Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forurensningsregelverket

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forurensningsregelverket"— Utskrift av presentasjonen:

1 Forurensningsregelverket
Miljøvernavdelingen Massehåndtering Forurensningsregelverket Fagdag om massehåndtering Vestfold 26. april 2017 Anne Stine Garborg Zakariassen a. Anne Stine Zakariassen v/ FMOA (20 min)

2 Regelverk - Forurensingsloven med forskrifter ++
Jeg skal ha fokus på lovverk - begreper og hva vi kan gjøre ved «kilden» for å styre avfallet så det ikke havner feil sted. Ytterligere utdyping av regelverk og Virkemidler fra Dbik og Oslo kommune. Hva er overskuddsmasser? Hvordan bør overskuddsmasser håndteres? Hvem sørger for at overskuddsmasser ikke medfører forurensning og forsøpling?

3 Forurensingsloven Lovens formål (§ 1):
Denne lov har til formål å verne det ytre miljø mot forurensning og å redusere eksisterende forurensning, å redusere mengden av avfall og å fremme en bedre behandling av avfall. Loven skal sikre en forsvarlig miljøkvalitet, slik at forurensninger og avfall ikke fører til helseskade, går ut over trivselen eller skader naturens evne til produksjon og selvfornyelse. Mer detaljert oversikt over Fylkesmannens og Kommunens myndighet finnes du på regjeringens nettside (tips gå via Forurensningsmyndighetens oppgaver (§ 48): veiledning og tilsyn (

4 Sentrale bestemmelser i forurensningsloven
§ 7 plikt til å unngå forurensning § 8 begrensninger i plikten til å unngå forurensning § 27 definisjon av avfall § 27 a andre definisjoner § 28 forbud mot forsøpling § 32 håndtering av næringsavfall Tilhørende forskrifter Avfallsforskriften Kapittel 9: Deponering av avfall Forurensningsforskriften kapittel 2: Opprydding i forurenset grunn ved bygge- og gravearbeider § 2-1.FormålDette kapitlet har til formål å sikre at områder med forurenset grunn ikke skal medføre uakseptabel helse- og miljørisiko i omgivelsene. § 2-2.VirkeområdeDette kapitlet gjelder ved terrenginngrep i områder hvor det har vært virksomhet som kan ha forurenset grunnen, det finnes tilkjørte forurensede masser eller det av andre årsaker er grunn til å tro at det er forurenset grunn. Dette kapitlet gjelder ikke for saker som omfattes av kapittel 22 om mudring og dumping i sjø og vassdrag. § 2-5.Krav til tiltak ved terrenginngrep i forurenset grunn § 2-6.Krav til tiltaksplan: For terrenginngrep i forurenset grunn skal det utarbeides tiltaksplan. Tiltaksplanen skal inneholde følgende punkter: 5)redegjørelse for hvordan forurenset masse skal disponeres, § 2-11.Tilsyn og kontroll Kommunen fører tilsyn med at bestemmelsene i dette kapitlet følges og kan i den forbindelse treffe enkeltvedtak etter bestemmelsene i forurensningsloven § 49 til § 51. Kommunen har også myndighet etter forurensningsloven § 7 fjerde ledd, § 18, § 74, § 75 og § 76. Forurensningsforskriften kap 4 Anlegg, drift og vedlikehold av planeringsfelt (Bakkeplanering). Med bakkeplanering forstås arbeidet med å gjøre brattlendt eller kupert dyrkbart og tidligere dyrket areal skikket for maskinell jordbruksdrift. Alle planeringsfelt skal være utført i samsvar med «Tekniske retningslinjer for anlegg, drift og vedlikehold av planeringsfelt» fastsatt av Landbruksdepartementet. Det regnes som planering etter dette kapitlet når det forflyttes masse som berører et areal på minst 1,0 dekar Mange kommuner kjenner best til PBL – er mer konkret på hva som er søknadspliktig! F-loven § 8 : det som er tillatt er det som er reversibelt. Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

5 Endring av forurensningsloven 2016
§§ 2, 27, 28, 32, 33 Forurensningsloven § 2 (retningslinjer), pkt 4: Avfall skal tas hånd om slik at det blir minst mulig til skade og ulempe. Det skal gjenvinnes, fortrinnsvis ved at det forberedes til ombruk eller materialgjenvinnes, med mindre gjenvinning ikke er berettiget ut fra en avveining av miljøhensyn, ressurshensyn og økonomiske forhold Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

6 Forurensningsloven - § 7
Forurensningsforbudet - § 7 1. ledd: fastslår den generelle plikten til å unngå forurensning ”Ingen må ha, gjøre eller sette i verk noe som kan medføre fare for forurensning uten at det er lovlig etter §§ 8 eller 9, eller tillatt etter vedtak i medhold av § 11”. 2. ledd: fastslår den ansvarliges tiltaksplikt 1. Ledd fastslår den generelle plikten til å unngå forurensning 2. Ledd «fastslår den ansvarliges tiltaksplikt» Hva som forstås med forurensning - § 6 Med forurensning forstås i denne lov: tilførsel av fast stoff, væske eller gass til luft, vann eller i grunnen, støy og rystelser, lys og annen stråling i den utstrekning forurensningsmyndigheten bestemmer påvirkning av temperaturen som er eller kan være til skade eller ulempe for miljøet.

