Krav til mottak av betongavfall og overskuddsmasser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oppsummering kontrollaksjoner i 2010 Byggavfallskonferansen februar 2011 Qno Lundkvist /Klif og Astrid Holte/Fylkesmannen i Hordaland Klima-
Advertisements

Kontrollaksjon Havner og avfall 2011 Et skip kommer lastet …… Aksjonsleder Qno Lundkvist.
Hvor godt følges regelverket opp i praksis? Erfaringer etter kontrollaksjoner Aksjonsleder Qno Lundkvist.
Byggavfall – fra problem til ressurs
Disponering av betongavfall
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Anne Stine Zakariassen Fylkesmannen Oslo og Akershus
Hva skjer med BA-avfallet etter at det har forlatt byggeplassen?
Louise Engan Fylkesmannen i Nordland Geir Hanssen Trondheim kommune
Brente bygg og brannavfall - hva sier regelverket Byggavfallskonferansen 2014, Jon F Larsen, Miljødirektoratet.
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Tema for presentasjonen.
Byggavfall – fra problem til ressurs
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Stavanger kommune Byggesak, Krav til avfallsplaner/sluttrapport
Byggavfall – fra problem til ressurs
Bispelokket – sette fra vest
Fylkesmannen i Møre og Romsdal
Byggavfall – fra problem til ressurs
AVSETNINGSMULIGHETER FOR FORURENSEDE GRAVEMASSER VED TORE FROGNER
Gjenvinning og deponering av (forurenset) betong og tegl Dagens praksis
BYGGAVFALLSKONFERANSEN 2011 Mottakskontroll. Hva mottar avfallsmottakene av byggavfall, og hva trenger de å vite om dette avfallet? Haugaland Interkommunale.
Presentasjon AFFN 2 mars Tema  GipsRecycling Norge AS  GypsumRecycling International AS  Vår løsning  Teknologi  Gipsavfall og hvorfor  6.
Tilsyn utløser miljøtiltak
VISJON HELSE OG FOREBYGGING SKAL GJENNOM KUNNSKAP OG KVALITET, OMSORG OG RESPEKTFULL BEHANDLING FREMME TILLIT OG TRYGGHET I TJENESTEN.
eksempler på HMS-faktorer:
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Ny vergemålslov.
PCB-forurenset betong
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Forurenset grunn: Hvem har ansvaret for hva?
SFTs syn på kompetanse, moral og standard hos aktørene i farlig avfallsbransjen. Harald Sørby seksjonssjef.
Sammen holder vi Lofoten ren! Hva skjer med de ulike fraksjonene i distriktene og hvor ender byggavfallet? Monica Kleffelgård Informasjons- og kvalitetsleder,
Statens forurensningstilsyn (SFT) Side 1 Kontroll av tanker ved behandlingsanlegg for farlig avfall Kontrollaksjon DSB og SFT 2008.
Bygg- og anleggsavfall Kontroll med nytt regelverk ved Geir-André Thorstensen.
Bygg og anleggsavfall konferansen 2012.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Olav Skogesal Mepex Consult AS
1 Kari B. Mellem, SSB Hvor ender byggavfallet - og hvor mye oppstår? Byggavfallskonferansen 2011.
Lokal håndtering av lettere forurenset betong – hvilke muligheter og hvilke krav? Gunhild Flaamo Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
NHPs betydning for farlig avfallsbransjen 1. Farlige avfallsmengder. NFFAs andel 89 % Deklarert mengde/kg farlig avfall i 2008 kilde KLIF 2.
End of waste - Når blir avfall til produkt? Byggavfallskonferansen 29.Januar 2014 Ellen Halaas Fagrådgiver Avfall Norge.
Miljø- og avfallshåndtering i et veiprosjekt
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
1 Ketil Krogstad, KRD BE-dagene 2005, Storefjell Tidsfrister en liten oppklaring.
Kildesortering i byområder og spredt bebyggelse
MD 3. mai Stortingsmelding: Helse og miljøskadelige kjemikalier Opprydning i historisk forurensing Produktrettet miljøvern Industriutslipp Avfall Marius.
Fylkesmannen i Oppland. Miljømål: God økologisk og kjemisk tilstand Grunnvann: God kjemisk og kvantitativ tilstand.
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Informasjonsmøte Øyvind Høvding.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Fylkesmannen i Møre og Romsdal ”Nye” reglar om forureina grunn VAR-konferanse Geiranger Bjarne Otnes.
1 Aktuelle saker fra avløpskomitéen 30. mai 2012.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Åsmund Nyhus Daglig leder
Forurensningsregelverket
Erfaringer med forurensningsforskriften kapittel 30
Kjemikaliehåndtering
Sirkulær økonomi - sett fra Miljødirektoratet
Regional plan for masseforvaltning i Akershus
Deponier i Asker kommune
En innføring i produksjon og bruksområder
Erfaringer fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Program 1. Åpning 2. Bakgrunn for prosjektet 3. Helsevurdering
Vannforskriften og massehåndtering Fagdag 26. april 2017
Hedda Vikan Vegdirektoratet, Tunnel- og betongseksjonen
Forskrift om Internkontroll
Seksjon byggesak.
Kommunal beredskap mot akutt forurensning
Utskrift av presentasjonen:

