Roller og forventninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Bokanmeldelser..
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
6-åringen forteller eventyr
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Livsstilsending - uke 5 -
Kapittel 13 I begravelse.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Seksualitet - glede og ansvar Lærings- mål Reflektere over og uttrykkje synspunkt på tema som seksuell debut, seksuell orientering, seksuell fridom og.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Foreldremøte 2. trinn 14. September Presentasjon av lærere på 2. trinn:
Utvalgte resultater for SVGS
Velkommen til foreldremøte
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Utvalgte resultater for SVGS
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Julekalender 2014 En meningsfull julekalender
Vår tids paradoks Klikk for neste side .
Bli elevmentor i Drømmeskolen!
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Kapittel 1 oppgave a) Sett inn substantivene i riktig form
Fest & følelser Velkommen
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Barn i krise K og T Presentasjon Litt om Rvts.
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Noen tanker før medarbeidersamtale på din arbeidsplass
Smerteuttrykk og smertemestring
Navnet på landet du bor i
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Utskrift av presentasjonen:

Roller og forventninger Kjenner dere Per? Roller og forventninger Fortell om Per. Les eller fortell denne eller en tilsvarende historie. For de yngste må du forenkle. Per er en gutt på …………… år.(Sett inn alder etter elevgruppa du jobber med) Han bor hjemme sammen med sin mor og storebror Pål. Foreldrene er skilt. Han er hos far og farens nye samboer Eva, hver onsdag og annenhver helg. Far og Eva har fått ei lita jente sammen. Hun er Pers halvsøster, og hun heter Mariell. Eva har to døtre fra før. De heter Monique og Maria. Per går i ………….. Klasse. Læreren heter Lillian. Hun er både veldig hyggelig og flink, så Per liker henne godt. Rett etter skilsmissen snakket Per en del med henne om hva de skulle fortelle klassekameratene om foreldrene, og hva de kunne gjøre hvis Per ble veldig sliten og lei seg mens han var på skolen. På skolen er Per mye samme med Erlend, Thomas og Tarjei. De spiller ofte fotball sammen med de guttene som er året yngre. Per synes de er mye hyggeligere enn guttene i klassen. Per er også med i elevrådet i år. Det synes han er ganske gøy, men av og til litt kjedelig også. På fritida er Per mye sammen med Mathias. Han er bestekameraten, men han går på en annen skole enn Per. De går blant annet i kor sammen. Det er det faktisk ikke så mange i klassen som vet. Ellers liker de å bare henge litt sammen, spille spill på pc’en ol. Noe av det fineste Per vet er å besøke bestemor. Hun er pensjonist, og hun bor alene i et stort og gammelt hus. Per hjelper henne med å klippe plenen. Etterpå spiser de vafler, spiller ludo og bare slapper av sammen. Det er deilig for Per å være i fred med bestemor av og til. Der er det trygt, rolig og godt å være. Til de eldste: Hvilke ulike roller har Per? Lag ei liste på tavla, flip-over. Les evnuelt historien ei gang til for å se om dere har glemt noe. Kan du komme på flere roller Per kanskje har? Hvem tenker du er de viktigste personene i livet til Per? Hvilken rolle tror du er vanskelig for Per å takle? Hvilke roller har du? Hvilke roller er krevende for deg å innfri? Hva slags forventninger har foreldre til deg? Hva slags forventninger har læreren til deg? Hva med klassekameratene og vennene dine? Til de yngste: Hva heter storebror til Per? Har du søsken, halvsøsken, ste-søsken? Hvem bor Per sammen med? Hvem bor du sammen med? Hvordan tror du det er å være storebror? Hvordan synes du en storebror burde være? Hvordan ønsker du at en familie skal være? Hva kan du gjøre for de andre du bor sammen med? Hva trenger du hjelp til? Hvem er de viktigste menneskene i livet ditt? Hvordan vil de hjemme at du skal oppføre deg? Oppfører du deg likt hjemme og på skolen? Hva er forskjellig? Hva er lov å gjøre hjemme, men ikke på skolen? Er det noen ting du kan gjøre på skolen som du ikke kan gjøre hjemme? Er det noen steder det er vanskelig å være, hvorfor? Hvordan synes du det er lurt å oppføre deg når du skal i bursdagsselskap? Hvordan er det lurt å oppføre seg på butikken, i klasserommet osv, osv.

Roller og forventninger Min rolle Forventninger til denne rollen Sønn/datter Klassekamerat Elev Venn Flere.... Her er en oversikt over noen av dine roller. Kom med flere forslag til roller dere har i klassen. Etterpå ber vi elevene beskrive hvilke forventninger som er knyttet til de ulike rollene. Still åpne spørsmål. Det er viktig å ta høyde for ulike kulturer med ulike forventinger. Det er nyttig å vite hvordan andre tenker, og hvordan andre lever livene sine. I en trygg og inkluderende atmosfære kan ulikheter blir ressurser i stedet for trusler.