7 Forurensningsloven § 27 – avfall
(nb! Endring 2016) Med avfall menes løsøregjenstander eller stoffer som noen har kassert, har til hensikt å kassere eller er forpliktet til å kassere Biprodukt…(ny) Løsøregjenstander og stoffer som har blitt avfall, kan først opphøre å være avfall når de som minimum (ny) 1. har gjennomgått gjenvinning, 2. er alminnelig brukt til bestemte formål, 3. kan omsettes i et marked eller er gjenstand for etterspørsel, 4. innfrir de tekniske kravene som følger av de aktuelle bruksområdene og eventuelle produktkrav og -standarder, og 5. ikke medfører nevneverdig høyere risiko for helseskade eller miljøforstyrrelse enn tilsvarende gjenstander og stoffer som ellers kunne blitt brukt

8 Forurensningsloven (nb! Endring ny § 27a)
Begreper - Gjenvinning «Gjenvinning» defineres i f-loven § 27 a) 4. ledd: «Med gjenvinning menes ethvert tiltak der hovedresultatet er at avfall kommer til nytte ved å erstatte materialer som ellers ville blitt brukt, eller at avfall har blitt forberedt til dette.» Begrepet gjenvinning anvendes i forurensningsloven også fra før Gjenvinning = nyttiggjøring Kommer til nytte ved å erstatte Selv avfall kan gjenvinnes. Men når er utfyllingen «gjenvinning»? Behovet for utfyllingen som er det avgjørende (samfunnsnytten er ikke avgjørende). Utfylling i form av gjenvinning krever en tillatelse dersom det medfører forurensing eller forsøpling ( i hovedsak fra Mdir).

9 Forurensningsloven (nb! Endring ny § 32)
§ 32. Håndtering av næringsavfall Den som produserer næringsavfall, skal sørge for at avfallet blir brakt til lovlig avfallsanlegg eller gjennomgår gjenvinning, slik at det enten opphører å være avfall eller på annen måte kommer til nytte ved å erstatte materialer som ellers ville blitt brukt. Annen disponering av avfall fra fiske, jordbruk og skogbruk mv. er likevel tillatt, såfremt forurensningen dette kan medføre omfattes av § 8 første ledd nr. 1. Forurensningsmyndigheten kan i særlige tilfeller gjøre unntak ved enkeltvedtak eller forskrift fra første ledd første punktum på nærmere fastsatte vilkår.

10 Unntak - enkeltvedtak Gjenvinning

11 Ulike begreper forurensning forsøpling avfall overskuddsmasser
rene naturlige masser forurensende masser inert avfall gjenvinning/nyttiggjøring deponi inert deponi ordinært deponi

12 Begreper - Hva er overskuddsmasser?
Overskuddsmasser som ikke brukes innenfor tiltaksområdet er avfall Naturlig jord og stein Forurenset grunn (arsen, bly, olje mm) Sprengstein (plast, nitrogen, olje) Betong (miljøgifter, PCB) M.m. Deles inn i: Gravemasser (Jord og berggrunn som graves opp på en eiendom) Byggavfall (Materialer og gjenstander fra bygging, rehabilitering eller rivning av bygninger, konstruksjoner og anlegg) Gravemasser og byggavfall kan medføre fare for forurensning og forsøpling, og må forvaltes deretter. Alle overskuddsmasser må karakteriseres/kategoriseres for å kunne vite hvordan massene kan håndteres. Dette bør gjøres så tidlig og så nær kilden som mulig. Se ellers definisjoner i Regional Plan for Masseforvaltning i Akershus:

13 Begreper - deponi Deponi (avfallsforskriften § 9-3 g)) :
Permanent disponeringssted for avfall ved deponering av avfallet på eller under bakken. Kategorier av deponier (§ 9-5): Kategori 1: deponier for farlig avfall Kategori 2: deponier for ordinært avfall Kategori 3: deponier for inert avfall (og lett forurensede masser). Unntakene (egnet inert avfall, ikke-forurenset jord) Bruk bare «deponi» om et deponeringsanlegg med tillatelse etter avfallsforskriften kapittel 9.

14 Ulike myndigheter – ulike roller
Kommunen Godkjenning av tiltaksplaner Avfallsplan byggeprosjekter Godkjenne sluttrapporter Planarbeid (utfylling, planering) Forsøpling .. Fylkesmannen Deponi for ordinært avfall Deponi for inert avfall Avfallsanlegg Pukkverk Midlertidig anleggsarbeid Miljødirektoratet Deponi for farlig avfall Unntak - disponering av næringsavfall Kan gi tillatelse til utfylling på land …. Mange av kommunens roller er knyttet til byggeplass hvor avfallet oppstår.

