Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Henvisning til PP-tjenesten
Advertisements

May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Norsk Epilepsiforbund kunnskap, mestring og livskvalitet
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Hva er aktivitet og deltakelse?
CP konferansen januar 2006 Tilrettelegging som virker Suksesser og fiaskoer gjennom 13 år v/Reidun Årdal
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Kroppsøvingsdidaktikk
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Forventninger til oss som skole:
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Hva er en artikkel?.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Borre ungdomsskole
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom trygghet, trivsel og mestring.
Ulikheter og variasjoner
Samarbeid mellom skole og hjem
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen.
VIRKSOMHETSPLAN SYKEHUSUNDERVISNINGEN 2014 – 2015 ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Velkommen til et nytt skoleår!
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Epilepsi hos barnehage-og skolebarn
Slåtthaug ungdomsskole
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hva er viktig for elevers læring?
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN PROGRAM: Informasjon fra lærere Raz-kids Kartleggingsprøver Sosialt Matematikk Info fra klassekontaktene Grupper:
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VIRKSOMHETSPLAN SYKEHUSUNDERVISNINGEN 2015 – 2016 ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: VIRKSOMHETSPLAN SYKEHUSUNDERVISNINGEN.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Reguleringsvansker/ ADHD problematikk Ergoterapeut Henriette Bjelland Øyri Spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi Tone Hammer Fysio- og ergoterapitjenesten.
Kurs for besteforeldre - epilepsi hos barn
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
For noen er følelsen av å være annerledes vanskelig å leve med
Systematisk Observasjon av Lesing.
Velkommen til foreldremøte!
REalfagskommune!.
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Velkommen til Apalløkka
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Kristianslyst skole 3. september 2018
Siste året i barnehagen
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE Solberg skole Pedagogiske utfordringer hos barn med epilepsi Presentasjonen fokuserer til å begynne med mye på vansker Tiltakene kommer i forhold til dette. 18.09.2018 Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE

Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE Solberg skole er en spesialskole og et pedagogisk kompetansesenter, tilknyttet SSE. 18.09.2018 Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE

Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE Skolens rolle ved SSE Undervisning og observasjon Gi elevene et skoletilbud i den tiden de er innlagt ved SSE Delta i tverrfaglige utredninger Innhente informasjon fra foresatte, skole og PPT, og øvrige hjemmeinstanser ved behov. Individuelle tester og kartleggingsprøver, observasjon i klasserommet evt. med bruk av bilder eller video. Utveksle funn og observasjoner med tverrfaglig team Arrangere utskrivingsmøte her eller på videokonferanse. Overføre informasjon til hjeminstanser i form av rapporter, møter eller på telefon. Mye å hente fra observasjon 18.09.2018 Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE

Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE Anfall og epileptisk aktivitet Epilepsi Psykososiale og pedagogiske forhold Hjernefunksjons- forstyrrelser Medisiner Epilepsi er en dysfunksjon i hjernen Kan påvirke både faglig og sosialt (dokumentert) Jobber med at eleven skal ha det best mulig på skolen Stress kan være en anfallstrigger Litt om medisiner - bivirkninger 18.09.2018 Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE

Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE Informasjon til hjemskolen Hvilken form for epilepsi har eleven ? Hvordan ser et anfall ut? Kan barnet merke at et anfall kommer? Spesielle forholdsregler? Når skal foreldre kontaktes? Behov for ro og hvile etter et anfall, hvor lenge? Hva skal observeres, rapporteres? Informasjon til medelever og andre foreldre. Hvor mye? Hvem? Relevant informasjon for å trygge – ikke skremme Ofte mer komplisert enn bare det medisinske Faglig Sosialt 18.09.2018 Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE

Vanlige utfordringer: Vekslende dagsform Vansker med minnefunksjoner Språk- og kommunikasjonsvansker Lese-, skrive-, matematikkvansker Manglende fleksibilitet Lavt tempo Oppmerksomhets- og utholdenhetsvansker Dårlig impulsstyring Faglig underyting eller vegring Sosial isolering eller utagering Ikke fortsette med ting som ikke fungerer 18.09.2018 Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE

Risiko for å utvikle lærevansker hjelp i rett tid – gode overganger Voksenlivet Videregående Ungdomsskole Barneskole Barnehage 16 - 19 13 - 16 6 -13 0 - 6 Overganger er viktige og vanskelige Gå inn tidlig, ikke vente og se IOP, karakterer og videregående skole Alle kommer inn på videregående skole 18.09.2018 Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE

Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE Hjemmearbeid Selvstendighet Mengde Repetisjon Alternative lekser Skolens ansvar Omvendt undervisning? 18.09.2018 Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE

Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE Mestring Gi barnet maksimale muligheter for mestringsopplevelse og utvikling av god selvfølelse Forventning om mestring har svært stor betydning for elevens motivasjon for skolearbeid. Har elevene noe de lykkes med, kan de også lettere tåle nederlag i enkelte andre sammenhenger Alle trenger utfordringer på sitt nivå Hva tror eleven selv at han/hun kan mestre?? 18.09.2018 Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE

Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE Fremmer læring Mestring Utrygghet Mistrivsel Svekker selvfølelse Styrker selvfølelse Trygghet Trivsel Nederlag Hemmer læring 18.09.2018 Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE

Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE 18.09.2018 Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE

Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE Linker: www.solberg.afk.no Informasjon til elever, foresatte og lærere om opphold ved sykehusskolen Denne presentasjonen + noen flere linker og artikler www.epilepsibehandling.no Kunnskapsbasert retningslinje om epilepsi http://epilepsi.no/ Norsk Epilepsiforbunds hjemmesider – informasjon, brosjyrer, video http://www.nefu.no Norsk Epilepsiforbunds Ungdom – informasjon om leirer og aktiviteter http://dysleksinorge.no/ Om hjelpemidler og rettigheter. http://adhdnorge.no Informasjon, brosjyrer og film om ADHD https://autismeforeningen.no/ Faktaark og informasjon om autisme https://www.udir.no/ Alt om skole og rettigheter 18.09.2018 Solberg skole, Spesialsykehuset for epilepsi - SSE