Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Å SKRIVE AKADEMISK Å skrive, tenke, lese akademisk
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Å fortelle en akademisk historie
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hvordan skrive en god utredning?
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Å skrive akademisk Formelle krav.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Individuell fagtekst fra praksis.
Oppsummering - DRI DepartementerDirektorater / tilsyn Kommuner Domstoler Styring av IKT Offentlighetsprinsippet RettssikkerhetPersonvern IKT Beslutninger.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Hvordan føre kilder?. Hvorfor oppgi kilder? Du skal:  anerkjenne andre forfatteres arbeid.  vise at du har satt deg inn i emnet.  vise at du behersker.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017
Kilde-/litteraturliste
Leseprosjekt VG1.
Hamar katedralskole Biblioteket
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Arbeidet med prosjektskissen
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
En standard oppgave Oppdraget Produktet
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
Info. til Geofag 1 om oppgaveskriving, prosjektoppgave
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Vurderingsboka Struktur og intensjon.
Seminarundervisning EXFAC03
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Gruppearbeid til bolk D for emnet Digital forvaltning (DRI)
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Hvordan forberede meg til tentamen?
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Basis Skriving Panorama Vg3 Læreplanmål:
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger,
Sitering, referering og plagiering
Hvordan SKRIVE en god CV?
Om å skrive fagartikkel innen forvaltningsinformatikk (FINF4031)
Utskrift av presentasjonen:

Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner Basert på Liv Hauskens hefte om akademisk skriving, Institutt for medier og kommunikasjon 19.11.2018

Oppgaveskriving er Å lese oppgaven nøye Å disponere stoffet Å bruke teori aktivt Å beherske en sjanger Å oppgi sine kilder Å huske formelle krav 19.11.2018

Å tolke oppgaveteksten Husk å lese nøye Les oppgaveteksten nøye, husk at den er en tekst som skal fortolkes. Det er viktig å finne ut hva det spørres etter, og hvilke ord som er viktige stikkord. Ord som ”forklar”, ”resymér”, “drøft” eller “sammenlign” gir klare beskjeder om hva man faktisk skal gjøre. Hvor stor del av oppgaven skal de enkelte delene være? På vei mot disposisjon Når man har identifisert hva det faktisk spørres etter må man gjøre noen valg. Hva skal med, hva skal ikke? Hvorfor? Finne frem i pensum. 19.11.2018

Sjangerkrav til akademisk oppgave Disposisjon En slags kommentert innholdsfortegnelse til eget bruk. Bruk god tid på denne, da sparer du mye mer tid i skrivingen. Problemstilling I en oppgave med spesifisert oppgavetekst vil problemstillingen være en formulering og fortolkning av oppgaveteksten. Når man har formulert denne skal man si hvordan man vil diskutere den, hvilke valg man foretar, og begrunne disse valgene. 19.11.2018

Sjangerkrav til akademisk oppgave Redegjørelse Å gjengi pensum mer kortfattet, med egne ord. Kalles også resymé eller forklaring. Sammenligning Vise likheter og forskjeller mellom to eller flere teorier. Drøfting Drøfting foregår med argumenter, disse er både av typen ”for” og ”imot”, og ”på den ene” og ”på den andre siden”. Målet er ikke å avgjøre hvilken teori som er best, eller hvilken du liker best, men å diskutere svake og sterke sider. 19.11.2018

Referanseteknikk Når man refererer/siterer andres verker skal dette gjøres på en konsekvent måte, med referanse 2 steder: I teksten. Eks: ”Konkret sitat” (Høigård 1997: sidetall), generell diskusjon over flere sider i Høigård hvor man henter ut poenger fra flere sider (Høigård 1997: 13-29) I referanselista bakerst. Ordnes alfabetisk etter forfatters etternavn. Eks: Høigård, Cecilie (1997): “Hva er kriminologi?”. I: Kriminologi. Liv Finstad og Cecilie Høigård. Oslo : Pax. s. 13-29. 19.11.2018

Formelle krav til oppgaven Oppgaven skal ikke overstige 6 sider (max). Litteraturliste, innholdsfortegnelse og forside kommer i tillegg. Husk å oppgi endringer i pensum, endringer med godkjenning skal ligge ved besvarelsen. Linjeavstand: 1.5 (standard margsetting) Skriftstørrelse: 12 punkt Font: Times New Roman, Palatino, Garamond eller lignende 19.11.2018

Oppgavens forside Oppgavens tittel, dvs i dette tilfellet den fullstendige oppgaveteksten. På semesteroppgaver og hjemmeeksamener: kandidatnummer – øverst på siden, midtstilt. Fagets navn, fagnivået og navn på kurset, semester og år. Eksempel: Kandidatnummer: 666 999 Oppgave A: ”Gjør rede for xxx.” KRIM4001, Sentrale teoretiske perspektiver i kriminologien, høst 2004 19.11.2018

Innlevering av oppgaven Når? 8. november kl. 09:00 til  11. november NB! Innlevering innen kl. 09.00. Hvor: studiekonsulenten, 7etg. DN. Ved postlegging skal postfunksjonæren bekrefte klokkeslett på sendingen, adressen er: Institutt for kriminologi og rettssosiologi v/Studiekonsulenten, Pb. 6706 St. Olavs plass, 0130 Oslo. Ingen navn på oppgaven, bare kandidatnummer (studentnr.) Oppgaven leveres i 3 eksemplarer m/ referanseliste. Pensumliste? Leveres bare av de som må endre pensum. Endringer med godkjenning av fagansvarlig skal ligge ved besvarelsen 19.11.2018