Den vanskelige samtalen Hanne Rieber og Tone Toft 05.12.2018
Hvilke samtaler blir vanskelige og hvorfor? 05.12.2018
De uforberedte Vansker i eget liv – brudd, dødsfall, depresjon Problemer i forhold til studiet – misfornøyd med lærere, dårlig undervisning, klassemiljø Studenten er misfornøyd med deg – ulike anklager Studenten som er «umettelig» – får aldri nok oppmerksomhet. Bare du som får vite dette. 05.12.2018
De planlagte – ubehagelig tema Klage på studenten For stort fravær Ikke bestått praksis Manglende progresjon Hygieneproblematikk 05.12.2018
Tips Aktiv lytting: - Når du sier …., kan du utdype det/si litt mer..? - Gjenta siste ord; jeg syns det er så vanskelig. Du: vanskelig......? - åpne spørsmål (ikke ja/nei svar); hvordan, hvilke, hva, hvor, - oppklarende spørsmål: mener du at….., betyr det…., har jeg forstått det rett… Bestreb deg på å virkelig få tak i det som formidles. Tenk deg inn i den andres situasjon 05.12.2018
Tips Gi deg tid. Avtal evt nytt tidspunkt Prøv å glem deg selv – bekreft den andres opplevelse (selv om du ikke er enig) Forklar – ikke forsvar Avklar din rolle – hvis ikke ditt område; hvem kan hjelpe? Tål studentens følelser. Sjekk ut tidligere erfaringer. Hva gjorde du da? Oppsummer – sjekke ut at du har oppfattet rett 05.12.2018
Tips Ikke vær redd for å si: vet ikke Til forberedte samtaler: - sett deg et mål med samtalen – hva vil du oppnå? Vær konkret; ha eksempler Sjekk om studenten har egne løsningsforslag - hva tenker du? - har du forslag til hva du/vi kan gjøre? Øv deg 05.12.2018