Vurdering for læring i engelsk i GLU - utdanningene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Advertisements

Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
muligheter og utfordringer
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
EKSAMEN vg1 Studieforberende utdanningsprogram
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
FORMATIV VURDERING.
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Fagrettet praksis i allmennlærerutdanningen 8. september 2009
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Managementprogram Finansiell strategi
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Bestått/ikke-bestått
Tine Widerøe Rektor NKF Oslo
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Nye nett- og praksisbaserte grunnskolelærerutdanninger GLU-NP 1-7 og GLU-NP 5-10 Programansvarlig 5-10.trinn Nils Ole Nilsen:
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 2.nov.2011.HIVE.
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Fagintegreringsdag GLU Camilla Wiig. Agenda – 11.30Informasjon og status Refleksjoner fra praksis Praksisbesøk Eksamen i pel –
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
Vurdering i videregående opplæring
Undervisnings- og vurderingsformer
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Internasjopnalisering
Game Design (spilldesign Våren 2018)
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse

Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
MÅLET Finne ut om dette er en skole vi kan få til et samarbeid med, et opplegg lignende det vi har fått til med Forst i Tyskland Forprosjektet: Irene.
Praksisseminar for 19MAGLU5-10 Velkommen!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring i engelsk i GLU - utdanningene Professor Karen Patrick Knutsen | Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag 06.11.2015

Hvordan jobber engelskseksjonen ved HiØ med vurdering for læring? Se hand-out med forelesningsnotater (Gro A. Myklevold og Henrik Bøhn) for å se hvordan vi jobber eksplisitt med temaet Mer generelt ser vi også på: Internasjonal forskning på området Forskjellige typer vurdering (individuelt, grupperelatert, målrelatert, summativt og formativt) Hva Kunnskapsdepartementet sier om vurdering (Stortingsmeldinger og lovverk) Forskjellige, konkrete verktøy for formativt vurdering I tillegg arbeider studentene med elevtekster slik at de kan øve seg på å gi formative tilbakemeldinger. Foreleserne diskuterer også jevnlig kriterier for vurdering, både skriftlig og muntlig. Professor Karen Patrick Knutsen | Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag 06.11.2015

Forskningsinnsats i engelskseksjonen Henrik Bøhn arbeider med sin doktorgrad om vurdering i engelskfaget. (Disputas våren 2016) Arbeidstittel: «Summative assessment of students’ oral EFL ability: Validity and reliability considerations in oral exams at the upper secondary level in Norway». Professor Karen Patrick Knutsen | Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag 06.11.2015

GLU studentene blir selv vurdert på forskjellige måter: Vurdering av praksis: fra praksislærer og via tilbakemeldinger fra basisgruppeveileder under og etter besøk på praksisskolen; grupperefleksjon på praksis med vekt på hva hver student ønsker å forbedre/arbeide med for neste utplassering. Underveisvurdering på obligatoriske arbeidsoppgaver (muntlige og skriftlige) Bruk av forskjellige arbeidsformer som vurderes til eksamen: muntlige presentasjoner, mappevurdering, skriftlige skole-eksamener På MFRISK: prosess-skriving, elevtekstanalyse Professor Karen Patrick Knutsen | Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag 06.11.2015

Lærerne ved engelskseksjonen blir også vurdert: Som seksjon må vi kontinuerlig vurdere egeninnsats, kursutforming og helheten i studieprogrammene. Lærerne blir også vurdert underveis (midt-semester evalueringer – «feed-forward») og ved kursslutt («feedback») av studentene. NOKUT evaluerer våre kurs også. I arbeidet med de nye MA programmene må vurdering for læring stå sentralt! Professor Karen Patrick Knutsen | Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag 06.11.2015

Professor Karen Patrick Knutsen | Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag 06.11.2015

Professor Karen Patrick Knutsen | Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag 06.11.2015