PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Advertisements

Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Pedagogisk analyse.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Et utvidet hjelpetrenertiltak for barn og unge med særlige behov.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Lister ergoterapeut Lister brukerutvalg
Å flytte sykehuset hjem - Avansert hjemmesykehus for barn
Aktivitet på Mestringssenteret
Rolighetsmoen barnehage
Joachim Bjerkvik
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
”Når vi bestemmer selv”
Veien videre for den slagrammede
VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen.
Kognisjon og emosjon – forutsetning for læring og bevegelse
Kim Orlin Kantardjiev Studie- og forskningsansvarlig Studentparlamentet ved UiO.
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Lek og Læring i barnehagen
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Anne Ottestad Inkluderingsansvarlig Friskis&Svettis
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Håndfunksjon og habiliteringstjenester hos førskolebarn med cerebral parese Gunvor L. Klevberg PhD-stipendiat, ergoterapeut Takk for invitasjonen…. For.
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Velkommen til foreldremøte. Stavangerbarnehagen  kompetanse heving av alle ansatte i stavanger kommune sine barnehager.  En felles kompetanse plattform.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
SELVSTENDIGE ELDRE. BEHOV: Hvordan kan brukere av hjemmesykepleien stå opp når de selv ønsker?
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
1 Lekens betydning for barn på sykehus Støttende tiltak for barn med smerter.
Invitasjon til Helt sjef!
Helse- og sosialkomiteen Budsjettforslaget 2017 Onsdag 9
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Jeg føler meg bedre fordi jeg vet at jeg er ikke den eneste!
Bapp gruppe Bapp gruppe er et forebyggende kurs for barn år(barn) og for ungdommer 13– 17 år(ungdom) som lever nært mennesker med psykiske vansker.
Helsesøsterkongressen 2017
Anita, 48 år. Steinkjer (Sykehuset Levanger)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Kontaktinformasjon: Ønsker du mer informasjon? Ta kontakt med:
Siste året i barnehagen
Invitasjon til Helt sjef!
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Presentasjon av skolehelsetjenesten i Haugesund kommune
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ Et eksempel på et intensivt treningstilbud for barn og unge med cerebral parese Kari Hapnes, Fagsjef PTØ Januar 2018 www.ptø.no 17.09.2018

Hva er PTØ? PTØ er et pedagogisk trenings- og øvingssenter for barn og unge med cerebral parese og andre nevrologiske lidelser. Vi er en brukerorganisasjon som ble startet av foreldre som søkte etter noe mer til sine barn. Et mer intensivt tilbud. PTØ leverer et spisset, intensivt habiliteringstilbud. Vi har avtale med helseforetakene som kjøper tjenester av oss. Tilbudet er kostnadsfritt for brukere og er et supplement til det kommunale tilbudet brukeren får. Hovedsenter på Gardermoen, avdelinger i Stavanger og Trondheim. 17.09.2018

Hvor intensivt trener våre brukere? Gruppetilbud med intensive kurs av 1-3 ukers varighet, 3-5 timer pr dag Regelmessig oppfølging i gruppe og/eller individuelt Våre brukere trener mellom 100-250 timer i året. Oppsettet er variabelt basert på behov, geografi, hverdagsliv og familiesituasjon Noen brukere trener 3-4 ganger i året, med opptil to kurs av 2-3 ukers varighet per halvår. Andre kombinerer 1-2 intensive kurs pr år, med regelmessig oppfølging ukentlig. Vår erfaring er at intensitet ofte er avgjørende for at erfaringer skal feste seg og læring skal finne sted. 17.09.2018

Hvordan jobber vi? På PTØ er motorikk og bevegelse utgangspunktet for treningen. Vi er opptatt av hvordan barna bearbeider kunnskap og erfaringer. Vi arbeider systematisk med å utvikle iboende ressurser hos barnet. Barnet i sentrum- ikke diagnosen Trening foregår primært på senteret. Opplæring og kompetanseoverføring til foreldre og andre rundt brukeren står sentralt. Enkelte ønsker konkrete tips til trening hjemme mellom kurs, men vi fokuserer mest på overføring til hverdagslige aktiviteter Opptatt av samhandling 17.09.2018

Alt henger sammen med alt Motorikk som utgangspunkt for læring Arbeider med motoriske, sosiale, emosjonelle, kognitive og språklige ferdigheter samtidig Relasjoner og samspill Mye læring skjer i og på grunn av dynamikken i gruppen. Gruppen blir i seg selv et hjelpemiddel i treningen som fremmer motivasjon, gir en arena for sosial og emosjonell læring. Sentrene er en viktig møteplass for erfaringsutvekslinger mellom brukere og mellom foreldre. 17.09.2018

Sammenhengen mellom språk, tanker, tale og bevegelse Tale brukes som en regulerende funksjon for bevegelse Veldig bevisst bruk av rytme. Skader i SNS påvirker den indre rytmen Rytme i bevegelser er viktig da den gir retningslinjer for rekkefølge på bevegelser og påvirker smidighet 17.09.2018

Barn 0-3 For barn i alder 0-3 år Hovedfokus på å gi foreldre og andre nærpersoner trygghet i sin rolle Trening gjennom lek (motorikk, sosialt, tale og spiseproblematikk) Vi jobber med brukere med langvarig habiliteringbehov 17.09.2018

Barn 3-6 Barn i alder 2 ½ -6 år Lek et viktig og nødvendig verktøy – trenger førstehands erfaringer (trenger motorikk for å kunne utforske, oppdage, leke og dermed utvikle) Vi ser at hos eldre barn og ungdom, blir det sosiale mer og mer viktig, og dette må vi ha i mente når barna er unge. Sosiale regler og sosialt samspill. 17.09.2018

Skolebarn Jobber tett med barna og nærpersoner. Målet er å få inn gode vaner i hverdagen heller enn ekstra trening. Dette fordi vi vet at denne gruppen er i en alder hvor mange går gjennom en ’lei av trening’ periode. Jobber med intensjon, motivasjon og brukermedvirkning 17.09.2018

Ungdom Opplever at ungdom har mer indre motivasjon Økt kunnskap om egen situasjon gir økt kontroll Sosialt forum Legger vekt på egne målsetninger Forebygge senskader 17.09.2018

Voksne Jobber med beholde ferdigheter, forebygge senskader. Spesifikke mål tilknyttet utstyr, jobb eller bolig. 17.09.2018

Hvordan evaluerer vi effekt? På PTØ bruker vi Goal Attainment Scaling som måleverktøy. Dette fordi det er fleksibelt og egner seg til å måle utvikling utover motorikk Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted. (Albert Einstein) Noe med ringvirkninger 17.09.2018

Fagpersoner på PTØ Habiliteringspedagoger 3-4 års høyere utdanning i Ungarn eller England Ergoterapeut Fysioterapeut Referansegruppe bestående av ortoped, sykepleier og logoped 17.09.2018

Kontakt PTØ Norge Ragnar Strømsvei 4-8 2067 Jessheim Tlf: 976 93 966 post@ptonorge.no www.ptø.no 11.09.2017