Innovasjon i lokalarbeidet Professor Magne Supphellen Hauge School of Management/NHH 26.12.2018
Hva menes med «innovasjon»? Innovãre (latin) = fornye, forandre Innovasjon = finne nye (og bedre) løsninger på organisasjonens utfordringer Kommersielle utfordringer Sosiale utfordringer 26.12.2018
Fire typer innovasjonkulturer Systematisk proaktiv Ad hoc reaktiv Strategisk Problemdrevet 1 2 3 4 26.12.2018
Fire typer innovasjonkulturer Systematisk proaktiv Ad hoc reaktiv Strategisk Problemdrevet 1 2 3 4 26.12.2018 26.12.2018 4
Strategisk eller problemdrevet? Problemdrevet innovasjon skjer når problemer oppdages og noen med makt i virksomheten ønsker å løse problemene Det er ikke strategien som styrer eller motiverer ressursbruken, men «problem-eiernes» makt i organisasjonen 26.12.2018
Hva er en strategi? Strategien er bedriftens veikart til måloppnåelse Den skal spesifisere målene og klargjøre hvordan og hvorfor virksomheten skal lykkes med å nå disse målene 26.12.2018 26.12.2018 6
Innhold i strategier Årsaks-virkningskjeder (strategiske kart) Målsettinger (ønskede resultater) Målgrupper Hvem? Hvorfor? Aktiviteter Hvilke? Hvorfor? Ressurser Beholdning Utvikling 26.12.2018 26.12.2018 7
Strategisk innovasjon Motivert av virksomhetens strategiske mål Innovasjon som styrker måloppnåelsen Gir opplevde forbedringer for målgruppene Utnytter de strategiske ressursene (reelle/potensielle) 26.12.2018
Fire typer innovasjonskulturer Systematisk proaktiv Ad hoc reaktiv Strategisk Problemdrevet 1 2 3 4 26.12.2018 26.12.2018 9
Systematisk proaktiv eller ad hoc reaktiv? Har vi system og rutiner for arbeid med forbedringer og nye løsninger – eller skjer dette sporadisk og tilfeldig? 26.12.2018
Fire typer innovasjonkulturer Systematisk proaktiv Ad hoc reaktiv Strategisk Problemdrevet 1 2 3 4 26.12.2018 26.12.2018 11
Oppgave 1: Hvilken innovasjonskultur råder i din lokale organisasjon/enhet? Hvilke av de fire kulturene dominerer? Hva kan være årsakene til at kulturen er slik i din enhet? 26.12.2018
Fire typer innovasjonkulturer Systematisk proaktiv Ad hoc reaktiv Strategisk Problemdrevet 1 2 3 4 26.12.2018 26.12.2018 26.12.2018 13 13
Hvordan lykkes med proaktiv, strategisk innovasjon 1. Strategisk kunnskap og inspirasjon 2. Gode rutiner & hardt arbeid 3. Inkluder målgruppen 4. Bruk tverrfunksjonelle team 5. Engasjer «frivillighets-entreprenørene» 6. Feiltoleranse 7. Åpne innovasjonsarenaer 8. Tjenende innovasjonsledelse 26.12.2018
1. Strategisk kunnskap og inspirasjon A. Strategiske mål: Hva skal vi oppnå i perioden? Plante x nye fellesskap Utvikle nytt ressursmateriale for foreldre til å formidle troen i hjemmet X antall skal ta det i bruk Nye bibeloversettelser til to nye folkegrupper 10% økning i antall givere (eller frivillige) 26.12.2018
….strategisk kunnskap og inspirasjon B. Målgruppene Hvem må vi engasjere for å nå målene våre? Hvordan er deres hverdag? Hvilke utfordringer & problemer har de? Hva tenker de om vår virksomhet? Drivere & barrierer 26.12.2018
…strategisk inspirasjon Inspirasjon = mentalt stimulert (til å handle) Strategiske mål Målgruppebehov Strategisk inspirasjon 26.12.2018
2. Gode rutiner & hardt arbeid “Creativity dies in an indisciplined environment.” (Jim Collins) “The best way to get a good idea is to have a lot of ideas.” (Linus Pauling) 26.12.2018
….gode rutiner & hardt arbeid Jevnlige, prioriterte arbeidsprosesser med fokus på innovasjon Basere prosessene på strategisk inspirasjon Bruke nok tid på inspirasjon og ide-generering Fokusere på kvantitet: Antall ideer Ta tid til pauser med helt andre aktiviteter Skille ide-generering og ide-evaluering 26.12.2018
3. Inkluder målgruppen Målgruppen vet hvor skoen trykker Målgruppen ser virksomheten utenfra 26.12.2018
4. Bruk tverrfunksjonelle team Inkluder i folk fra ulike funksjoner og med ulike bakgrunner i innovasjonsteamene Flere ideer Bredere forståelse og engasjement i implementeringen 26.12.2018
5. Engasjér «frivillighets-entreprenørene» Frivillige har ulike personligheter og motiver for innsatsen Ikke alle ønsker endring 26.12.2018
Motiver for frivillig innsats (Clary at al. 1998) Behov for å bekrefte tro og verdier i praksis. Behov for sosiale relasjoner Behov for å bruke egne evner og anlegg. Behov for å skape positiv forandring og bety noe for andre. Behov for selv-terapi Karrierehensyn 26.12.2018 26.12.2018 23
Få med dem som ønsker endring Behov for å bekrefte tro og verdier i praksis. Behov for sosiale relasjoner Behov for å bruke egne evner og anlegg. Behov for å skape positiv forandring og bety noe for andre. Behov for selv-terapi. Karrierehensyn. Ønsker stabilitet Ønsker forandring 26.12.2018 26.12.2018 24 26.12.2018 24
6. Feiltoleranse “Anyone who says failure is not an option has also ruled out innovation.” (Seth Godin) 26.12.2018
7. Åpne innovasjonsarenaer Bruke digitale plattformer til å invitere åpent til innovasjonsideer og diskusjoner av løsningsforslag på definerte utfordringer Bruke frivillige ressurser til å skape aktivitet på plattformene 26.12.2018
26.12.2018
8. Tjenende innovasjonsledelse lokalt Sette sammen team, rekruttere frivillige Støtte team administrativt (entreprenører hater adm) Sørge for at teamene har mandat, myndighet og autonomi Inspirere, motivere og sørge for kontinuitet 26.12.2018
Oppgave 2: Hvordan utvikle en proaktiv & strategisk innovasjonskultur lokalt? Ta for deg egen enhet og de 8 kjennetegnene på proaktive & strategiske innovasjonskulturer: Hvilke endringer er relativt enkle å gjennomføre for å gjøre innovasjonskulturen mer proaktiv & strategisk? Hvilken rolle kan HK spille for å bidra til dette? 26.12.2018