Målrettet opplæring i grunnleggende norsk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Matematikk for yrkesfag
for norsklærere på ungdomstrinnet
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2011 Kommunikasjonsavdelingen.
STASJONSUNDERVISNING
Early Years ”New Zealand-modellen”
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
SPINN nettsted.
FOKUS Samfunnsfag – forenklet utgave
Signatur 3.
Lærerens ABC på Kunnskap.no
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Tilpasset opplæring Noen utfordringer Eksempler fra norskfaget
Lesing og lesestrategier
In Use Engelsk for unge og voksne
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Utviklet av pedagoger i
Fagpakkene på Kunnskap.no Barnetrinnet: Språkstien – forberedende lese- og skriveopplæring Basis4 – norsk, engelsk, matematikk og naturfag Syklus – naturfag.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Engelsk på 4.tr - og mellomtrinnet Helene Vestli Hellemyr skole 10.sept-15.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning.
Engelsk på 4.tr Helene Vestli Hellemyr skole 8.sept-16.
NY VRI Nina og Ingvild.
Hvordan skrive egne dilemma
Arbeid med skriving i innføringstilbud
Verktøy for å kartlegge holdninger
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Lære å jobbe effektivt og nøyaktig
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Digikort Gyldendal Akademisk
Norsk for språklige minoriteter i videregående
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Ordimellom Norsk for ungdomstrinnet
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Norsk for nyankomne barn
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Målrettet opplæring i grunnleggende norsk

NorskPluss Ungdom/NorskPluss VGS Læreverk i grunnleggende norsk utviklet av CyberBook med støtte fra Utdanningsdirektoratet. Forfattere: Marie Aalen, Annie Jakobsen

Hvorfor blir opplæringen målrettet? I nettressursen kan deltakerne enkelt jobbe selvstendig med oppgaver på ulike nivå. Nettressursen tar vare på svar, kartlegger og retter. Resultatene presenteres i rapporter som kan brukes i underveisvurdering. Gradvis progresjon i tekster, vokabular og grammatikk fra nivå 1 til nivå 3 gjør det lettere å tilpasse opplæringen.

Komponenter i NorskPluss Ungdom/VGS Tekstbøker Arbeidsbøker Tekstbok nivå 1 og 2 Tekstbok nivå 3 Arbeidsbok nivå 1 og 2 Arbeidsbok nivå 3

Ressursperm Generell lærerveiledning med opplegg for uttaletrening og litteraturtips Metodisk veiledning kapittel for kapittel (Undervisningsopplegg, metodiske øvelser, frie aktiviteter) Ekstra lese- og skriveoppgaver for elever med svak skolebakgrunn Elevgrammatikk 8 papirtester med fasit Fasit til kryssord i nettressursen Fasit til arbeidsbøkene Transkripsjon av lyttetekster Innholdsfortegnelse

Nettressurs NorskPluss Ungdom og VGS Nivå 1: 12 kapitler 8 kapitteltester 8 lyttetester Lydlære Bildeordbank: 11 tema Matematikk Naturfag NorskPluss VGS har egne moduler i litteraturhistorie, sjangerlære og tekstforståelse på nett i tillegg til innholdet ovenfor. Bøkene og ressurspermen er felles.

Vanlig organisering 3 timers forarbeid basert på bøker og ressursperm: Uttaletrening Repetisjon Gjennomgang av lekser Nytt lærestoff Muntlige øvelser Skriftlig produksjon 1 time med data på skolen repetere, mestre og få tilbakemelding Hjemmearbeid

Elevrapporter tar vare på svar og resultat Hver elev har en personlig rapport Den dukker automatisk opp når eleven går inn på programmet Rapporten registrerer hva som er gjort, tidsbruk, bruk av fasit (hint) og feil per oppgave Trykk på plusstegnet for å åpne kapitlene og se hvordan hver oppgave er løst

Læreraktivitet mens elevene jobber på nett Ikke la elevene jobbe med nettressursen uten at arbeidet følges opp. Sjekk resultatet etter hvert kapittel. Analyser feilene sammen med eleven. Hva er bra? Hva kan gjøres bedre? Gjør elevene mange feil i et kapittel eller i enkeltoppgaver, kan det gjøres om igjen. Minn elevene på å lese oppgaven, forklaringene og eksemplene. Mange sorterer det automatisk vekk, nesten som støy, og fokuserer bare på oppgaven. Få elevene til å sette ord på hva de jobber med: hva jobber du med nå? Strukturoppgaver er ”skal”-oppgaver Still krav til åpne skriftlige oppgaver. Minimum 5 setninger, maksimum 10. Elevene bør klare mellom 70-80% i kapittelprøvene før de går videre.

Hva sier brukerne? Det er ryddig, dekker kompetansemålene og har en god progresjon. Monica Ruud Larsen, Haugerud skole Det er et fleksibelt læremiddel med alt fra de enkleste oppgaver til krevende lærestoff. Vigdis Amundsen, Larvik læringssenter Jeg hadde 11 elever på 11 ulike nivå. Som lærer følte jeg at jeg hadde et redskap hvor jeg enkelt kunne differensiere og kartlegge. Hege Opheim, Morellbakken skole Les mer i artikkelen «Jeg forstår det lærer» fra Haugerud skole.

Les mer om læremidlene på Kunnskap.no. Innlogging til nettressursen skjer enten via Kunnskap.no eller FEIDE.