«Mind the Gap» Skoleeiers ledelse av endringsprosesser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Noen utfordringer for skolene
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Omstilling uten nedbemanning
Bedre norsk offentlig skole raskt: muligheter og begrensninger,
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Suksesskriterier for fortsatt kvalitetsutvikling
Rolighetsmoen barnehage
FORMATIV VURDERING.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Læringsmiljø Bunntekst.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
«Fra planer til gode mål og tiltak»
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Reformtakter og styring av skolen
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Hva vet vi om sammenhenger mellom ledelse, kvalitet og elevenes læringsutbytte? Noen konsekvenser for skolelederopplæringen Kommunalt skoleting.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
SKOLEEIERS ANSVAR Knut Roald McKinsey & Company (2010):”How the world’s most improved school systems keep getting better 1. Poor to Fair.
Skolevandring.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Motivasjon og mestring i skolen! Romerike Lars Arild Myhr Senter for praksisrettet utdanningsforskning.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
Kulturelle gevinster og utfordringer i et multikulturelt forskningsmiljø Harsha Ratnaweera, IMT Veilederkurs- NMBU, november 2016.
Effektiv undervisning
Universellforum 2016.
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Finsk lærer i svensk skole
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Skolebasert kompetanseutvikling
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Universellforum 2016.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

«Mind the Gap» Skoleeiers ledelse av endringsprosesser Torsdag, 22. Oktober 2015

Hva vet vi om innovasjon og skoleutvikling? Forskning på næringsutvikling viser at bedrifter sjelden utvikler innovasjoner ”i isolat” Er kommunale skoler i samme system veldig forskjellige? Erfaringene fra blant annet Ontario i Canada viser entydig at skoler utvikles best i sitt nærmiljø sammen med andre skoler (Michael Fullan, 2013) ”Skoler som hjelper andre skoler en effektiv form for skoleutvikling og innovasjon” (McKinsey, 2010) Skoleeier rollen er derfor viktig Stor variasjon i opplevelsen av skoleeiers kompetanse blant norske rektorer (Paulsen & Hjertø, 2016)

”Skoleeierskapets verdikjede”

Relasjonen i styringskjeden Inntrykk fra norsk og svensk forskning Svekket tillit mellom kommunale skolepolitikere og grunnskolerektorer (Nihlfors & Johansson, 2013) Svenske rektorer har større tillit til staten enn kommunene i styringen av skolen Svenske staten ”bypasser” kommunene i økende grad- og rektorene synes det er greit Samtidig uttrykker kommunale skolepolitikere svak tillit til svenske rektorer Norske skolepolitikere vurder rektorenes kompetanse som heller ”måtelig” (Paulsen & Strand, 2014) Er tvilende til rektorenes evne til å implementere reformer Er usikker på lojaliteten til norske rektorer: Ansatte eller elevene? Norske skoleeieres kompetanse vurderes som høyst varierende - av grunnskolerektorene (juss, lederutvikling, utdanningspolitikk, læreplan) Men relasjonen til nærmeste sjef er tillitsbasert I sær der skolesjefen utvikler gode rektorgrupper

Forholdet mellom skoleeier og rektorer ”Tro kan flytte fjell” (for den som tvilte på det…) Kilde: Louis, K. S., Leithwood, K., Wahlstrom, K., & Anderson, S. A. 2010. Investigating the Links to Improved Student Learning. Final Report of Research Findings. Toronto: Ontario Institute for Studies in Education (OISE).

Ledelsesmiljøer hos skoleeier Hvordan utvikler skoleeiere rektorgruppen? Lederstøtte Forventningstaten Støttende læringsklima Rektorenes ledelses kompetanse Skoleeiers kompetanse Forventning kommunen Kilde: Paulsen, J.M & Hjertø, K.B (2016): Enhancing Leadership Capacity of School Principals: How Municipal School Governance Matters. Paper to be submitted to the Journal of Educational Administration.

19.09.2018

Team lærings sone Komfort sone Apati sone Individuell mestrings sone Psykologisk trygghet i gruppen Kilde: Hjertø, K.B og Paulsen, J.M (2015) Team lærings sone Takhøyde og trygghet Fokus på at hvert medlem skal levere Forsterker kompetanse Komfort sone Takhøyde og trygghet Trivsel og samarbeid Lite personlig utfordring Moderat innsats Apati sone Ansatte føler lav trygghet Deler ikke kunnskap og erfaringer Status Quo orientert Individuell mestrings sone Fokus på personlig mestring Men lite kollegial støtte Lite samarbeidslæring Personlig fokus på mestring

SUMME-OPPGAVE Er det noen OVERFØRINGSVERDI fra de presenterte forskningsfunn til videregående skole i Telemark? HVILKE GREP kan gjøres for å videreutvikle gode koblinger mellom politikk, skoleeierskap og ledelse i Telemark-skolen?

Low -performing school “I Norge er vi alle like” Fire prestasjonsprofiler II Turnaround school III Sustainable school Relative prestasjoner I Low -performing school IV Crusing school Sosio-økonomiske omgivelser

”Skoleeierprosjektet” Utprøving for kapasitetsbygging metodikk Verksted Treparts samskaping Skolevurdering

Rektorenes ledelse Indirekte påvirkning

”Den pedagogiske verdikjeden” Skoleledelsens strategikart Elevsentrert lederskap Nett verk Team Elevsentrert klima Profesjonelle fellesskap Gjensidig tillit Standard basert praksis Klima Distribuert ledelse

Om å få og gi tillit…… Sir Alex Ferguson: My Autobiography ”I needed the trust from the players, so I gave it to them first” 19.09.2018

”Bad Collaboration is Worse than No Collaboration at all” Morten T. Hansen

Distribuert ledelse i praksis Ledergruppene

Trening av ledergruppene Ledergrupper i videregående skoler Går neppe an å overvurdere betydningen av… Teamets ”charter” Forventnings styring Lærende metodikk Differensiere møter Team ledelse Trening av ledergruppene

Bokkapittel avledet av doktorgrad og prøveforelesning

19.09.2018