Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
God Jul ? Du behøver ikke å vente til Jul….
Advertisements

EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Music: Nightengale Serenade
Hvordan intervjue en forsker?
Veiledning av elever / lærlinger
Godt verktøy er halve jobben
12 Reflekterende lesing.
”jeg leser aldri – men jeg leser alltid”
I dag snakker vi om psykiske problem:
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Det er viktig å strekke seg etter nye utfordringer i løpet av livet, å ville mestre større utfordringer, å alltid ville nå det grønnere gresset på den.
Fest og følelser Om seksualitet.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Livsstilsending - uke 5 -
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Seksualitet - glede og ansvar Lærings- mål Reflektere over og uttrykkje synspunkt på tema som seksuell debut, seksuell orientering, seksuell fridom og.
Øyeblikk - om å gjøre det beste ut av her og nå 24. sept Marit Elin Hansen.
Idoler & idealer. Et trygt rom Her er du velkommen som den du er Du er en bra person akkurat slik du er Ikke si og gjør noe du ikke selv vil Ha respekt.
♥ Hvordan bli lykkelig ♥. Hypotese- hva som gjør deg lykkelig Være sammen med venner/familie Trene Ha et kjæledyr Latter Finne på ting sammen mat Når.
Time 1 FØLELSER.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Hundetrening skole Levert av:
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Hva har Jesus med dette å gjøre?.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Alta.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Gang.
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Roller og forventninger
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
94 svar fra 9 ulike verksted Svarprosent på 31 %
Venner og valg Film og samtale.
Gode alene – enda bedre sammen?
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Den vanskelige samtalen
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Fest & følelser Velkommen
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Stress Hva betyr det å være stresset? Hva gjør deg stresset?
Selvtillit Hvordan kan dere se at denne gutten har selvtillit?
Venner & valg Velkommen.
Handle klær og skiutstyr– å like / ikke like
SLIK BRYTER VI MENSTABUET
Emilios jobb som assistent
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Noen tanker før medarbeidersamtale på din arbeidsplass
LYKKE TIL MAT I BARNEHAGEN.
GUTTOGJENTE.NO Veiledning om kropp og følelser, sex og samliv ut fra et kristent livssyn guttogjente.no.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå? Hvorfor er vi nysgjerrige? Hvor i kroppen kjenner du nysgjerrighet? Hvorfor trenger vi nysgjerrighet?

Nysgjerrighet Kan dere huske en gang dere var veldig nysgjerrige? Noe dere hadde veldig lyst til å få rede på, eller få lov å se, eller lukte på eller prøve? Er dere nysgjerrige på gaver som er pakket inn? Er dere nysgjerrige på hva venner holder på med noen ganger?

Nysgjerrighet Vet dere hvem disse var? Einstein var en kjent forsker. Leonardo da Vinci var en forsker og oppfinner. Vet dere hva de var nysgjerrige på? Hvordan henger nysgjerrighet sammen med læring? I hvilke yrker tenker du det er viktig med nysgjerrighet?

Nysgjerrighet Hvorfor hopper noen i strikk? Hvilken følelse tror dere personen ønsker å oppleve? Kan dere nevne andre ting som vi gjør fordi vi er nysgjerrige? Kan dere nevne eksempler på situasjoner hvor en må vurdere nysgjerrighet opp mot risiko?

Nysgjerrighet Er det noen ganger man ikke kan/bør forfølge nysgjerrigheten? (Noen ganger kan det være farlig for oss, og noen ganger kan det skade andre.) Kan sladder ha noe med nysgjerrighet å gjøre? Hvordan Hvis du får vite en hemmelighet om noen andre, hva skal du gjøre da? Skal vi alltid holde tett? Nysgjerrighet må reguleres i farlige situasjoner som utprøving av stoff, fyrstikker, fossefall..

Nysgjerrighet Hvorfor er jeg som jeg er? Hvorfor er vi så forskjellige? Hvorfor er vi mer nysgjerrige på noen mennesker enn på andre? Hvorfor kan for eksempel gutter være ekstra nysgjerrige på jenter og omvendt? Hvorfor er det ikke alltid slik?

Nysgjerrighet Finnes det eksempler på at dyr kan være nysgjerrige? Hvordan går det med dyr og mennesker hvis man ikke hadde vært nysgjerrig i det hele tatt og bare interessert i det som er kjent og trygt?

Nysgjerrighet Når noen visker sammen, blir dere nysgjerrige da? Er det en god nysgjerrighet eller ikke? Kan den også være litt skummel, er det meg de visker om? Dersom gutter ser disse jentene som visker, tror du de tenker at det handler om forelskelse da? Kanskje litt spennende?

Hva skulle du gjerne vite i dag.. Nysgjerrighet Hva skulle du gjerne vite i dag.. -om hvordan livet er for deg om ti år? Om du kunne få svar på et eneste spørsmål som gjaldt deg selv om ti år, - hva skulle det være?