Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan skape attraktivitet i Ranaregionen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan skape attraktivitet i Ranaregionen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan skape attraktivitet i Ranaregionen
Straumen 2. juni 2016

2 Utviklingstrekk og kjennetegn med kommunene
Hva er attraktivitet? Utviklingstrekk og kjennetegn med kommunene Har kommunene vært attraktive? Hva er framtidsutsiktene? Hvordan skape attraktivitet for næringsliv og befolkning Hva er byregionprosjektets rolle?

3 Attraktivitetspyramiden
Bosted Vekst Arbeidsplassvekst Bedrift Besøk Attraktivitetspyramiden

4 Alle steder blir påvirket at ytre forhold, strukturelle trekk, som de ikke kan gjøre noe med.
Befolkning Arbeidsplasser Basis Besøk

5 Lokalisering og sentralisering Utviklingen i nabokommuner
Norges innvandring Lokalisering og sentralisering Utviklingen i nabokommuner Befolkning Arbeidsplasser Strukturell utvikling Stedets næringsstruktur Konjunkturer nasjonale og internasjonale

6 Attraktivitet handler om stedets egne kvaliteter
Befolkning Arbeidsplasser

7 Hvordan stedet blir attraktivt å bo i og flytte til
Befolkning Arbeidsplasser Hvordan stedet blir attraktivt for bedrifter Hvordan stedet blir attraktivt å besøke

8 De strukturelle faktorene bestemmer hva som er «normal» utvikling på et sted
Stedet kan få bedre utvikling enn normalt dersom de er attraktive for næringsliv og befolkning + - = Faktisk utvikling

9 Hvordan har den faktiske utviklingen vært i de siste årene?
Det var teorien Hvordan har den faktiske utviklingen vært i de siste årene?

10 Befolkningsnedgang i Nesna, Hemnes og Lurøy.
Litt vekst i Rana. Befolkningsnedgang i Nesna, Hemnes og Lurøy. Folketallsutvikling indeksert slik at nivået i 2000=100

11 Rana Hemnes Lurøy Nesna

12 Fødselsunderskudd i Hemnes og Lurøy.
Netto utflytting fra Nesna, Hemnes og Lurøy. Omtrent flyttebalanse i Rana. Fødselsunderskudd i Hemnes og Lurøy. Kommunene må styrke nettoflyttingen for å få befolkningsvekst. Årlig rate for fødselsoverskudd og nettoflytting (prosent av folketall) i perioden 2000 til 2016

13 Arbeidsplasser

14 Sum arbeidsplasser privat og offentlig
Ganske bra arbeidsplassvekst i Rana. Noe vekst i Lurøy og Nesna. Nedgang på Hemnes Antall arbeidsplasser, indeksert slik at nivået i 2000=100

15 Rana Hemnes Lurøy Nesna

16 Rana Hemnes Nesna Lurøy

17 Hemnes Rana Norge Nesna Lurøy

18 Vekst i næringslivet Basis, besøk og regionale næringer
Bra vekst i Lurøy og Rana Litt vekst i Nesna Litt nedgang i Hemnes Arbeidsplassvekst % av samlet sysselsetting

19 Uforklart vekst = Næringsattraktivitet
Anna industri Fisk Gruve Landbruk Næringsmidler Olje og gass Prosessindustri Teknisk/vitenskap Tele og IKT Verkstedindustri Agentur og Engros Bygg og anlegg Diverse Finans, eiendom, utleie Forr tjenesteyting Transport Utleie av arbeidskraft Aktivitet Handel Overnatting Servering Befolknings-vekst Normal vekst i næringslivet er basert på tre faktorer: Nasjonal vekst Bransjeeffekten Befolkningsveksten Nasjonal vekstbidrag Bransje-effekt Befolknings-effekt + + = Normal arbeidsplassvekst + Uforklart vekst = Næringsattraktivitet Næringsattraktiviteten er den «unormale» veksten = Faktisk arbeidsplassvekst

