FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pedagogisk analyse.
Advertisements

Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Velkommen til nytt barnehageår!. Felles informasjon v/ Anne Hjemmesiden – abonnere Hypernett- registrere fridager, ferier, beskjeder Bleieavtale Miljøfyrtårn-bedrift.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2012 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
-Ein tydeleg medspelar Psykisk helse og fråfall i vgo Geirangerkonferansen 20. – 21. april 2016Jorunn Dahle.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Tilpasset opplæring Professor Thomas Nordahl Hafjell
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Velkommen til nytt barnehageår!. Program for kvelden Velkommen! Presentasjon av ansatte Overordnede føringer for hele barnehagen IST Hypernett Valg av.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til foreldremøte på Roligheden gård barnehage Felles informasjon ved oppstart nytt barnehageår - Anne Hjemmesiden.
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Barnesyn og barns medvirkning
En introduksjon.
Whopp WHOPP er en aktivitetskonkurranse mellom videregående skoler og ungdomsskoler i Oppland. Den gjennomføres i koblingen til de olympiske grunnverdiene.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Opplæringslova kapittel 9A
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Rapport: Å ville utvikle skolen
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Utdanningskomiteen 19. mai
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Velkommen til August 2017.
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Fellesmøte Fellesmøte.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
1 Egenomsorg og helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Trygt og godt skolemiljø
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Elever og foresatte 10.trinn
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Foreldreundersøkelsen 2018
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
ABC FOR FORELDREKONTAKTER
Inkluderende barnehage- og skolemiljø - innledning samlingsbasert tilbud Andre fellessamling pulje 1, september 2017.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Velkommen til foreldremøte
Samarbeidspartnere for en bedre skolehverdag
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Voldsforebyggende opplæring
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
Høstrapport – tall og statistikk
Oslostandard for samarbeid hjem–skole
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Inkluderande barnehage- og skulemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Foreldremøte 9.klasse
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand

Forskningsbasert Læringsmiljøutvikling i Kristiansand. HVA ER FLiK? Omfatter alle barnehager og skoler i Kristiansand Aktiviteter i prosjektet retter seg i hovedsak mot de voksne Kunnskapen som formidles er basert på forskning og er relatert til pedagogisk praksis Gjennom pedagogisk analyse setter vi fokus på hele barnehage- og skolemiljøet. Motto: Alle barn er betydningsfulle personer i fellesskapet (Rammeplan for barnehagen) Alle barnehager og skoler i Kristiansand er med på dette prosjektet. De dreier seg i hovedsak om hvordan vi voksne jobber. Kunnskapen som formidles er basert på forskning og dreier seg om hvordan vi jobber i det daglige. Vi setter fokus på hele barnehage- og skolemiljøet

Hvorfor FLiK? Det er behov for mer forskningsbasert kunnskap i vår praksis. Dette for å videreutvikle og sikre tilbudets pedagogiske kvalitet. Hvordan vet vi at det vi gjør virker positivt på barns utvikling og læring? Vi skal øke kvaliteten på den pedagogiske praksis innenfor de ordinære rammer i barnehage og skole. Slik at alle barn, uavhengig av forutsetninger, skal oppleve tilhørighet, meningsfull deltakelse og læringsutbytte innenfor fellesskapet.

Hvorfor FLiK? Forskning viser at 12% av barna som blir spurt sier at de ofte blir plaget av andre barn i barnehagen (Bratterud m.fl. 2012) Revisjonsrapporten om mobbing viser store forskjeller mellom skolene i Kristiansand, når det gjelder mobbing Rapporten anbefaler systematisk satsing på læringsmiljøet. Kun 70% av elevene i videregående opplæring får studie- eller yrkeskompetanse i løpet av fem år. Forskning viser at dette også henger sammen med kvaliteten på barnehagetilbudet.

FLiK er forskningsbasert Kunnskapen vi bruker i FLiK er forskningsbasert det vil si at innsatsen i barnehage og skole skal bygge på kunnskap som forskere har dokumentert god virkning av. En kartlegging av læringsmiljøet i hver barnehage og skole gjennomføres ved oppstart og avslutning av prosjektet T1- gjennomføres i 2013 T2 – gjennomføres i 2016 Det skal forskes underveis i prosjektet. Et utvalg av de profesjonelle voksne i barnehage og skole skal intervjues. Det skal forskes på særlige viktige utfordringer som kartleggingen avdekker.

FLiK er forskningsbasert Universitetet i Ålborg ved LSP, er hovedsamarbeidspartner Det er inngått en samarbeidsavtale mellom Kristiansand kommune og universitetet i Aalborg (LSP-laboratorium for forskningsbasert skoleutvikling og pedagogisk praksis) Andre samarbeidspartnere: Høyskolen i Telemark Høgskolen Borås Universitetet i Århus UIA deltar aktivt i forskningen

Inkluderende læringsmiljø! Verdier i FLiK Barn og unge har en absolutt verdi. Barn og unge vil lære, og vil vise at de har lært. Barn og unge vil når de kan. Barn og unge som finner mening, deltar. Alle barn og unge har noe å tilføre felleskapet.

Mål med FLiK Bedre faglig og sosialt utbytte for barn og unge i barnehage og skole Flere barn og unge deltar i det ordinære tilbudet i barnehage og skole Trivsel og opplevd tilhørighet i barnehage og skole er bedret. Mobbing er redusert

FLiK- et barnehage og skoleomfattende utviklingsprosjekt. Mål Utvikling av gode læringsmiljøer i barnehage og skole Metode Utvikle de profesjonelle voksnes kompetanse i pedagogisk analyse Redskap Pedaogisk analysemodell – T.Nordahl

Sentrale begreper i FLiK - Læringsmiljøet Vennskap og relasjoner mellom barn. Relasjoner mellom barn og ansatte. Ansattes ledelse av gruppen og det pedagogiske arbeidet Normer og regler. Syn på barn og forventninger til barns utvikling. Det fysiske miljøet. Samarbeid med hjemmet Med ”læringsmiljø” mener vi et miljø som fremmer barns læring, helse og trivsel. Mer om læringsmiljø her: http://www.udir.no/Laringsmiljo/

Systemteori I FLiK- arbeidet jobber vi ut ifra en systemteoretisk tenkning. Det innebærer at vi flytter fokus fra individet til miljøet /sammenhengen barnet lever i. Vi blir som enkeltpersoner blir påvirket av omgivelsene vi lever i, og vi er også med på å prege miljøet som man selv er en del av.

Hvordan gjør vi det? Det skal organiseres PA-grupper (pedagogisk analysegrupper) på hver enhet. Alle ansatte deltar. Alle ansatte i barnehager og skoler skal i fellesskap jobbe systematisk med pedagogisk analyse. Det handler om at de voksne i stor grad retter fokus mot å reflektere over egen praksis, «tar nye briller på» og i fellesskap ser nye muligheter.

Sammen, som profesjonelle voksne, tar vi et felles ansvar for barn og unges læringsmiljø!