15 Utfylling med avfall ? 1. Gjenvinning av avfall
Er enten: 1. Gjenvinning av avfall - foreligger et behov for masser - erstatter annet materiale - egnede egenskaper kan kreve tillatelse etter f-loven § 11 (Mdir) 2. Deponering av avfall - Krever tillatelse etter § 11 og § 29 (FM) NB. Bruk av avfall som ikke omfattes av gjenvinning, skal ses på som deponering. Den som leverer og bruker må få dette vurdert av kompetent personell (foruresningsmyndighet kan overprøve) Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

16 Er «utfyllingen» ulovlig?
Særtilfelle: Forurensningsforskriften § 2-5 inneholder en spesialregel: Forurensede overskuddsmasser fra bygge- og gravearbeider skal leveres til deponi eller behandlingsanlegg med tillatelse etter forurensingsloven. Unntak kan gjøres etter forurensningsforskriften § 41-4. Miljødirektoratet er myndighet. Hovedregelen: Utfyllingstiltak som kan medføre fare for forurensning er ulovlige uten tillatelse etter f-loven. Unntak: forurensninger som ikke medfører nevneverdige skader eller ulemper, jf. f-loven § 8 tredje ledd vanlig forurensning fra jordbruk og skogbruk, jf. f-loven § 8 første ledd Særtilfelle: utfylling med forurensende gravemasser

17 Grunnforurensningsdatabasen
Miljødirektoratets database over eiendommer med forurenset grunn Koblet til Matrikkelen Registrering av bl. annet Lokalisering av forurensningen Type forurensning Påvirkningsgrad 1 - Lite/ikke forurenset 2 – Akseptabel forurensning med dagens areal- og resipientbruk 3 – Ikke akseptabel forurensning og behov for tiltak X – Mistanke om forurensning Datamateriale, kartlegginger/undersøkelser Myndighetsområde Vedtak Myndighetenes ansvar at lokaliteter med forurenset grunn registreres Matrikkelen - Norges offisielle eiendomsregister Dersom myndighetene er kjent med forurensede lokaliteter og unnlater å registrere det kan vi i verste fall bli holdt økonomisk ansvarlig dersom det oppstår skade Ny versjon av databasen er under utvikling, og antas å være ferdig ved utgangen av Her vil det bli flere endringer, bl. annet: Mulighet for å registrere forurensning i polygoner – i motsetning til enkeltpunkter som i dag Mulig å legge inn undersøkelsene så de kan hentes ut – i dag legges kun rapportnavn og myndighetenes arkivnummer inn ++

18 Miljøkommune Miljødirektoratets temaside - veiledning til saksbehandlere i kommunen Oppgaverettet veiledning med maler og flytskjema for saksbehandling Oversikt over kommunens myndighet og plikter «Miljøkommune.no er utviklet for deg som jobber i kommunen. Nettstedet tilbyr konkret og oppgaverettet veiledning i miljølovverket, og gir oversikt over kommunens miljøansvar».  Flytskjema for saksbehandling, med forklaring, regelverk og tips Maler til saksbehandling Riksantikvaren, Miljødirektoratet og statens strålevern samarbeider om å utvikle nettstedet med bidrag fra Klima- og miljødepartementet, Direktoratet for byggkvalitet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Landbruksdirektoratet, Norges vassdrags- og energidirektorat, Statens vegvesen, Vegdirektoratet og Norsk folkehelseinstitutt.

19 Hvordan kan vi forebygge forurensing og forsøpling – fra overskuddsmasser?
Kjenne regelverk Tydelig krav/begrepsbruk Tilsyn Samarbeide  Sørge for at tiltakshavere planlegger massedisponeringen – inn i plan At avfall nyttiggjøres betyr ikke at det er fritt frem. Forurensningsforbudet i forurensningsloven gjelder uansett. Hvid tiltaket medfører fare for forurensning, kan det ikke finne sted uten tillatelse etter forurensningsloven. Dette gjelder med mindre forurensningen er så bagatellmessig at den ikke medfører nevneverdige skader eller ulemper. Hvordan kan man hindre at forurenset avfall havner feil sted? oppfølging av tiltaksplaner tilsyn på byggeplass krav til når det kreves reguleringsplan/miljøkrav i reguleringsplan NB! Mangler virkemidler når tiltaket er skjedd. Selv om myndighetene ikke ville ha gitt tillatelse til tiltaket er det lite man kan gjøre i etterkant. Høye kostnader med fjerning. Overtredelsesgebyr. Mdir jobber med et lovforslag om overdtredelsesgebyr. Utfordringer -Tre ulike myndighetsnivå -Saker må løses kontinuerlig, -kan ikke vente på forskrifter og veiledning -Basiskarrakterisering -Massedeponi -Bevisste og ubevisste lovbrudd -Anbudsprosesser -Forskrift om fremmede organismer Byggeplass («kilden») – kommunen - Forsøpling/Villfylling - kommunen Behandling/Disponering - FMOA Klikk for å legge inn navn / epost / telefon

20 Nyttig informasjon Regelverk og myndighet. Temaer fra a-å: Nytt faktark betong

21 Andre nyttige linker www.regjeringen.no - Veiviser i miljølovverket

22 Takk for meg!


Laste ned ppt "Forurensningsregelverket"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google