Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Engasjement og undring B – Samarbeid
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Læreplanforståelse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 1 – Representasjoner
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Utskrift av presentasjonen:

Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid

Målet med denne modulen er å… bevisstgjøre deltakerne på viktigheten av gode tilbakemeldinger. kunne gi tilbakemeldinger som fremmer læring hos elevene.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Introduksjon 15 minutter Gruppearbeid knyttet til forarbeid 10 minutter Knytt erfaringer fra egen praksis til teori 20 minutter Planlegge undervisning 30 minutter

Gruppearbeid knyttet til forarbeid 10 minutter

Gruppearbeid knyttet til forarbeid Diskuter følgende spørsmål i grupper: Hvordan tolker dere forskjellen mellom de to ulike typene tilbakemeldinger? Hvordan tilrettelegger dere for vurdering når dere planlegger egen undervisning? Hvorfor er gode tilbakemeldinger viktig for å fremme elevenes læring? Hva kjennetegner gode tilbakemeldinger?

Knytt erfaringer fra egen praksis til teori 20 minutter

Knytt erfaringer fra egen praksis til teori Reflekter over egen praksis i lys av artikkelen dere har lest. Ta utgangspunkt i spørsmålene nedenfor. Hva skal til for å lykkes med å gi gode framovermeldinger til elevene? Er det noen som har praktiske tips/verktøy de bruker i sitt vurderingsarbeid knyttet til tilbakemeldinger? Del praktiske tips/verktøy i plenum.

Planlegg egen undervisning 30 minutter

Planlegge undervisning Dere skal nå gruppevis planlegge ei undervisningsøkt med fokus på gode tilbakemeldinger til elevene. Økta må bestå av en oppgave/aktivitet som skal vurderes. Elevarbeidene vurderes med fokus på gode tilbakemeldinger. I vurderingsarbeidet skal dere bruke et av verktøyene som ble delt eller et verktøy dere finner på https://www.udir.no/laring-og- trivsel/vurdering/underveisvurdering/involvering/. Undervisningsøkta skal gjennomføres i en matematikk- eller naturfagtime før D – Etterarbeid.

Tilbakemeldinger som fremmer læring D – Etterarbeid

Målet med denne modulen er å… bevisstgjøre deltakerne på viktigheten av gode tilbakemeldinger. kunne gi tilbakemeldinger som fremmer læring hos elevene.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Erfaringsdeling i grupper 20 minutter Erfaringsdeling i plenum 15 minutter Veien videre 10 minutter

Erfaringsdeling 20 + 15 minutter

Erfaringsdeling - gruppe Jobb i samme grupper som under B – Samarbeid. Del erfaringer fra utprøvingen med hverandre. Fortell kort om arbeidet som ble gjort i utprøvingen. Hvordan fokuserte du på å gi gode tilbakemeldinger? Hva lykkes du med, og hva ser du kunne vært gjort annerledes? Gruppa skal velge to «grep» de lyktes med. «Grepene» må være relatert til gode tilbakemeldinger. Disse skal deles i plenum.

Erfaringsdeling - plenum Gruppene presenterer de gode «grepene».

Veien videre 10 minutter

Veien videre Informer om neste modul. Når skal forarbeidet tilknyttet neste modul gjennomføres?

Kilder https://www.udir.no/laring-og- trivsel/vurdering/underveisvurdering/involvering/