Bedre gjennomføring i matematikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Studieforberedende utdanningsprogram
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
FYLKESMANNEN NETTVERSFORUM FOR HELSE- OG OMSORGSTJENESTEN 19.DESEMBER.
Rosfjord Matematikk -den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring ?
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Evaluering av elevforsøk med bærbare PC’er 2005/ skoler.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Kroppsøvingsdidaktikk
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2014 Rektor Merete Eskelund
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Økt gjennomføring i vgo – ansvar på tvers av forvaltningsnivåer Fylkesmannens utdanningsmøte
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse FAKTA,UTFORDRINGER OG DILEMMAER– FAGOPPLÆRING I VEST-AGDER FYLKESTINGET.
Hospiteringsprosjektet Første arbeidsgruppemøte, Første arbeidsgruppemøte, Lene Ragnhild Kyllesdal og Stine Grimsrud.
Overgangsprosjektet NY GIV
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
€ Fagnettverk lindrende omsorg i Vest-Agder Fagnettverk i regi av
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Velkommen til et nytt skoleår!
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
SKOLEKONKURRANSE ET PEDAGOGISK PERSPEKTIV PÅ SKOLEKONKURRANSE Vibeke Steenstrup.
Rådgiversamling 16. september 2016 Anna Skarheim.
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Innføringstilbud i Aust-Agder
Norsk skole.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Informasjon til foresatte
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Bedre gjennomføring i matematikk
Rådgiversamling 8. september 2017
Informasjon om videregående skole 2018
Svein-Åge Losnegard Rådgiver
- der du vokser som menneske
Utdanningssystemet sitt årshjul
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Ung i Agder 2019.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Bedre gjennomføring i matematikk
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Bedre gjennomføring i matematikk Samarbeid grunnskole-videregående skole Fredag 10. november 2017

Matematikk i alt! Antall år i arbeid: På tur med ellfrid

Hvem er vi? 7-8 videregående skoler 29 ungdomsskoler Ungdomsskoler Vennesla ungdomsskole Møvik skole Finsland skole Torridal skole Haumyrheia skole Songdalen ungdomsskole Skarpengland skole Holte skole Samfundets skole Tangvall skole Oddemarka skole Tinntjønn skole Havlimyra skole Fiskå skole Ve skole Lillesand ungdomsskole Karuss skole Vigvoll skole Iveland skole Lindebøskauen skole Grim skole Birkeland skole Blomdalen skole Vassmyra skole Valstrand skole Engesland skole Videregående skoler Vennesla vgs Søgne vgs Vågsbygd vgs KKG Tangen vgs Kvadraturen Skolesenter Mandal vgs Møglestu vgs ?

Arbeidsgruppe Nina Skjeseth, leder Kristiansand Pedagogiske senter Svein Anders Heggem, leder Lærende nettverk Åshild skofteland, avdelingsleder KKG og leder Fagforum matematikk, øst. Lene Ragnhild Kyllesdal, rådgiver utdanningsavdelingen i Vest-Agder fylkeskommune

Målsetting 2020 Alle elever og lærlinger som er i stand til det, skal gjennomføre videregående opplæring med dokumentasjon som anerkjennes for videre studier og arbeidsliv.

Gjennomføring 5 år Vest-Agder 2010-15 2011-16 Bestått vgo 74,5 pst Fullført, ikke bestått 6,1 pst 5,8 pst Fortsatt i opplæring 6. året 4,9 pst 5,1 pst Planlagt grunnkompetanse - 2,3 pst Sluttet 14,5 pst 11,4 pst For 2010-15 ble elever på grunnkompetanse plassert i kategorien sluttet.

Hvorfor matematikk?

Karakterfordeling i fellesfag, matematikk, eksamen Våren 2017   1 2 3 4 5 6 Matematikk 1P (MAT1011) 15 23 10 Matematikk 1P-Y (MAT1001) 16 20 11 Matematikk 1T (MAT1013) 7 19 21 Matematikk 1T-Y (MAT1006) Matematikk 2P (MAT1015) 55 32 33 Matematikk 2P-Y (MAT1005) 71 95 43 28 22 Antall elever: SUM: 125 Kilde: Hjertet og Hjernen

Karakterfordeling i fellesfag, matematikk, standpunkt Skoleåret 2016/2017   1 2 3 4 5 6 F IV Matematikk 1P (MAT1011) 20 131 214 225 156 25 13 Matematikk 1P-Y (MAT1001) 51 190 226 253 135 41 7 26 Matematikk 1T (MAT1013) 53 134 148 136 42 Matematikk 1T-Y (MAT1006) 8 12 22 24 Matematikk 2P (MAT1015) 76 153 170 109 Matematikk 2P-Y (MAT1005) 29 111 79 61 19 Antall elever: 3217 SUM: 115 74 Kilde: Hjertet og Hjernen

Oppstart på klyngesamarbeid vgs - ungdomsskole 10. november Denne dagen: Bli kjent! Få lyst til å jobbe sammen og få til noe for elevene i matematikkfaget! Ha en plan for hva som skal skje når de treffes i april. Utveksle kontaktinformasjon og planlegge videre samarbeid.

