Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
Advertisements

Attraktivitet og næringsutvikling Frogn
Lillehammer og Innlandet – befolkningsutvikling og vekstkraft Svein Erik Hagen Østlandsforskning Lillehammer kommune
Møte Villa Gerda
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Attraktivitetsanalysen for Fjordveg-regionen: Attraktivitet for næring, busetting og besøk i dei indre fjordar: Er trygg og god veg ein føresetnad eller.
Foto: Bjørn Erik Olsen Regionale utfordringer og regionale planer Greta Johansen Plankonferansen Foto: Thor-Wiggo Skille.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Hva skaper attraktive landsbyer? Nasjonalt landsbynettverk, Ringebu, 21. juni 2013.
Et kartleggings- og utviklingsprosjekt som skal avdekke om det er kjennetegn og fellestrekk ved vellykkede distriktskommuners måte å utøve sin næringsutviklingsrolle.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
©TNS 2016 Velkommen til frokostmøte. ©TNS 2016 Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2016 Av Berit Solli Arkitektbedriftene 4. februar Frokostmøte.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Program Ordfører sine tanker for Stor-Elvdal fram mot 2030 Rådmannen presenterer regional analyse for Stor-Elvdal 2015 – Telemarksforskning Partiene i.
Prognoser for arbeidsmarkedet i Oppland i NAV, Side 2 Prognose: Arbeidsledighet i konklusjon: Antall registrerte helt ledige i.
Regionanalysen basert på: NHOs Økonomibarometer (kvartalsvis) markedsutvikling, utsikter og sysselsettingsanslag Eksportutviklingen (månedlig) - Regionenes.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 7. januar 2016.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
ATMOSFÆREN.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Regional planstrategi
Dyreslagene.
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Strategiplan
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Ordfører Ola Heggem, Rindal kommune
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Store forskjeller i arbeidsledighet
Evaluering av ”Fritt Fram”
Masteroppgåve, UiA Litt om utvalet mitt!.
Beregningsmodell for hverdagsrehabilitering
Hva gjør at man kan kalle et prosjekt et raskt prosjekt?
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Grenseløs Attraktivitet.
Markedsrapport November 2017
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Sørlandets Maritime Park & Akvarium
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Topplederne i kommunesektoren
Sogn og Fjordane
NAV i tall og fakta 2016.
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Sjokk og konjunktursvingninger
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Befolkningsframskrivinger 2018
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Hvordan skape attraktivitet i Ranaregionen
Barn 0-17 år 2013, 2014, 2015, 2016.
Barometeret Utdrag fra Pengepolitisk rapport 2/18 fra Norges Bank. Figurene kan hjelpe deg til å beskrive tilstanden i norsk økonomi. Oppgi følgende kilde.
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Troms-regionens potensial
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 2) Grunnleggende regnskapsanalyse TK-Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015

Bosted Bedrift Besøk Attraktivitetspyramiden 2013 Vekst Arbeidsplassvekst Bedrift Besøk Attraktivitetspyramiden 2013

Alle steder blir påvirket at ytre forhold, strukturelle trekk, som de ikke kan gjøre noe med. Befolkning Arbeidsplasser Basis Besøk

Lokalisering og sentralisering Utviklingen i nabokommuner Norges innvandring Lokalisering og sentralisering Utviklingen i nabokommuner Befolkning Arbeidsplasser Strukturell utvikling Stedets næringsstruktur Konjunkturer nasjonale og internasjonale

Attraktivitet handler om stedets egne kvaliteter Befolkning Arbeidsplasser

Hvordan stedet blir attraktivt å bo i og flytte til Befolkning Arbeidsplasser Hvordan stedet blir attraktivt for bedrifter Hvordan stedet blir attraktivt å besøke

De strukturelle faktorene bestemmer hva som er Bøs «normale» utvikling Bø kan få en bedre utvikling enn normalt dersom de er attraktive for næringsliv og befolkning + - = Faktisk utvikling

Hvordan har den faktiske utviklingen vært i Bø de siste årene? Det var teorien Hvordan har den faktiske utviklingen vært i Bø de siste årene?

Arbeidsplassvekst Bø har hatt samme arbeidsplassvekst som Norge fra 2000 til 2014. Litt nedgang de to siste årene. Det er svært mye bedre enn Telemark samlet sett. Antall arbeidsplasser indeksert

Arbeidsplassvekst Antall arbeidsplasser i det offentlige har økt med 36,2 prosent. I næringslivet er veksten mer beskjeden, 9,1 %. Det har vært nedgang i næringslivet de siste to årene. Antall arbeidsplasser i Bø, indeksert og sammenliknet med landet.

Det er basisnæringene som vokser mest i Bø. Særlig industri. Besøksnæringene har gått tilbake. Lokaliseringskvotienter – hvilke bransjer har Bø mye av?

Arbeidsplassvekst Men ingen har så stor arbeidsplassvekst som kommunen. God vekst i statlige og fylkeskommunale arbeidsplasser også.

God arbeidsplassvekst i Bø, særlig i det offentlige Næringslivet – kjempevekst i industri, nedgang i besøksnæringer. I sum omtrent midt på treet.

Befolkningen Folketallet i Bø

Befolkningen

Befolkningen

Befolkningen Flyttebalansen mellom Bø og resten av landet varierer, men går omtrent i null over lengre tid. Det som gjør at folketallet øker, er fødselsoverskudd og innvandring.