Roller og forventninger Fakta om meg selv Navn: Adresse: Født: Stjernetegn: Hobbyer: Forventinger til meg selv: Hver elev får en gul lapp hver hvor de fyller ut «Fakta om meg selv» Hvilke av dine forventninger til deg selv tenker du er bra å ha? Er det noen forventninger som ikke er bra?

Roller og forventninger Hva ønsker du av en venn? Hvordan oppfører du deg mot dine venner? Hva liker du å gjøre med venner. Er det noe som er helt forbudt å gjøre mot vennene sine? Er det noe du absolutt bør gjøre mot vennene dine? Hvis du sliter i denne rollen, vil du da slite på alle plan? Hvis du sliter med dette, er det på grunn av egenskaper i deg selv eller er det noe/noen utenfor deg selv som er årsaken til problemene?? Hvis du sliter med dette nå, vil det alltid være sånn?

Roller og forventninger Velg bilde ut fra alder, her er tre tilsvarende. Hva forventer du av skolen? Hva forventer skolen av deg? hvordan skal du oppføre deg når du er på skolen? Møter du for høye forventinger på skolen? Forventer de hjemme for mye av deg? Forventer du mye av deg selv? Hva skjer hvis folk forventer for mye av deg? Hva kan skje hvis andre forventer for lite av deg? Hvis du sliter i denne rollen, vil du da slite på alle plan? Hvis du sliter med dette, er det på grunn av egenskaper i deg selv eller er det noe/noen utenfor deg selv som er årsaken til problemene?? Hvis du sliter med dette nå, vil det alltid være sånn?

Roller og forventninger Velg bilde ut fra alder, her er tre tilsvarende. Hva forventer du av skolen? Hva forventer skolen av deg? hvordan skal du oppføre deg når du er på skolen? Møter du for høye forventinger på skolen? Forventer de hjemme for mye av deg? Forventer du mye av deg selv? Hva skjer hvis folk forventer for mye av deg? Hva kan skje hvis andre forventer for lite av deg? Hvis du sliter i denne rollen, vil du da slite på alle plan? Hvis du sliter med dette, er det på grunn av egenskaper i deg selv eller er det noe/noen utenfor deg selv som er årsaken til problemene?? Hvis du sliter med dette nå, vil det alltid være sånn?

Roller og forventninger Velg bilde ut fra alder, her er tre tilsvarende. Hva forventer du av skolen? Hva forventer skolen av deg? hvordan skal du oppføre deg når du er på skolen? Møter du for høye forventinger på skolen? Forventer de hjemme for mye av deg? Forventer du mye av deg selv? Hva skjer hvis folk forventer for mye av deg? Hva kan skje hvis andre forventer for lite av deg? Hvis du sliter i denne rollen, vil du da slite på alle plan? Hvis du sliter med dette, er det på grunn av egenskaper i deg selv eller er det noe/noen utenfor deg selv som er årsaken til problemene?? Hvis du sliter med dette nå, vil det alltid være sånn?

Roller og forventninger Noen bor i en familie. Ikke alle bor sammen med foreldre og søsken. Kjenner dere til ulike bofellesskap/hvem andre kan en bo sammen med? Hva forventer de du bor sammen med av deg? Er det noe av dette som er vanskelig å få til? Hvorfor tror du det er vanskelig? Kan du få hjelp med dette, og hvem kan i tilfelle hjelpe deg? Hva synes du barn kan forvente av foreldrene sine. Hvis du sliter i denne rollen, vil du da slite på alle plan? Hvis du sliter med dette, er det på grunn av egenskaper i deg selv eller er det noe/noen utenfor deg selv som er årsaken til problemene?? Hvis du sliter med dette nå, vil det alltid være sånn?

Roller og forventninger I parken Roller og forventninger Buss Butikken Teater Kino Restaurant Velg blant disse to bildene, ut fra alder.. Hvordan er det forventet at vi skal være i disse ulike situasjonene. Kom gjerne med forslag til andre situasjoner dere vil diskutere, hvor forventningene kanskje er vanskelige å innfri. I bursdagsselskap

Roller og forventninger Kino Butikken Teater Restaurant Buss Velg blant disse to bildene, ut fra alder.. Hvordan er det forventet at vi skal være i disse ulike situasjonene. Kom gjerne med forslag til andre situasjoner dere vil diskutere, hvor forventningene kanskje er vanskelige å innfri. I parken I bursdagsselskap