Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Advertisements

Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Hvordan kan vi arbeide med innovasjonsarbeid i egen kommune?
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Utgangspunktet Mennesker med utviklingshemning har rett til deltakelse Menigheten trenger mennesker med utviklingshemning.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Barnesyn og barns medvirkning
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
PRAKTISKE OPPGAVER.
Kapittel 19 Operative tiltak.
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Hvilket planstadie er klubben på?
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Valgfag innsats for andre
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Samtaletrekk B – Samarbeid
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Fra idé til publikasjon
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Seksjon for primærhelsetjenesten
Kommunesektorens bruk av FoU
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
Ved å stille spørsmålet får vi nyttig informasjon og innsikt i brukernes ønsker og behov.  Vi ønsker å gi brukerne en bedre hverdag ved å tilby tjenester.
RFID på Deichmanske bibliotek [Petter gjør foil 1-10]
Å måtte ta et skritt unna
[Prosjektnavn] Evaluering
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Oppfølging av Høstrapporten
Evaluering av Hovedavtalen
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte
Soldatundersøkelsen 2018 Agenda: Om undersøkelsen Hovedkonklusjoner
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Modul 3 – Intensiv opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder Sett fra spesialisthelsetjenestens ståsted Overlege Hanne Marit Bjørgaas

Hvorfor velge alternativ behandling? Opplevelse av at helsevesenet har gitt opp håpet om å kunne behandle-falitt erklæring Opplevelse av å ha et avgrenset «behandlingsvindu» for å påvirke barnets utvikling Vil ikke la noen muligheter være uprøvd

Innovasjon -starter med en ide Nye metoder Nye tanker Behov for støtte til vitenskapelig utprøving Samarbeide over landegrenser

Spennende og utfordrende Lært mye nytt Nye kontaktflater Utfordrende i forhold til egne holdninger og prioriteringer Hva gir egentlig best livskvalitet for barnet?

WHO definisjon : Alternativ behandling : «En vid gruppe av behandlingsmetoder som ikke er en del av landets egne tradisjoner, og som ikke er integrert i det dominerende behandlingssystemet».

Alternativ medisin Alternativ medisin blir ofte fremstilt som en motsats til betegnelsene konvensjonell behandling, evidensbasert medisin eller skolemedisin.

Komplementær behandling Alternativ behandling benyttet som supplement til konvensjonell behandling

Spørsmål å stille ved bruk av alternativ behandling Fungerer det? Har det bivirkninger? Finnes det dokumentasjon? Er det samsvar mellom virkning og kostnad (penger, tid, ressurser til annet som er viktig) Hvordan skal bivirkninger håndteres? Hvem sitter med ansvaret hvis det går galt?

Helsepersonell loven «Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig. ….»

Hva er så konvensjonell behandling/ kunnskaps basert medisin? Medisinske avgjørelser som er forankret i kunnskapsbasert medisin, og som igjen bygger på forskning.

Prinsipper bak medisinsk forskning Å veie behandlingsmetoder mot hverandre, med utgangspunkt i at alle behandlingsmetoder er like gode til det motsatte er bevist. Forskjeller mellom behandlingsmetoder skal være større en det en kan forklare bare ved tilfeldigheter (signifikante forskjeller). Bruker rigide statistiske metoder-ikke rom for synsing.

Noen vanlige forskningsmodeller Randomisert kontrollert dobbelblindstudie Cross-over studie

Meta-analyser Systematisering av all forskning gjort på et område. Iona Novak: Verdifull forskning innen CP Klare konklusjoner om hva som virker. Meta-analyser

Dilemma……. Økonomi-Ansvar for fellesskapets ressurser Prioritering av tiltak Kunnskaps basert medisin

Tanker i møte med alternativ behandling Alle foreldre vil det beste for barnet sitt! Tar vi oss nok tid til å høre etter hva pasienten/foreldre er opptatt av og hvorfor ? Har pasient/foreldre tillit til oss som drøftingspartnere?

Respekt Respekt for pasientens/foreldres egne valg Egen faglig integritet Krever god porsjon ydmykhet og vilje til å lytte og forstå

Takk for oppmerksom heten!