20 Normal vekst i kommunene:
Bransje-effekt Befolknings-effekt Nasjonalt bidrag Forventet vekst Bodø 0,1 0,7 8,5 9,2 Brønnøy -2,4 -1,8 7,9 3,8 Fauske -0,1 -2,9 6,6 3,6 Rana -3,6 -2,5 8,6 2,5 Alstahaug -3,5 8,1 2,1 Nordland -3,9 -2,7 8,0 1,4 Nesna -4,4 -2,2 7,2 0,6 Saltdal -3,1 -3,0 6,1 0,0 Sømna -6,7 -2,0 7,3 -1,5 Vefsn -7,0 9,1 Hemnes -5,9 -2,6 5,9 Hamarøy -6,6 6,8 Sørfold -9,0 8,2 Leirfjord -8,3 -1,7 -3,2 Dønna -7,9 6,5 -3,4 Gildeskål -6,1 5,5 -3,8 Vega -7,2 6,3 Meløy -10,2 -2,8 Grane -7,8 -4,5 Beiarn -5,3 6,4 -4,8 Hattfjelldal -10,1 -2,1 -5,0 Lurøy -11,2 -5,6 Steigen -10,7 7,8 Herøy (Nordland) -13,4 9,4 -6,4 Vevelstad -11,3 -6,5 Bindal -11,7 7,0 Rødøy -7,3 Træna -17,4 -0,4 9,3 -8,5 Normal vekst i kommunene: Forventet vekst i næringslivet , % av samlet sysselsetting.

21 Attraktivitetsanalyse næringsliv Rana
Nasjonal vekst er et uttrykk for konjunkturer. Drivkrefter for arbeidsplassvekst i næringslivet – Rana Tre års glidende gjennomsnitt.

22 Attraktivitetsanalyse næringsliv Rana
Negativ bransjeeffekt Lavere befolknings-vekst enn lands-gjennomsnittet Drivkrefter for arbeidsplassvekst i næringslivet - Rana

23 Hvordan er den faktiske veksten i forhold til den forventede?
Drivkrefter for arbeidsplassvekst i næringslivet - Rana

24 Avviket mellom faktisk og forventet vekst er næringsattraktiviteten.
Drivkrefter for arbeidsplassvekst i næringslivet - Rana

25 Hemnes Rana Lurøy Nesna

26 Rana, Nesna og Hemnes har også hatt positiv næringsattraktivitet.
Lurøy har vært en attraktiv kommune for næringsliv. Det har gitt en ekstra vekst i næringslivet tilsvarende 10,8 prosent av samlet sysselsetting i kommunen i perioden Rana, Nesna og Hemnes har også hatt positiv næringsattraktivitet. Arbeidsplassvekst i næringslivet , % av samlet sysselsetting. Dekomponert

27 Lurøy har høyest næringsattraktivitet av alle kommunene i Nordland.
Nummer 53 av 428 kommuner i landet.

28 Bostedsattraktivitet
Analyser av drivkrefter for flytting

29 Hva er normal nettoflytting?
Befolknings- vekst Fødsels-balanse Hva er normal nettoflytting? Landets nettoinnvandring Relativ arbeidsplassvekst Relativ nettoflytting Strukturelle forhold Befolkningsstørrelse Arbeidsmarkedsintegrasjon Arbeidsplassvekst i nabokommuner

30 De strukturelle flyttefaktorene er ikke gunstige.
Særlig ikke for Lurøy Strukturelle flyttefaktorer – effekt på nettoflytting i % av folketall

31 Bostedsattraktivitet
Nesna har hatt høy bostedsattraktivitet. Det har gitt ekstra innflytting tilsvarende 5,8 prosent av folketallet. Lurøy og Rana har hatt lav bostedsattraktivitet og mistet innflytting tilsvarende 2,4 prosent av folketallet. Drivkrefter for relativ nettoflytting

32 Hvor attraktiv kan en kommune være?
Skaper arbeidsplasser men får bare økt innpendling Befolkningsvekst og næringsvekst Nedgang i befolkning og arbeidsplasser Befolkningsvekst og økt utpendling, eller lavere sysselsetting

33 Hvor attraktiv kan en kommune være?
Norske kommuner Attraktivitet for bosted og næring

34 Hvor attraktiv kan en kommune være?
Noen kommuner greier å kombinere høy nærings- og bostedsattraktivitet. Også distriktskommuner. Attraktivitet for bosted og næring

