Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kurs i entreprenørskap

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kurs i entreprenørskap"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kurs i entreprenørskap
Høsten 2017 KF Innvandrersenteret Allan Madsen

2 Introduksjon til import

3

4 Hvordan importere og fortolle varer
Varer fra utlandet ankommer med transportør som legger varene inn på tollager når de ankommer Tolletaten har et eget toll-lager, der importerte varer ligger til de er fortollet For å få varene videre ut fra lager, må de tollekspederes

5 Toll-lager Lager der varer kan lagres innenfor visse tidsfrister og betingelser satt av Tolletaten Alle typer varer Vanlig lager eller utsalg på flyplass (taxfree)

6 Fortolling av varer Vanligvis kan speditør (en bedrift som utfører transport, toll, og lagring) fortolle varene for deg Du kan fortolle varene som bedrift selv, men da må du ha godkjenning fra Tolletaten

7 Avgifter og rapporter Om du importerer er du pliktig til å rapportere til Tolletaten Hovedsaklig 3 typer avgifter Toll Merverdiavgift Særavgifter MVA-registrerte bedrifter må rapportere og betale mva til Skatteetaten Tollkreditt kan innvilges hos Skatteetaten

8 Tollkreditt hos Skatteetaten
For bedrifter som importerer varer fra utlandet Enklere å betale toll og avgifter Normalt 1 mnd betalingsfrist Merverdiavgift (mva) skal rapporteres i Altinn (mva-meldingen)

9 Tollbelagte varer De fleste varer er tollfrie
Forenklet: Kun toll på tekstiler og næringsmidler (mat og drikke) For næringsmidler kan tollsatsene variere i løpet av året Du finner informasjon om tollsatser hos Tolletaten

10 Særavgifter / spesielle avgifter
En særavgift er en skatt som legges på import, produksjon eller omsetning av enkelte varer. Særavgiftene betales av produsent eller importør. Hvis du ikke er registrert for den aktuelle særavgiften betaler du alle avgiftene til den som frakter varen for deg eller til Tolletaten Hvis du er registrert for den aktuelle særavgiften betaler du til Skatteetaten og rapporterer via skattemelding for særavgifter.

11 Særavgifter / spesielle avgifter
Disse varene er det særavgift på: Drikkevarer (med og uten alkohol) Sjokolade og sukkerprodukter Sukker Tobakksvarer Kjøretøy (engangsavgift)

12 Frihandelsavtaler Norge har frihandelsavtaler med flere land
Redusert tollsats eller tollfritak, dersom varen er omfattet Mva og særavgifter må betales uansett

13 Restriksjoner og forbud

14 Hva om varer skal returneres?
Bytte av vareparti, heve/angre kjøp, eller mottatt ødelagte varer Refusjon av mva

15 Mer om import? Det tilbys kurs fra Tolletaten
Basiskurs i tollbehandling Klassifisering av varer – tolltariffen Klassifisering av tekstiler Klassifisering av næringsmidler Mer informasjon finnes på og

16 Salg

17 Litt statistikk 44 % av oss gir opp etter 1 oppfølging på salg til en kunde 01 80 % av alle salg krever 5 oppfølginger 02

18 Det vil si at 44 % av oss har en 80 % sjanse for å IKKE klare å selge

19 Moralen er: ALLTID FØLG OPP

20 Salgsstrategi Hva er en salgsstrategi? Hva gjør en salgsstrategi?
En plan for hvordan bedriften skal selge Hva er en salgsstrategi? Fordeler ressurser for å effektivt redusere salgskostnaden, og øke omsetningen Hva gjør en salgsstrategi? Bedriftens eier kan få mest mulig ut av salgsarbeidet Hva betyr det å bruke en salgsstrategi? Salgsstrategi

21 Vanlige problemer - salgsstrategi
Bedriften selger dårlig 1 Lav markedsandel 2 Økende salgskostnad 3 Endringer i marked / produkt 4 Nytt produkt eller tjeneste gir ikke gode resultater 5 Nye konkurrenter 6

22 Hvordan lage salgsstrategi

23

24

25 Kundesegment og Kundeløfte
Spørsmåla ein må stille seg er : For kven skapar vi verdi? Kven er våre viktigaste kundar/klientar/brukarar? Kva verdi leverar vi kunden? Kva problem for kunden er vi med å løyse? Kva jobb hjelper vi kunden å få utført? Kva kundebehov tilfredsstiller vi? Kva samling av produkt og tenester tilbyr vi i kvart segment?

26

27

28 Kanalar og Kunderelasjon
Spørsmåla ein må stille seg er : Gjennom kva kanalar VIL kunden bli nådd? Korleis vert kundane nådd i dag? Kva kanalar fungerar best? Korleis er kanalane integrert i kundens rutinar? Kva type relasjon forventar kvart spesifikke kundesegment av vi etablerar og ivaretek med dei? Korleis er desse relasjonane integrert med resten av forretningsmodellen?

29

30

31 Inntektsstraum Spørsmåla ein må stille seg er :
For kva verdi er kundane villige til å betale? Korleis vil dei føretrekke å gjennomføre betalinga?

32

33 Nøkkelressursar og Nøkkelaktivitetar
Spørsmåla ein må stille seg er : Kva nøkkelressursar krev vårt kundeløfte/verdiløfte? Kva nøkkelaktivitetar krev vårt kundeløfte/verdiløfte?

34

35

36 Nøkkelsamarbeidspartnarar
Spørsmåla ein må stille seg er : Kva nøkkelressursar må vi hente frå samarbeidspartnarar? Kva nøkkelaktivitetar vert utført av våre samarbeidspartnarar?

37

38 Kostnader Spørsmåla ein må stille seg er :
Kva er dei viktigaste kostnadane i samband med forretningsmodellen vår? Kva nøkkelressursar er dei dyraste? Kva nøkkelaktivitetar er dei dyraste?

39

40

41 Navn på bedrift: Dato:

42

43


Laste ned ppt "Kurs i entreprenørskap"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google