 2017 Rådgiver Magnar Simensen.
Nye strategiske mål Strategi 2017 – 2022.
Statssekretær Jens Revold
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Forskning og innovasjon
Rekruttering og oppfølging av frivillige
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Husbankens Hovedkontor flytter til Drammen - Oppfølging av storbymelding og byutvikling i Drammen Miljøsjef Ole Bjørn Edner.
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
IT-klynge Odd Torland Nasjonal IT-klynge.
«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Bærekraftig byfornyelse
Velkommen til dugnad i kommunen
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Montessori og teknologi
Ramstadtoppen 14 desember 2018.
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
Nå er vi spente!.
Bergen 950 år i 2020 presentasjon eksterne
Klubbutvikling Visjon Virksomhetsidé Verdier (3V)
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Evaluering Regionrådet
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
Utskrift av presentasjonen:

Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet Byen med de mange og unike teknologimiljøene Byen med landets nyeste universitet Byen med den største norske møteplassen for internasjonalt næringsliv Byen med de korteste avstandene til landets hovedflyplass og hovedstad Byen som er åpen for impulser Byen som dyrker mangfold og gode ideer BYEN SOM ER TETT PÅ VERDEN

Hvorfor en visjon? Lillestrøm vil ha sterk vekst de neste tiårene Spørsmålet er: Hvordan kan vi utnytte denne veksten? Visjonen angir en identitet for den byen vi er - og vil bli En ledestjerne for utviklingen av byen En kultur- og stolthetsbygger En identitetsmarkør for potensielle innbyggere og nyetableringer

Lillestrøms visjon: TETT PÅ VERDEN Visjonen beskriver hva Lillestrøm representerer allerede i dag Kort avstand til resten av verden Grensesprengende teknologi for et globalt marked Internasjonale utdannings- og forskningsmiljøer Et kulturliv som både aktivt henter impulser utenfra og dyrker egen kultur Visjonen er rettesnor for Lillestrøms utvikling de kommende tiårene Byens vekst skal baseres på kunnskap, fornyelse og et blikk vendt utover Visjonen forteller oss hvilken mentalitet vi ønsker skal prege alle som bor og arbeider i Lillestrøm Åpenhet, nysgjerrighet, mangfold og inkludering Visjonen er et løfte: Til oss som er her – og til dem vi ønsker skal komme hit

Lillestrøms visjon: TETT PÅ VERDEN - LOGOEN Skal bidra til økt synlighet og styrket verdiskaping Sirkelformen symboliserer sentrum. Linjene møtes og skaper en samlende helhet, et «punktum». Dette er Lillestrøm! Formen er inspirert av kommunikasjon, infrastruktur, veier innenfra og ut, utenfra og inn, fra nært til stort, og stort til nært Firedelingen representerer fire områder: teknologi/forskning – en internasjonal møteplass – kultur/impulser/mangfold - geografi Fargene symboliserer mangfoldet, en åpen utadvendt by Logoen er fleksibel og anvendelig Animasjon, hvor de fire linjene kan bevege seg gjennom byen, tegne opp konturer av en skyline , av mennesker, kart, veinett, fly, tog og aktiviteter- og til slutt samles i logoen

KULTUR- OG MANGFOLDSBYEN Lillestrøm VEKSTBYEN Lillestrøm er inne i en dynamisk utvikling, og er en av de norske byene som vokser raskest. Om et par tiår vil det bo mer enn 100.000 mennesker i Lillestrøm. TEKNOLOGIBYEN Lillestrøm rommer mange av landets fremste miljøer for utvikling av morgendagens teknologi. Kunnskap og produkter herfra eksporteres til hele verden. UNIVERSITETSBYEN Lillestrøm er et senter for høyere utdanning og forskning. Kunnskap utvikles og formidles i et internasjonalt miljø. MØTEPLASSEN Lillestrøm er Norges viktigste møteplass for internasjonalt næringsliv. Hvert år kommer en halv million næringslivsfolk til Lillestrøm. KULTUR- OG MANGFOLDSBYEN Lillestrøm byr på et mangfold av frivillighet og kultur, som henter impulser fra hele verden. Lillestrøm er åpen, nysgjerrig og inkluderende. BYEN NÆRMEST VERDEN Lillestrøm er Norges mest effektive by i forhold til kommunikasjon med resten av verden. Norges hovedflyplass og Oslo sentrum er 10-12 minutter unna. LILLESTRØM - TETT PÅ VERDEN

Verktøykasse for alle Fire filmer a 1 minutt – teknologi/innovasjon- internasjonal møteplass- kultur/mangfold - geografi

Logoer, presentasjonsmaler, filmer, gimmick, ferdige power-point til internt og eksternt bruk kan fås ved henvendelse til Kunnskapsbyen Lillestrøm! Alt vil bli senere bli tilgjengelig på det nye nettstedet for Lillestrøm.   Forankringsarbeid ut til bedrifter gjennom 2018!

Hvordan skal vi bruke visjonen? Den beste måten å bruke visjonen på er å etterleve den: Være åpen for impulser, søke ny kunnskap, utvikle næringer og arbeidsplasser som er utadrettede og som bygger fremtidens Lillestrøm, bidra til å skape en by preget av mangfold, åpenhet og nysgjerrighet. For det andre må den kommuniseres i det daglige av næringsliv, kommune, kulturliv, frivillighet og folk flest i Lillestrøm: Visjonen må være synlig i bybildet, hos bedriftene i Lillestrøm og i dagliglivet – hver eneste dag. Og vi må minne hverandre på den, og spørre oss: Beveger vi oss nå mot å være enda mer åpne mot verden, eller lukker vi oss inne og blir mer lik andre norske byer? Klarer vi dette, vil Lillestrøm fremstå litt mer unik og attraktiv for hver eneste dag. Vi blir stadig mer Tett på verden.