Matematikk på ungdomstrinnet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. M ÅL FOR FORELDREMØTET Dere skal bli bedre kjent med oss Dere skal få god informasjon fra SFO Dere skal få.
Advertisements

Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
SKOLE OMSORG, OPPFØLGING, LEKSER, HOLDNINGER, ENGASJEMENT.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
VELKOMMEN TIL REVHEIM SKOLE.
Kick Off bøsseaksjonen
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Velkommen til foreldremøte.
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Samarbeid og konflikt.
Cafe med elevene.
Informasjon til FAU
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
-Læring, trivsel og trygghet for alle-
- sammen for en bedre skole!
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Framgangsmåte i mobbesaker
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Elever og foresatte 10.trinn
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Presentasjon av Kine Vålbekk
Foreldreundersøkelsen 2018
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Velkommen – presentasjon av deg selv
Velkommen til foreldremøte
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Velkommen til foreldremøte
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til nytt skoleår
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Konkrete aktiviteter.
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Matematikk på ungdomstrinnet PRESENTASJONEN ER KNYTTET TIL «TALENTER FOR FREMTIDEN» OG ER EN OBLIGATORISK PRESENTASJON FOR 8. TRINN

Plan Hvordan satser vi på matematikk i Skien? Matematikk på ungdomstrinnet – hva er nytt? Slik kan du hjelpe ungdommen din med matematikk Konkrete eksempler Diskusjonsspørsmål

Hvordan satser vi på matematikk i Skien? I Skien har vi en 6-årig satsing på matematikk fra 2013-2019 Rettet inn mot barn og ungdommer fra 1.-10. trinn Forskningsbaserte tiltak knyttet til hva vi vet påvirker elevenes læring positivt – «Vi gjør det vi vet virker»

Matematikk på ungdomstrinnet Hva er nytt? Karakterer – elevene blir målt på det de får til/mestrer med tallkarakter mellom 1 og 6 På ungdomstrinnet begynner det å bli mer krevende for foreldre og foresatte å hjelpe faglig Flere verktøy som GeoGebra, Excel, mer avanserte kalkulatorer etc tas i bruk Matematikk er svært viktig for gjennomføring i vgo – dette arbeidet begynner på ungdomstrinnet!

Du utgjør en forskjell! Det er en klar sammenheng mellom foreldrenes støtte og hjelp og elevenes prestasjoner og situasjon i skolen Involver deg! Vis interesse, det er faktisk viktigere enn faglig hjelp Ha høye, men realistiske forventninger til ungdommen din Snakk skolen opp! Eventuelle uenigheter/spørsmål bør tas med skolen uten ungdommen som tilhører Ikke fortell om egne karakterer i matematikk hvis disse var dårlige (kan legitimere dårlige resultater og liten innsats)

Slik kan du hjelpe ungdommen din med matematikk Utfordre og engasjer ungdommen gjennom å vise interesse, etterspørre innsats og gi positiv støtte (uavhengig av om dere selv kan mye eller lite) Ha en positiv holdning til matematikk og til det som læres på skolen Be ungdommen fortelle hvordan den tenker Bruk matematikk i hverdagen der det er naturlig (oppskrifter, penger, målinger, m.m.) Spør om det er noen ord og begreper som er vanskelige å forstå og hjelp til med å finne ut hva de betyr HENVIS TIL FORELDREBROSJYRA – VIS FREM! Veldig viktig samarbeid mellom hjem og skole

Slik kan du hjelpe ungdommen din med matematikk Spør om oppgaven kan løses ved hjelp av tegning og/eller praktiske eksempler Prøv å gi hint om mulige løsninger Hvis du kan hjelpe faglig, ikke gi svaret for raskt, men still spørsmål og gi tid til å tenke og komme med egne forslag Oppfordre til å ikke gi opp med en gang noe er vanskelig – av og til må en gjøre flere forsøk Bruk eksempler fra lærebok og arbeidsbok som støtte

Konkrete eksempler – dialog Hva har du lært i dag? Har du jobbet godt? Fortell hvordan du tenker! Er det noen ord her som er vanskelige? Kan du tegne det? Kan du vise det? Kan du for eksempel…? Ikke gi opp – prøv en gang til! Har dere jobbet med dette i arbeidsboka/læreboka?

Trøst til foreldre… …som synes ungdommens lekser er vanskelige Det viktigste foreldrene kan gjøre er å oppmuntre, støtte og hjelpe ungdommen til å prioritere leksene høyt Hvis skolen samtidig gir passe mye lekser som eleven mestrer, vil dette gi bedre læring og mindre konflikt og frustrasjon Ha mer fokus på arbeidsinnsats enn på resultater – bruk ros og oppmuntring Om alle foreldre involverer seg omtrent like mye i egne ungdommers skolegang, ville det kunne redusere forskjellene mellom ungdommene

Diskusjonsspørsmål Hvilke rutiner har dere for å snakke om skolen hjemme som fungerer godt? Hvordan kan en gjøre tiden med oppfølging av lekser til noe hyggelig? Hva kan du gjøre litt annerledes for å stimulere barnet ditt til å satse på skolen og på matematikk?

Lykke til med opplæringen i matematikk!