Mål Bedre overgang fra ungdomsskole til videregående skole i matematikk Redusere antall elever som får ikke bestått i matematikk Sammenhengende opplæringsløp Utvikle arenaer for fagsamarbeid på tvers av skoleslagene

Klyngesamarbeid 10-11 bord i salen så får vi plasseringen til! Det bør gå hvis vi plasserer bordene stående i fiskebein bakover i aulaen. Videregående skoler Ungdomsskoler KKG Holte skole Oddemarka skole Haumyrheia skole Steinerskolen Kristiansand international school? Kvadraturen Skolesenter Grim skole Finsland skole Songdalen ungdomsskole Samfundets skole Søgne vgs Tangvall skole Tinntjønn skole Oasen skole Tangen vgs Ve skole Vigvoll skole Havlimyra skole Vennesla vgs Vennesla ungdomsskole Torridal skole Skarpengland skole Iveland skole Vågsbygd vgs Fiskå skole Møvik skole Lindebøskauen skole Karuss skole Mandal vgs Vassmyra skole Blomdalen skole Møglestu vgs Lillesand Ungdomsskole Valstrand skole Engesland skole

Faste årlige samarbeidsarenaer for matematikk i regionen Knp Tre årlige møtearenaer: November (ansvar VAF/KRS) Felles fagdag for regionen(KnpS) i September (ansvar KRS) Felles samling med Fagnettverket i matematikk for regionen(KnpS) April (ansvar VAF) Klyngesamlinger lokalt på vgsk November Felles fagdag April Klyngesamlinger September Felles samling med fagnettverket for matematikk

Skoler i regionen KnpS organisert i klynger Vågsbygd vgs Fiskå skole Karuss skole Møvik skole Lindebø-skauen skole KKG Haumyrheia skole Holte skole Oddemarka skole Steiner skolen Kvadraturen Skolesenter Grim skole Finsland skole Songdalen ungdoms-skole Samfundets skole

Vennesla ungdomsskole Skoler i regionen KnpS organisert i klynger Søgne vgs Tangvall skole Oasen skole Tinntjønn skole Vennesla vgs Torridal skole Vennesla ungdomsskole Skarpengland skole Iveland skole Tangen vgs Ve skole Havlimyra skole Vigvoll skole

Lillesand ungdomsskole Skoler i regionen KnpS organisert i klynger Mandal vgs Vassmyra skole Blomdalen skole XXX Møglestu vgs Lillesand ungdomsskole Engesland skole Valstrand skole

Overgang ungdomsskole-videregående skole Møvig Vågsbygd vgs Vågsbygd vgs Fiskå skole Karuss skole Møvik skole Lindebø-skauen skole

Skoler i klynger Videregående skoler Ungdomsskoler KKG Holte skole Oddemarka skole Haumyrheia skole Steinerskolen Kristiansand International school? Kvadraturen Skolesenter Grim skole Finsland skole Songdalen ungdomsskole Samfundets skole Søgne vgs Tangvall skole Tinntjønn skole Oasen skole Tangen vgs Ve skole Vigvoll skole Havlimyra skole Vennesla vgs Vennesla ungdomsskole Torridal skole Skarpengland skole Iveland skole Vågsbygd vgs Fiskå skole Møvik skole Lindebøskauen skole Karuss skole Mandal vgs Vassmyra skole Blomdalen skole Møglestu vgs Lillesand Ungdomsskole Valstrand skole Engesland skole Videregående skoler som står merket med kursiv inviterer til møter. Møtene i april holdes på disse skolene.

Anne-Mari Jensen Anne-Mari Jensen har arbeidet som lærer i matematikk både i grunnskole og videregående skole. Hun er kjent som en faglig dyktig og motiverende lærer som setter eleven i sentrum. Forståelse av faget er viktig for at elevene skal ha noe å bygge videre på, og bruk av ulike innfallsvinkler og metoder for å etablere forståelse har vært sentralt i hennes undervisning. Hun har vært opptatt av overgang ungdomsskole-videregående skole og har ledet prosjekt for samarbeid mellom skoleslagene. Hun arbeider nå ved nasjonalt senter for matematikk i opplæringen, for det meste med å lage nettressurser til god matematikkundervisning.   Matematikksenteret

Dialog i grupper Ungdomstrinnet: Hva legger du vekt på i matematikkundervisningen med tanke på at de skal videre på vgs? Videregående: Hva er du mest fornøyd med at elevene behersker når de begynner på vgs? Ungdomstrinnet: Hva synes du er vanskelig å få formidlet godt nok i matematikkundervisningen med tanke på at elevene skal videre i vgs? Videregående: Hva skulle du ønske at elevene hadde bedre kunnskaper om og ferdigheter i når de begynner på vgs?

Dialog i grupper Alle: Hva kan vi arbeide sammen om for å gjøre overgangen i matematikk fra ungdomsskole til videregående skole enklere for elvene? Hva kan vi gjøre i våre egne klasser? Bli enige om hva man skal jobbe med på skolen fram til neste samling. Hvilke forventninger har du til dette samarbeidet? o   Forventninger til deg selv o   Forventninger til de andre lærerne i din klynge o   Forventninger til dine elevers læring