Verktøy for leverandørkategorisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Advertisements

Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
BERGEN KOMMUNE BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGENE VÅREN 2015.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse EØS Rammeavtale for kjøp av renholdsprodukter og leie av doseringsutstyr Innkjøpsseksjonen Onsdag 23. oktober.
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Veileder for gevinstrapportering
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
ROS-analyse.
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Resultatmåling av brukerstyrt forskning Styrker og svakheter
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Implementering av nytt ITSM-system
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
Integrerte tjenester – analyse og diskusjon av spørsmålene i KOSTRA skjema 4 og 5 Siden 2004 har en hatt spørsmål om integrerte tjenester, av noe ulikt.
Samarbeid og medbestemmelse
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Intelligent brukerstøtte i offentlige anskaffelser
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Verktøy for kontraktsforvaltning
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Verdikjedeintegrasjon
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
E-handel.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Strategiske kostnadsdrivere
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Verktøy for kontraktsoppfølging
Kraljic matrise.
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prioritering av kategorier - mulighetsanalyse
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Investering og finansiering INEC 1800
Firmanavn Forretningsplan.
Analyser – eksterne for valgt kategori
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Oppfølging av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn.
Systematisk arbeid med motivasjon
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Kurs i entreprenørskap
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Verktøy for leverandørkategorisering

Verktøy for leverandørkategorisering Introduksjon Formål med dokumentet En Kraljics-matrise er et verktøy som skal støtte valg av strategi for forskjellige vare-/tjenestegrupper. Det kan også, med små justeringer, brukes for kategorisering av enkelte leverandører eller enkelte produkter. For å få et bilde av hvilken innkjøpsmakt egen virksomhet vil ha når vi går ut i markedet og møter leverandører er det også viktig å se situasjonen fra leverandørenes perspektiv. En speilet Kraljics-matrise vil vise hvor viktig egen virksomhet er som potensiell kunde for leverandørene. Excel-verktøyet "Kraljics-kategorisering" vil støtte plassering av vare-/tjenestegruppen i de to matrisene. Denne presentasjonen gir en kort introduksjon til metodikken og deretter listes forslag til strategier basert på resultatene fra Excel-verktøyet. Når bør verktøyet brukes? Verktøyet bør alltid brukes ved anskaffelser av varer / tjenester med stor omsetning, eller som på annen måte er kritiske for virksomheten. Det kan også brukes for å kategorisere virksomhetens totale innkjøpsomsetning basert på en kategoristruktur fra en innkjøpsanalyse. Hvis virksomheten ikke har gjennomført en kategorisering av innkjøp går det uansett an å bruke verktøyet gjennom først å definere omfanget på den spesifikke anskaffelsen som skal gjennomføres. Hvordan bruk informasjonen videre i prosessen? Kategoriseringen av vare-/tjenestegruppen vil gi en klar indikasjon på hvilke tilnærminger som vil passe best når en kontraktsstrategi skal defineres. Det vil også gi føringer for hvilken relasjon virksomheten bør ha til leverandørene, hvordan samarbeidet med, og oppfølging av, leverandørene bør struktureres, samt hvilken ressursbruk som kan forventes. 18.09.2018 Verktøy for leverandørkategorisering

Klassifisering av vare-/tjenestegruppen vil gi føringer for strategi i anskaffelsesprosessen og for relasjon etter kontraktsinngåelse Volumkjøp Innkjøper må utnytte sin innkjøpsmakt og forhandle hardt for sikre seg de "beste" priser. På volumkjøp anbefalles det derfor kortsiktige kontrakter slik at reforhandlinger kan finne sted ofte Strategiske kjøp Forholdet mellom innkjøper og leverandør kjennetegnes ved å være svært tett. Ofte i form av samarbeid og/eller partnerskap. Valg av leverandør er derfor en omhyggelig prosess, hvor avgjørelsen om endelig leverandør typisk tas sentralt Ikke-kritiske rutinekjøp Rutinekjøp defineres som systemkjøp hvor målet er å oppnå operasjonell effektivitet, redusere antall leverandører og på den måten administrative kostnader. Kortvarige kontrakter er typisk Flaskehalskjøp Innkjøper vil gjøre hva han kan for å redusere avhengigheten til leverandøren. Ettersom flaskehalsprodukter er kritiske for driften av virksomheten er leveransenesikkerhet viktig. Lengden på leverandørforholdet er varierende avhengig av tilgjengelighet. HØY LAV Strategisk viktighet Kompleksitet i leverandørmarkedet Strategisk viktighet viser betydningen for virksomheten. Den avhenger av variabler som volum, andel av totalkostnad, og forretningspåvirkning. Kompleksitet i leverandørmarkedet avhenger av variabler som antall tilbydere, markedsituasjon, leverandørmarkeds-hindringer og teknologiske forskjeller. En analyse basert på Porters femkraftsmodell vil gi en god indikasjon på kompleksiteten. Lav kompleksitet = god situasjon for kjøper. 18.09.2018 Verktøy for leverandørkategorisering

