Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Game Design (spilldesign Våren 2018)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Game Design (spilldesign Våren 2018)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Game Design (spilldesign Våren 2018)
#1 Game Design (spilldesign Våren 2018)

2 Om faget Foreleser: Jarl Schjerverud
Hjemmeområde: XBL: Jarls PSN: Jarls

3 Jobber daglig som prosjektleder ved Sykehuset Østfold - Forskning og Innovasjon
Foreleser også 3D-modllering ved HiØ (3. år)

4 Jobbet i Funcom fra 1994 til 2008 Lead game designer Dreamfall Anarchy Online Age of Conan The Secret World

5 13 x 4 timer – Fredager kl 1215 til 1600
Siste forelesning 27. April Dvs. noen Fredager det IKKE er forelesning – tidsplan kommer

6 Eksamensform Mappevurdering av 3 obligatoriske gruppeoppgaver
Dvs. alle må levere 3 obligatoriske oppgaver i løpet av semesteret Hver oppgave vil få karakter Karakter i faget vil bli basert på en helhetsvurdering av de 3 oppgavene Oppgavene skal løses i grupper

7 Plan for obligatoriske oppgaver kommer

8 Pensumslitteratur Det er ingen pensumslittertatur!
Det vil derfor være ekstra viktig å være på forelesningene! Frivillig litteratur (anbefalinger): Andrew Rollings and Ernest Adams “on Game Design” Andrew Rollings, David Morris “Game Architecture and Design: A New Edition”

9 Språk Allt skriftlig vil være på Engelsk (dvs. Obligene)
Forelesning muntlig på Norsk (nei – ingen muntlig eksamen)

10 Synopsis The design process Design documents The designers role
Design challenges Development process Development challenges

11 Focus on the game designer role
Focus on process up to the point where actual implementation begins Focus on "major" games development

12 The parts that make up a game & The Development Team

13 Art Lead graphics Art director Concept artists 3D modelers Animators
Character artists Texture artists Interface artists CG

14 Programming Lead programmer Game- play/mechanics AI 3D 2D Interface
Networking Editor Sound & Music Physics

15 Sound & Music Director Sound effects (foley) Music Voice Cinematic

16 Design Lead designer System Level Item NPC Writers

17 The Game Director Responsible for the game ”creatively”
Final say in all things creative

18 The Project Manager Responsible for time, money and people

19 ”Extra-team” relations
Management Marketing Quality Assurance Tech department Sound & Music dept. Community & Web

20 External relations Publisher External production resources
Platformer owner/developer Technology resources Music talent Voice talent Motion capture studio

21 Rough guideline Typical core teams

22 Core team = hands on development
Core team = hands on development. Present for majority of implementation

23 Small game 6-12 months production Designers: 1-2 Programmers: 2-3
Gfx artists: 1-3 Sound & music: 1 (part time)

24 Normal game 16-24 months production Designers: 3-6 Programmers: 5-15
Gfx artists: 7-20 Sound & music: 2

25 Large game 18-36 months production Designers: 5-10 Programmers: 15-25
Gfx artists: 20-50 Sound & music: 3

26 The core teams size and composition changes throughout the projects lifespan.

27 Basic team structure

28


Laste ned ppt "Game Design (spilldesign Våren 2018)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google