Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Advertisements

Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Eilert Sundt videregående skole
Bærekraftig samfunnsutvikling
Rådgiversamling 2. november 2016
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Integrerte tjenester – analyse og diskusjon av spørsmålene i KOSTRA skjema 4 og 5 Siden 2004 har en hatt spørsmål om integrerte tjenester, av noe ulikt.
Nettverksledersamling
Velkommen til August 2017.
Informasjon om eksamen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Tverrfaglig uke for LUT
Ny læreplan… Høst 2017.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Vurdering for læring -erfaringsdeling
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Velkommen til foreldremøte 9. trinn
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Samskaping om fagfornyelsen
Den matematiske samtalen
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Oppgavene løses kommunevis, eller pr bord dersom kommunen deltar med flere enn 10 personer Velg oppgave 1, 2 eller 3! Disse er sendt ut på e-post med link.
Fagfornyelsen Vi skal fornye læreplanene ved å gjøre dem mer relevante for framtiden. Fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer.
KrFs skolepolitikk.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Fagfornyelsen Hva skal fornyes og hvorfor
Oppfølging av Høstrapporten
Læreplanarbeid yrkesfag
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Arbeid med overordnet del
Tverrfaglige tema.
Nå er de revidert!.
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Overordna del – verdiar og prinsipp i grunnopplæringa
Critical Literacies and Awareness in Education
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 3 – Intensiv opplæring
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Ida Large og Beate Tislevoll, Udir
Utskrift av presentasjonen:

Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag

Arbeidet med fagfornyelsen er delt inn i 3 faser et forarbeid til læreplanene utvikle kjerneelementer i fag – det viktigste elevene skal lære sammenheng mellom verdigrunnlaget og fag grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema Fase 2: 2018-19 utvikle læreplaner læreplanutkast utvikle veilednings- og støtteressurser Fase 3: 2019-20 skolene får mulighet til å forberede seg og bli kjent med nye læreplaner nye læreplaner tas i bruk med elevene i 2020

Hovedprinsippene i Kunnskapsløftet ligger fast De nye læreplanene skal fortsatt ha kompetansemål –men fornyet kompetansebegrep beholde de grunnleggende ferdighetene – men de skal videreutvikles fortsatt ha viktige prinsipper som tilpasset opplæring og elevmedvirkning – for læreplaner, vurdering og for opplæringspraksis

Ny overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen Ny overordnet del er fastsatt, men ennå ikke iverksatt Den skal erstatte «Generell del» og «Prinsipper for opplæringen» Den skal sikre et verdiløft i skolen, og gi føringer for opplæring i fag og prinsipper for skolens praksis «Kjerneelementer skal prege innholdet og progresjonen i læreplanene og bidra til at elevene over tid utvikler forståelse av innhold og sammenhenger i faget.» - Meld. St. 28

Hva skal vi gjøre med læreplanene? Vi skal fornye alle læreplaner for grunnskolen og for de gjennomgående fagene i videregående opplæring. Læreplanene skal ha tydeligere prioriteringer – de må gi gode rammer for dybdelæring være kompetansebaserte, men gi tydeligere retning for innholdet ha en god progresjon for elevenes læringsløp og god sammenheng i fag og mellom fag vektlegge teknologi, kreativitet og innovasjons- og entreprenørskapskompetanse ha en videreutviklet struktur

Tre tverrfaglige temaer Vi skal prioritere tre tverrfaglige temaer i fagene der disse er faglig relevante: demokrati og medborgerskap bærekraftig utvikling folkehelse og livsmestring

Læreplanene skal gi gode rammer for dybdelæring «Dybdelæring betyr at elevene gradvis og over tid utvikler sin forståelse av begreper og sammenhenger innenfor et fag. Elevenes læringsutbytte øker når de gjennom dybdelæring utvikler en helhetlig forståelse av fag, ser sammenhengen mellom fag og når de greier å anvende det de har lært, til å løse problemer og oppgaver i nye sammenhenger.» - Meld. St. 28

Hva er kjerneelementer i fag? Det elevene må lære for å kunne mestre og anvende faget Det mest betydningsfulle faglige innholdet elevene skal arbeide med på skolen Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i faget

Hvorfor utvikler vi kjerneelementer? De skal bidra til fornyelse av fagene tydeligere prioriteringer i fagene og fordeling av innholdet mellom fag at læreplanene skal legge bedre til rette for dybdelæring mer fordypning, forståelse og relevans redusert omfang, men fortsatt høyt ambisjonsnivå

Hvordan prioriterer vi i fag gjennom arbeidet med kjerneelementene? Vi har definert Vi har også kjerneelementer i fagene, cirka 3-7 per fag. De definerer det sentrale innholdet og innretningen for faget sentralt innhold – begreper, metoder og kunnskapsområder. Vi har tydeliggjort prioriteringene innenfor de ulike kjerneelementene. Dette skal videreutvikles til kompetanse i læreplanene sett på det tverrfaglige. Fagene styrker hverandre og kan bygge på hverandre, samtidig som ikke alt må med i alle fag prioritert noe innhold ut brukt progresjon til å prioritere. Alt må ikke med på alle trinn. Vi har totalt sett redusert omfanget for elevene

Dette ønsker vi innspill på Fornyelse og prioriteringer: kjerneelementer i faget tverrfaglige tema i faget verdigrunnlaget i faget grunnleggende ferdigheter i faget Kjerneelementer og sentralt innhold skal bestemmes nå. Dette skal videreutvikles som kompetanse i læreplanene. Gi ditt innspill på www.udir.no/fagfornyelsen

Spørsmål til tredje utkast til kjerneelementer Synes du kjerneelementene i utkastet dekker det viktigste innholdet i faget? Hvis ikke, har du forslag til endringer? Synes du kjerneelementene i utkastet er tilstrekkelig fremtidsrettet? Hvis ikke, hvilke endringer anbefaler du? Synes du utkastet til kjerneelementer for (xxx-fag) legger til rette for å ivareta samisk innhold i læreplanen? Synes du utkastet legger til rette for å ivareta en bedre integrering av verdigrunnlaget? Hvis ikke, hvordan bør verdigrunnlaget integreres tydeligere i faget? Syntes du utkastet til kjerneelementer for (xxx-fag) viser hvilke sider ved ferdighetene som er relevante for faget? Hvis ikke, hvilke sider ved de grunnleggende ferdigheter bør vektlegges tydeligere i faget?  Synes du kompetansemålene i grunnskolen bør utvikles på flere trinn enn i dag i (xxx- fag)?