KOMPETANSE FOR MANGFOLD

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regjeringens barne – og ungdomspolitikk Kjell Erik Øie Statssekretær.
Advertisements

Konsekvenser av klimaendring
Utdanning for utvikling Utdanning gir mange ringvirkninger Her følger noen: Send ADRA til 2468.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Kjell Erik Øie Statssekretær
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
Kapittel 4 Velferdsstaten.
– På lag med framtiden i 100 år!
14 Samarbeid over grenser
NETTVERKSARBEID Kreativt verksted DK samlinga
Bærekraftig utvikling - miljø
Norsk Folkehjelp Den globale virkeligheten. Norsk Folkehjelp Sentrale temaer Risikofaktorer og trusler Tusenårsmålene De største utfordringene: –Hva vil.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Naturen er trua! Natur og Ungdom.
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
"God bagasje på livets reise."
Framtidens barnehage.
Etikk i pedagogisk arbeid
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
Lek og Læring i barnehagen
Barnehagens samfunnsmandat
Norwegian Ministry of Fisheries Rent og rikt hav Statssekretær Thorhild Widvey, Fiskeridepartementet Tromsø 22. november 2002.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Strategi- og aktivitetsplan
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
RESSURS OG MILJØLÆRE HVE Øyvind Wistrøm.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Mødredødelighet.  Hvert eneste minutt dør en kvinne i forbindelse med svangerskap og fødsel  Over en halv million kvinner. Hvert eneste år.  99 prosent.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Årsaker til miljø- og ressursproblemer Produksjon og forbruk – dagens høye velstandsnivå i de vestlige landene er et resultat av industrialiseringen som.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Utdanning.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Fremtiden. Fremtiden Ressursfokus vs mangelfokus.
Undervisningsoppgaver høst 2016
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Den norske arbeidslivskulturen
Synliggjøre bibliotekenes viktige posisjon i samfunnet både lokalt, nasjonalt og internasjonalt Bevisstgjøre bibliotekansatte på hvor viktig.
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Presentasjonstittel(Bunntekst)
Velkommen til 2. klasse si morgonsamling
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Bærekraft og global bevissthet
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Tverrfaglige tema.
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Undervisningsoppgaver høst 2016
Utskrift av presentasjonen:

KOMPETANSE FOR MANGFOLD INNLEDNING OM PERSPEKTIVER PÅ MANGFOLD OG ENFOLD OG DEN NORSKE VIRKELIGHETEN UNIVERSITETET I STAVANGER 23. MAI 2018

GENERASJONSPLIKTEN OM VÅRT I BOENDE PROGRAM FOR Å GI DEN NESTE GENERASJON VÅRE: FERDIGHETER, KUNNSKAPER, VERDIER, HOLDNINGER, HANDLINGSKOMPETANSE FOR AT DE SKAL BLI: KOMPETENTE IKKE INKOMPETENTE KONSTRUKTIVE IKKE DESTRUKTIVE LIVSFRISKE – IKKE SYKE MEDLEMMER AV FELLESSKAPET HVOR MYE HAR GÅTT UT PÅ DATO?

DET SOM HENGER SAMMEN - ALLTID BARNETS GENETISK BETINGEDE UTVIKLINGSPROGRAM SOM ER TOTALT AVHENGIG AV DET GENETISK ROTFESTEDE, VOKSNE OMSORGSSYSTEM

VÅRT SYN PÅ BARN Lydighetsbarnet – førkrigsbarnet Behovsbarnet – barnekunnskapens barn Forskerbarnet – respekt for barnas forstand Det formbare barnet – hjernen bygges

BARNE-HJERNE-VERNET

OLOF PALME 1975 ”DET ER BARA DET ATT DEN ENDA PRAKTISKA ANKNYTNINGEN TILL FRAMTIDEN SOM VI HAR EGENTLIGEN ÄR BARNEN. DET ÄR I DEM VI SER FRAMTIDEN VÄXA FRAM”

IQ ER IKKE ALT MINNEVERS: ”Hva hjelper det å være intelligent hvis du ikke er riktig klok.”

FELLESVERDIER NOU 2011. 14 «BEDRE INTEGRERING» Laget denne listen

HER KOMMER DE FIRE Likestilling Likeverd Ytringsfrihet Religionsfrihet

HER DE FEM NESTE Solidaritet Økonomisk og sosial likhet Vitenskapelig tenkemåte Toleranse Deltagelse i demokrati og sivilsamfunn

FNs 17 mål BÆREKRAFT utrydde all fattigdom utrydde sult, oppnå matsikkerhet, bedre ernærng og fremme bærekraftig landbruk sikre og fremme god helse for alle sikre inkluderende og rettferdig kvalitetsutdanning for alle, og fremme livslang læring

FN BÆREKRAFT forts. oppnå full likestilling mellom kjønnene, og myndiggjøre kvinner og jenter sikre bærekraftig forvaltning av, og tilgang til, rent vann og gode santærforhold for alle sikre tilgang til bærekraftig energi som alle kan ha råd til sysselsetting og anstendig arbeid for alle

FN BÆREKRAFT FORTS fremme varig, inkluderende og bærekraftig økonomisk vekst, full sysselsetting og anstendig arbeid for alle bygge robuste infrastruktur, fremme innovasjon og bidra til inkluderende og bærekraftig industrialisering . Redusere ulikhet i og mellom land  

FN BÆREKRAFT FORTS. 11: Gjøre byer og samfunn inkluderende, trygge, robuste og bærekraftige 12: Sikre bærekraftig forbruk og produksjon 13: Handle umiddelbart for å stoppe klimaendringene og bekjempe konsekvensene 14: Bevare og bruke hav- og marine ressurser på en bærekraftig måte

SISTE FN BÆREKRAFT 15: Beskytte, gjenoppbygge og fremme bærekraftigvbruk av jordas økosystemer, sikre bærekraftig forvaltning av skog, trygge artsmangfoldet, bekjempe ørkenspredning og stoppe og reversere erosjon. 16: Fremme fredelige og inkluderende samfunn med velfungerende rettssystemer og ansvarlige institusjoner på alle nivå.

FN – BÆREKRAFT - SISTE 17: Styrke mekanismene for implementering av målene, og fornye globale partnerskap for bærekraftig utvikling.

Foreldreveiledningens TO SPOR SPOR 1: Foreldreveiledning med barnet i sentrum. Ofte bygget på utviklingspsykologi, normalutvikling, vanlige vansker med vanlige barn, dernest spesielle problemer enten knyttet til barnet selv eller situasjoner rundt barnet. Veiledning om knyttet til barnehage og skole har vært sentral.

SPOR 2 SPOR 2: Foreldreveiledning med oppmerksomheten rettet mot de voksne, det vil si temaer som likestilling, samarbeid, konflikter, skilsmisse, samarbeid etterpå. Mens det i andre land, for eksempel Tyskland, har vært et hovedfokus, har den foreldresentrerte veiledningen hos oss vært langt på vei et sidespor.

FORELDREVEILEDNING - minoritetsbakgrunn Barnehage- og skoleveiledningen til foreldrene med minoritetsbakgrunn er faktisk meget viktig. Om det å forstå den norske pedagogiske tenke måten, praktiske ting, foreldremøter, muligheter for tolk, lekser, utflukter, dusjing. Om å forstå rapportene de får. At barn ikke skal brukes som tolk. Veiledning om den norske åpenheten, både der hjemme og i skole og barnehage.