Krav til mottak av betongavfall og overskuddsmasser Anne Melbø 7. februar 2017

Innhold Regelverk Knusing og gjenbruk på byggeplass Mottak for mellomlagring Behandlingsanlegg og deponi Utfordringer

Norsk miljøforvalting Klima - og miljødepartementet Fylkesmannen Kommunen Miljødirektoratet

Risiko for forurensning Miljødirektoratet Fylkesmannen Miljøverndirektivet har gitt utslippstillatelser til x virksomheter i folge databasen inkludert off-shore ekskludert produkttilsyn. Fylkesmannen har gitt løyve til til saman 4 500 virksomheter, men er myndighet for mange flere forskriftsregulerte. Kommunen er postensielt forurensingsmyndighet for alle mennesker ved open brenning, avløp frå spredt bebyggelse, grave og byggesaker. I bygge- og riveprosjekt stemmer også dette blidet. Mdir mydndighet for behandlingsanlegg for farlig avfall og for annen bruk av vanlig avfall og der gjenbruk kan føre til fare for forurensning. Kommunen Kilder til forurensning

Regelverk Forurensningsloven §§ 7, 11, 32 m.fl. Forurensningsforskriften kap 2 – graving Forurensingsloven kap. 30 - pukkverk Avfallsforskriften kap. 9 – deponi Avfallsforksriften kap. 11 – farlig avfall Forskrift om betongavfall– ikke vedtatt Plan- og byggningsloven

Behandling og gjenbruk på byggeplass Myndighet For Kommunen Avfallsplaner, graving i forurenset grunn Fylkesmannen Knusing, sikting eller annen bearbeiding av ordinært avfall Miljødirektoratet Gjenbruk m. fare for forurensning Behandling av farlig avfall

Mottak og mellomlagring www.norskeutslipp.no

Mottak og mellomlagring Viktige vilkår i tillatelsene: Mottakskontroll Kunnskap om avfallet Informasjon til kundene Lagringstid og lagringsforhold Kompetanse Miljørisikoanalyse

Behandling på mottaksanlegg Tillatelse fra Fylkesmannen / Forurensningsforskriften kap. 30? Viktige krav: Støv Støy Avrenning Målinger

betongavfall@miljodir.no

Deponi Tre kategorier: 1 – deponier for farlig avfall 2 – deponier for ordinært avfall 3 – deponier for inert avfall Utlekkingstester vs. konsentrasjon Deponi for rene jordmasser

Utfordringer Tre ulike myndighetsnivå Saker må løses kontinuerlig, kan ikke vente på forskrifter og veiledning Basiskarrakterisering Massedeponi Bevisste og ubevisste lovbrudd Anbudsprosesser Forskrift om fremmede organismer

Trygg framtid for folk og natur. Vår visjon er Trygg framtid for folk og natur. Våre verdiar er Engasjert Rettferdig Open Kompetent