35 Folketall indeksert.

36 Hvor attraktiv kan en kommune være?
Rana, Lurøy, Nesna og Hemnes ha alle positiv næringsattraktivitet. Bare Nesna har positiv bostedsattraktivitet. Men det er potensiale for enda høyere attraktivitet. Attraktivitet for bosted og næring

37 Scenarier

38 Befolknings-vekst Fødsels-balanse Arbeidsplassvekst Netto-flytting
Stat og fylke Kommune og lokale næringer Fra SSBs 4m Arbeidsplassvekst Netto-flytting Attraktivitet Attraktivitet Attraktivitet Attraktivitet Basis-næringer Regionale næringer Besøks-næringer Strukturelle forhold Anna industri Fisk Gruve Landbruk Næringsmidler Olje og gass Prosessindustri Teknisk/vitenskap Tele og IKT Verkstedindustri Agentur og Engros Bygg og anlegg Diverse Finans, eiendom, utleie Forr tjenesteyting Transport Utleie av arbeidskraft Aktivitet Handel Overnatting Servering Befolkningsstørrelse Arbeidsmarkeds-integrasjon Arbeidsplassvekst i nabokommuner Arbeidsplasser Scenariomodellen Befolkning

39 Samlet arbeidsplassvekst i Norge
Forutsetter uendret sysselsettingsandel, samt at SSBs prognoser for befolkningsutvikling for landet stemmer. Veksten vi bli lavere enn dette, hvis befolkningsveksten blir lavere enn SSB har framskrevet. Nasjonal vekst i antall arbeidsplasser.

40 Den strukturelle utviklingen i Norge
Anna industri -2,3 -2,9 Næringsmidler -1,0 -1,1 Olje og gass utvinning 3,6 -4,8 Prosessindustri -2,8 -4,3 Verkstedindustri 0,2 -0,5 Fisk -1,5 -1,6 Gruve 0,8 0,5 Landbruk -2,4 -3,8 Olje og gass tjen 8,5 -4,4 Teknisk/vitenskap 4,6 2,1 Tele og IKT 2,6 Aktivitet 2,0 Handel 1,0 0,1 Overnatting 0,0 Servering 1,6 1,4 Agentur og Engros -0,3 Bygg og anlegg 3,3 2,2 Diverse 0,4 Finans, eiendom, utleie -0,6 Forr. tjenesteyting Transport -0,9 Utleie av arbeidskraft 3,1 1,9 Lokal 2,9 1,8 Kommune 1,2 Stat 1,7 Fylke Den strukturelle utviklingen i Norge Oljebransjer får nedgang. Andre bransjer får utvikling lik trend, men slik at samlet vekst i Norge blir som forutsatt. Gjennomsnittlige vekstrater

41 4 Scenarier Høyvekst Lavvekst Historisk Normal Høyvekst Lavvekst
Basis 0,9 -1,4 x Besøk 1,8 -1,1 Regional 2,5 -1,2 Bosted 0,2 -0,3 Høyvekst Attraktivitet lik den kommunen som er rangert som nummer 100 i perioden Lavvekst Attraktivitet lik den kommunen som er rangert som nummer 328 i perioden Historisk Attraktivitet lik den kommunen hadde i perioden Normal Attraktivitet 0, veksten blir nøyaktig som forventet.

42 Arbeidsplassvekst Scenarier Lurøy Mulighetsrommet er mellom:
Nedgang til 660 i lavvekstscenariet Vekst til 964 i høyvekstscenariet Med nøytral attraktivitet går antall arbeidsplasser ned til 785. Fortsetter Lurøy med samme attraktivitet som før, vokser antall arbeidsplasser til 943. Lurøy må ha høy attraktivitet for å få vekst. Scenarier for arbeidsplassvekst.

43 Rana Hemnes Lurøy Nesna

44 Befolkningsvekst Scenario for Hemnes Mulighetsrommet er mellom:
Vekst til 4 837 Nedgang til 4 247 Med normal attraktivitet vil folketallet holde seg stille. Scenarier for befolkningsvekst.

