Den vanskelige samtalen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

FORHANDLINGS- TEKNIKK
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hvordan intervjue en forsker?
Media håndtering og kommunikasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Kvinne på topp September2008.
NESO Formannsskole Ledelse
- Hovedrolle eller birolle
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
På vei til ingeniør ? Eit tilpassa utdanningsløp, lokalt og for fagfolk Er det mulig ? Elisabeth og Turid.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Fagskolen Rogaland: offentlig, med 3 avdelinger
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Bergen
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
O PPGAVE 19 Side 139. O PPGAVE 19 NYTTE ( M ) – NYTTE ( V ) – BENYTTE SEG AV – NYTTIG – NYTE ( V ) – GJØRE NYTTE AV – UTNYTTE ( V ) 1. Han liker å nyte.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
NESO Formannsskole Ledelse
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
KLASSELEDELSE.
Rykkinnprosjektet. Medarbeidersamtaler/vPhD 1 Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Del.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Asperger syndrom og ADHD
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Verktøy for å kartlegge holdninger
Vi er nærmere en løsning …….
Helsesøsterkongressen 2017
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
1 Kommunikasjon.
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Samtaletrekk B – Samarbeid
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Psykisk helse.
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Emilios jobb som assistent
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Lytteforståelse Rammeverket
Formativ evaluering BI Stavanger
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Visdom fra en sjelesørger
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Den vanskelige samtalen Hanne Rieber og Tone Toft 05.12.2018

Hvilke samtaler blir vanskelige og hvorfor? 05.12.2018

De uforberedte Vansker i eget liv – brudd, dødsfall, depresjon Problemer i forhold til studiet – misfornøyd med lærere, dårlig undervisning, klassemiljø Studenten er misfornøyd med deg – ulike anklager Studenten som er «umettelig» – får aldri nok oppmerksomhet. Bare du som får vite dette. 05.12.2018

De planlagte – ubehagelig tema Klage på studenten For stort fravær Ikke bestått praksis Manglende progresjon Hygieneproblematikk 05.12.2018

Tips Aktiv lytting: - Når du sier …., kan du utdype det/si litt mer..? - Gjenta siste ord; jeg syns det er så vanskelig. Du: vanskelig......? - åpne spørsmål (ikke ja/nei svar); hvordan, hvilke, hva, hvor, - oppklarende spørsmål: mener du at….., betyr det…., har jeg forstått det rett… Bestreb deg på å virkelig få tak i det som formidles. Tenk deg inn i den andres situasjon 05.12.2018

Tips Gi deg tid. Avtal evt nytt tidspunkt Prøv å glem deg selv – bekreft den andres opplevelse (selv om du ikke er enig) Forklar – ikke forsvar Avklar din rolle – hvis ikke ditt område; hvem kan hjelpe? Tål studentens følelser. Sjekk ut tidligere erfaringer. Hva gjorde du da? Oppsummer – sjekke ut at du har oppfattet rett 05.12.2018

Tips Ikke vær redd for å si: vet ikke Til forberedte samtaler: - sett deg et mål med samtalen – hva vil du oppnå? Vær konkret; ha eksempler Sjekk om studenten har egne løsningsforslag - hva tenker du? - har du forslag til hva du/vi kan gjøre? Øv deg 05.12.2018