Er Bø et attraktivt sted for næringsliv? Befolkning Arbeidsplasser Strukturell utvikling Stedets næringsstruktur Konjunkturer nasjonale og internasjonale

Nasjonale konjunkturer betyr mest for veksten. Men er lik for alle. Drivkrefter for arbeidsplassvekst i Bø

Bransjestrukturen i Bø har bidratt litt negativt de siste årene Bransjestrukturen i Bø har bidratt litt negativt de siste årene. Men betyr ikke så mye. God befolkningsvekst bidrar positivt. Drivkrefter for arbeidsplassvekst i Bø

Den faktiske utviklingen avviker litt fra den forventede. Drivkrefter for arbeidsplassvekst i Bø

Og dette avviket er et mål for Bøs næringsattraktivitet. Drivkrefter for arbeidsplassvekst i Bø. Tre års glidende gjennomsnitt.

Bø har vært ganske attraktivt for næringsliv etter 2008. Det har gitt en ekstra vekst på 1,8 prosent i antall arbeidsplasser. Tilsvarer 38 arbeidsplasser.

Bø har vært svært attraktivt for næringsliv i basisnæringene. Men lite attraktivt for besøksnæringer og regionale næringer.

Bostedsattraktivitet

Dette er årlig befolkningsvekst i Bø dersom Bø hadde fått sin del av innvandringen til Norge. Årlige befolkningsendringer i Bø, dekomponert i drivkrefter. 22.09.2018

Bø har også et fødselsoverskudd Årlige befolkningsendringer i Bø, dekomponert i drivkrefter. 22.09.2018

Men «normal» befolkningsvekst i Bø er 50-60 innbyggere. Bø er en liten kommune som ligger et stykke fra de store arbeidsmarkedene. Det er også nedgang i antall arbeidsplasser ellers i Telemark. Men «normal» befolkningsvekst i Bø er 50-60 innbyggere. Årlige befolkningsendringer i Bø, dekomponert i drivkrefter. 22.09.2018

Når Bø har høyere arbeidsplassvekst enn resten av landet, gir det normalt mer innflytting. Årlige befolkningsendringer i Bø, dekomponert i drivkrefter. 22.09.2018

Bø har hatt høyere innflytting enn forventet i de fleste årene. Årlige befolkningsendringer i Bø, dekomponert i drivkrefter. 22.09.2018

Som betyr at Bø er en attraktiv bostedskommune. Årlige befolkningsendringer i Bø, dekomponert i drivkrefter. 22.09.2018

Høyest bostedsattraktivitet i Telemark. Bø er nummer 46 av 428 kommuner i landet når det gjelder bostedsattraktivitet. Høyest bostedsattraktivitet i Telemark. Bostedsattraktivitet i kommunene i Telemark i de fire siste treårsperiodene. 22.09.2018

Kor attraktiv er Bø for folk og næringsliv? Særs attraktiv som bosted Ganske attraktiv for næringsliv dei siste seks åra Viktig å være attraktiv både for næring og folk

Framtidsutsikter i Bø

Scenarier for befolkningsvekst vekst i Bø. Avhengig av egen attraktivitet. Befolkningsutvikling under ulike scenarier for attraktivitet i Bø fram til 2030. I figuren har vi også vist SSBs middelframskriving MMMM.

Det avhenger av hvor attraktiv Bø er i de neste 15 årene. 6 000 innbyggere i 2030? Eller over 7 000? Det avhenger av hvor attraktiv Bø er i de neste 15 årene. Befolkningsutvikling under ulike scenarier for attraktivitet i Bø fram til 2030. I figuren har vi også vist SSBs middelframskriving MMMM.

Hva skaper attraktivitet

Det finnes mange faktorer som kan bety noe for attraktiviteten Fire kategorier av attraktivitetsfaktorer Omdømme Areal og bygninger Ameniteter (Goder) Identitet og stedlig kultur Må ha X-faktor

Areal/bygninger Ameniteter Identitet/ kultur Omdømme Bosted Bedrift Attrak-tivitet Besøk Omdømme Omdømme Identitet/ kultur Identitet/ kultur Ameniteter Ameniteter Areal/bygninger Areal/bygninger De fire kategoriene har ulikt innhold alt ettersom hvilken type attraktivitet det dreier seg om

Ensidig næringsattraktivitet gir bare økt innpendling Balansert utvikling er viktig! Bostedsattraktivitet uten næringsattraktivitet fører til nedgang i sysselsetting Lite sted: Bostedattraktivitet viktig Bosted Bedrift Attrak-tivitet Besøk Stort sted: Næringsattraktivitet viktig Ensidig næringsattraktivitet gir bare økt innpendling

Det finnes mange faktorer som kan bety noe for attraktiviteten Fire kategorier av attraktivitetsfaktorer Omdømme Areal og bygninger Ameniteter (Goder) Identitet og stedlig kultur Nivå har tilsynelatende ingen effekt Det er endring som påvirker attraktiviteten

Det finnes mange faktorer som må endres for å øke attraktiviteten Omdømme Areal og bygninger Ameniteter (Goder) Identitet og stedlig kultur Samarbeids- og endringskultur Og da blir stedets evne til endring nøkkelfaktoren For å få nok kraft må alle aktører mobiliseres

Takk for meg