For å få en forståelse av innkjøpsmakten bør vi analysere leverandørenes syn på oss, basert på vår attraktivitet som kunde og vår andel av deres totalomsetning Utviklingskunde Kunden har potensial for å vokse, et attraktivt merkenavn som leverandøren ønsker å assosieres med, attraktiv teknologi eller andre egenskaper som gir gode fremtidsutsikter. I tillegg er kunden ryddig og samarbeidet gir gode marginer. Leverandøren ønsker å utvikle samarbeidet og yter god service for å sikre videre forretninger. Kunden er avhengig av leverandørens produkt, har få alternativer, høye byttekostnader og/eller er dårlig på å følge opp leverandørens priser og ytelse. Leverandøren gir kunden lav prioritet og tilbyr høye priser. HØY LAV Kunde som kan utnyttes Kjernekunde Forholdet mellom kunde og leverandør kjennetegnes ved å være svært tett og langsiktig. Kunden er en viktig inntektskilde for leverandøren og leverandøren er klar for å investere i utstyr og samarbeid for kontinuerlig forbedring som kan gi gevinster for begge parter. Kundens andel av omsetning Plagsom kunde Kunden har liten omsetning og kostnadene ved å produsere, levere og følge opp kunden er større enn inntekten. Leverandøren ønsker å avslutte forholdet og/ eller øke marginene ved å høyne prisene Kundens attraktivitet Kundes andel av totalomsetning: Hvor stor andel vil vårt volum utgjøre av totalomsetningen? Kundens attraktivitet: Avhenger av variabler som marginer, punktlighet med betaling, fremtidsutsikter, PR-effekter, samarbeidsmuligheter (R&D)… Attraktiv kunde = Gode marginer og utviklingsmuligheter 18.09.2018 Verktøy for leverandørkategorisering

Verktøy for leverandørkategorisering Verktøyet "Kraljics-kategorisering" vil hjelpe deg å finne riktig plassering i Kraljicsmatrisen og få et bilde av innkjøpsmakt fra leverandørenes perspektiv I den første delen, Kraljicsvurdering, skal strategisk viktighet og kompleksitet i leverandørmarkedet estimeres. De er delt opp i fire delområder. Ved å velge hvilke av de forhåndsdefinerte alternativene som passer best vil vare-/tjenestegruppen automatisk plasseres inn i matrisen I den andre delen, Vurdering av innkjøpsmakt, skal egen virksomhetens potensielle andel av kundens omsetning, samt attraktivitet som kunde, vurderes. Det stilles to pluss fem spørsmål. Det finnes ikke forhåndsdefinerte svar uten spørsmålene er tenkt som en sjekkliste som vil hjelpe deg å vurdere hvordan leverandører ser på dere som kunde. Ved å velge hvilken type som passer best vil vare-/tjenestegruppen automatisk plasseres inn i matrisen 18.09.2018 Verktøy for leverandørkategorisering

Verktøy for leverandørkategorisering Samlet gir analysene et godt utgangspunkt for videre strategiutvikling. Ulike kombinasjoner gir grunnlag for ulike strategier hvilket vises på følgende sider 18.09.2018 Verktøy for leverandørkategorisering

Man anser selv kategorien for å være strategisk, og leverandørene anser deg for å være en…. HØY LAV Kunde som kan utnyttes Redusere avhengighet og se etter alternative leverandører Følg opp leverandør nøye Kjernekunde Forsøk å inngå langtidsavtale med leverandør. Starte prosjekter for kontinuerlig forbedring Kundens andel av totalomsetning Plagsom kunde Forsøk å gjør deg selv mer attraktiv eller forsøk å bytt leverandør (Svært risikabel situasjon) Utviklingskunde Forsøk å inngå partnerskapsavtaler innen forskning og utvikling Kundens attraktivitet 18.09.2018 Verktøy for leverandørkategorisering

Man anser selv kategorien for å være en volumkjøpskategori, og leverandørene anser deg for å være en… Kunde som kan utnyttes Undersøk markedskonformitet Forsøk å finne andre leverandører HØY LAV Kjernekunde Vurdere potensial for felles gevinster ved tettere samarbeid Forsøk å opprettholde langsiktig forhold til leverandør Kundens andel av totalomsetning Plagsom kunde Forsøk å bytte ut leverandør eller samle volum for å bli mer attraktiv. Se etter alternative leverandører Finn ut hvordan relasjonen kan bedres Utviklingskunde Forsøk å finne felles interesseområder Bruk verdien, og se på mulighet for å samle volum hos leverandør Kundens attraktivitet 18.09.2018 Verktøy for leverandørkategorisering

Man anser selv kategorien for å være en flaskehalskategori, og leverandørene anser deg for å være en… HØY LAV Kunde som kan utnyttes Overvåk og kontroller maktposisjonen. Forsøk å redusere avhengighet og å finne alternative leverandører. Følg opp risiko Kjernekunde Forsøk å forhandle best mulig. Forbedre egen vinning og følg opp risiko Kundens andel av totalomsetning Plagsom kunde Forsøk å finne andre leverandører for å redusere avhengighet. Følg opp risiko og var klar til å ta kostnad for å sikre leveranser. (Farlig situasjon) Utviklingskunde Stimuler til deltagelse og samarbeid Forsøk å finne felles interesser. Følg opp risiko Kundens attraktivitet 18.09.2018 Verktøy for leverandørkategorisering

Man anser selv kategorien for å være ikke-strategisk, og leverandørene anser deg for å være en… HØY LAV Kunde som kan utnyttes Sjekk markedskonformitet, se etter alternativer, forsøk å gjøre deg mer attraktiv. Standardisere kjøp i form av primærsortiment. Sikre kort oppsigelsetid Kjernekunde Inngå avtaler som gjør at egen operasjonell effektivitet blir høyest mulig. La leverandøren gjøre mest mulig av jobben Kundens andel av totalomsetning Plagsom kunde Forhold deg passiv overfor leverandør, men søk proaktivt alternative leverandører Sikre at avtalevilkår følges fra begge parter Utviklingskunde Inngå avtaler som gjør at egen operasjonell effektivitet blir høyest mulig. La leverandøren gjøre mest mulig av jobben Kundens attraktivitet 18.09.2018 Verktøy for leverandørkategorisering