Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

KULTURTANKEN Visuell profil

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "KULTURTANKEN Visuell profil"— Utskrift av presentasjonen:

1 KULTURTANKEN Visuell profil
Guro Kleveland

2 Kunst skal utfordre Endelig har Rikskonsertene skiftet navn til Kulturtanken — Den kulturelle skolesekken Norge, og tanken er full som en sekk allerede: «- Kunst og kultur til barn og unge skal være spennende, utfordrende, ettertraktet og av høy kvalitet. Kulturtanken - Den kulturelle skolesekken Norge skal engasjere, samle, utvikle og legge til rette for dette. Jeg stoler på at Kulturtanken vil være en identitetsskapende drivkraft som skaper engasjement, er samarbeidende og inkluderende. Kulturtanken skal arbeide for god forankring og tett samarbeid mellom skole- og kunstsektor, være visjonær og ligge i front», sier kulturminister Linda Hofstad Helleland til regjeringen.no. Her er det bare fantasien og formuleringsevnen som setter grenser. Nei, dette er ikke en kulturtank. Aftenposten, «Skråblikk på nyhetsbildet», 2. mai 2016

3 Og dermed var Kulturtanken i gang
Så: Hvordan skulle vi se ut? Jakten på byrå til å hjelpe oss i utformingen begynte i juni 2016. Rådgivning fra DOGA, Norsk design- og arkitektursenter Mini-anbudsrunde: Fem byråer inne til vurdering, vi landet på byrået Neue Design Studio - Og dermed var Kulturtanken i gang

4

5

6

7 Kulturtanken har et tydelig mandat og et sterkt redskap i Den Kulturelle Skolesekken. Derfor kreves det en identitet som rommer mangfoldet av uttrykk, mennesker og kunstsjangere som Kulturtanken representerer.  Kulturtanken skaper og tilrettelegger produksjoner for barn og unge i hele landet. Enda viktigere er effekten av arbeidet – Kulturtanken former generasjoner. «Fra tanke til» er et kommunikasjonskonsept som er fundamentet i identiteten. Alt fra logo til system representerer effekten av Kulturtankens arbeid. Konseptet tilrettelegger for å kommunisere mangfoldet Kulturtanken representerer, skaper og leverer;  Fra tanke til begeistring. Fra tanke til dans.  Fra tanke til muligheter.  Fra tanke til kultur. Fra tanke til innovasjon. Fra tanke til sangtekster. Fra tanke til...

8 Det gylne snitt er en harmonisk deling av et linjestykke eller en flate – et delingsforhold man finner i naturen og på menneskekroppen. Det vil si deling av en linje, i to deler, hvor den korteste delen av linjen forholder seg til den lengste, slik den lengste delen forholder seg til hele linjen. Snittet har vært benyttet som et visuelt virkemiddel i de fleste kunstformer samt arkitektur og design, og viser spor tilbake til 400 år f.Kr. I Kulturtankens identitet er de harmoniske proposjoner fra det gylne snitt brukt gjennomgående som et grunnelement for å skape solide rammeverk. På samme måte som Kulturtanken skaper og tilrettelegger rammeverket for produksjoner i Den Kulturelle Skolesekken. 

9

10

11 2.2Fonter Typografi er et essensielt element i enhver identitet, og Kulturtanken har to profilfonter for trykte flater, og to systemfonter for digitale flater. Fontene har mange likhetstrekk, og fungerer optimalt til sine områder. De er moderne og har god lesbarhet. Profilfonter (trykte flater):  Fonten "AG Schoolbook A" brukes til overskrifter, og fonten "Thema" til brødtekst.  Systemfonter (digitale flater):  Fonten "Arial" til overskrifter, og fonten "Times" til brødtekst.  Nevnte fonter brukes på alle Ofiice-dokumenter.  Profilfontene er ikke tilgjengelig for nedlastning grunnet rettighetsbeskyttelse.  Kontakt kommunikasjonsavdelingen for tilgang til fontene. Systemfontene er tilgjengelig i alle Office-programmer. 

12 Farger – Kulturtanken Fargepaletten er en viktig del av identiteten til Kulturtanken. Den består av en primærfarge og en aksentfarge med tilhørende lyse valører, samt svart og hvit. Den dype blågrønne fargen er primærfargen / grunnfargen til Kulturtanken. Denne brukes på alt av selskaps- og kommunikasjonsmateriell for å gi et helhetlig og tydelig uttrykk. Den fargen gir et kontemporært og kunnskapsrikt inntrykk.  Aksentfargen brukes som en sekundærfarge. Den fremhever primærfargen samtidig som den gir identiteten liv og energi. Aksentfargen brukes kun til utheving og skal ikke brukes alene på sentrale flater.

13 Fasadeskilt

14

15 Fargepalett Den kulturelle skolesekken

16

17

18

19 Takk for meg!


Laste ned ppt "KULTURTANKEN Visuell profil"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google