45 Rana Hemnes Nesna Lurøy

46 Innvandringen til Norge har falt.
Mye mer enn i SSBs framskrivinger. Hva hvis dette fortsetter? Nettoinnvandring til Norge 12 månedsperiode overlappende.

47 Alternativ bane for innvandring til Norge.

48 Hva skaper attraktivitet?

49 Det finnes mange faktorer som kan bety noe for attraktiviteten
Fire kategorier av attraktivitetsfaktorer Omdømme Areal og bygninger Ameniteter (Goder) Identitet og stedlig kultur Må ha X-faktor

50 Det finnes mange faktorer som kan bety noe for attraktiviteten
Fire kategorier av attraktivitetsfaktorer Omdømme Areal og bygninger Ameniteter (Goder) Identitet og stedlig kultur Nivå har tilsynelatende ingen effekt Det er endring som påvirker attraktiviteten

51 Det finnes mange faktorer som må endres for å øke attraktiviteten
Omdømme Areal og bygninger Ameniteter (Goder) Identitet og stedlig kultur Samarbeids- og endringskultur Og da blir stedets evne til endring nøkkelfaktoren For å få nok kraft må alle aktører mobiliseres

52 Areal/bygninger Ameniteter Identitet/ kultur Omdømme Bosted Bedrift Attrak-tivitet Besøk Omdømme Omdømme Identitet/ kultur Identitet/ kultur Ameniteter Ameniteter Areal/bygninger Areal/bygninger De fire kategoriene har ulikt innhold alt ettersom hvilken type attraktivitet det dreier seg om

53 Hvordan arbeide sammen for å skape endringer og forbedringer
Bedrift Besøk Bosted Omdømme Akkvisisjon av bedrifter Destinasjons-markedsføring Areal og bygg Næringsbygg Næringsarealer Overnatting Hytter Boliger Tomter Ameniteter Næringstjenester Tilskudd Næringsvennlig kommune Aktiviteter Attraksjoner Kom tjenester Fritidstilbud Identitet og kultur Samarbeid mellom bedrifter Stå på holdning Risikovilje, aksept for satsning og feiling Gjestfrihet Vennlighet Åpenhet Samarbeids og endringskultur Hvordan arbeide sammen for å skape endringer og forbedringer

54 Bedrift Besøk Bosted Omdømme Hvilke endringer, forbedringer og nye ting skal skape attraktivitet i de neste årene? Areal og bygg Ameniteter Identitet og kultur Samarbeids og endringskultur Hvordan mobilisere alle til felles innsats for å skape de endringene som skaper attraktivitet?

55 I hver enkelt kommune: Fylket, IN, FM Nabo-kommuner
Politikere med hverandre Nabo-kommuner Administra-sjonen Frivillig sektor Folket Hyttefolket Næringslivet med hverandre Gård og grunneiere Tillit Felles mål Felles strategier og felles innsats

56 Hva må kommunene gjøre selv? (mesteparten!)
Hva egner seg for det regionale prosjektet? Som øker attraktiviteten for alle kommunene? Hva må kommunene gjøre selv? (mesteparten!)

57 Hvordan skal kommunene arbeide sammen for å skape utviklingskultur?
Bedrift Besøk Bosted Omdømme Regionens omdømme som reisemål Areal og bygg Større turisthoteller? Ameniteter Næringsutviklere og planleggere i kommunene: Kan de bli bedre og mer samordnet? Regionale X-faktorer attraksjoner Trænafestivalen Ny flyplass Identitet og kultur Skape arena med næringslivet? Er de med på dette? Få reiselivet til å samarbeide bedre Lære av hverandre: Hvordan skape attraktive sentra Samarbeids og endringskultur Hvordan skal kommunene arbeide sammen for å skape utviklingskultur? Er det gjensidig tillit? Bør ikke hele Helgeland arbeide sammen?

58 Tillitstrappen: Er vi klar for dette nå?
Man blir enige om faktiske tiltak som settes i verk Man blir enige om strategier Man enes om hva man ønsker og hva som er utfordringer Møtes, blir kjent og snakker sammen Eller må vi gå de første trinnene først?

59 Takk for meg Knut Vareide


Laste ned ppt "Hvordan skape attraktivitet i Ranaregionen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google