Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kapittel 9 Å spise sunt og riktig."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kapittel 9 Å spise sunt og riktig

2 a) Sett strek mellom ordene og forklaringene
foreldre svigerfar svigersønn barnebarn å forsyne seg å få dadler fett å streve dessert travel hjemland b) mor og far a) ektefelles far d) datters mann i) dine barns barn l) å legge mat på tallerkenen til seg selv m) ikke kokt e) motsatt av ”å gi” f) frukt fra palmetre j) noe det er mye av i smør c) å jobbe hardt h) noe man kan spise etter middagen g) opptatt k) motsatt av utland

3 a) Sett strek mellom ordene og forklaringene
foreldre svigerfar svigersønn barnebarn å forsyne seg å få dadler fett å streve dessert travel hjemland b) mor og far a) ektefelles far d) datters mann i) dine barns barn l) å legge mat på tallerkenen til seg selv m) ikke kokt e) motsatt av ”å gi” f) frukt fra palmetre j) noe det er mye av i smør c) å jobbe hardt h) noe man kan spise etter middagen g) opptatt k) motsatt av utland

4 b) Sett inn hennes eller hans
Johanne og Emilio er på besøk hos foreldrene (til Johanne) ___. Foreldrene (til Johanne) ___ er hyggelige. Familien (til Emilio) ___ bor langt borte. Barna (til Heidi) ___ vil ikke sitte og spise. Leksene (til Ernesto) ___ er ikke vanskelige. Hjemmearbeidet (til Ismenia) ___ er enkelt. 1. hennes 2. hennes 3. hans 4. hennes 5. hans 6. hennes

5 b) Sett inn hennes eller hans
Kontoret (til Petter) ___ er moderne og fint. Bildene (til Melissa) ___ er i sort- hvitt. Familien (til Melissa) ___ bor i Rwanda. Kunsten (til Hector) ___ er spesiell. Reza vasker bilen (til Heidi) ___. Heidi vasker klærne (til Reza) ___. 7. hans 8. hennes 9. hennes 10. hans 11. hennes 12. hans

6 c) Genitiv Maten til Ernesto Kjolen til Johanne Kona til Emilio
Mannen til Heidi Koppen til Hans Bordet til familien Frukten til Hans og Randi Kjøkkenet til Melissa Foreldrene til Johanne Appelsinene til mannen Ernestos mat Johannes kjole Emilios kone Heidis mann Hans’ kopp Familiens bord Hans og Randis frukt Melissas kjøkken Johannes foreldre Mannens appelsiner

7 d) Sett inn min, mi, mitt, mine, din, di, ditt, dine
mitt mine min Mitt ditt din dine Hans: Jeg står og ser på kameraet (til Hans) ___. Jeg må legge bildene ___ i fotoapparatet ___ over på datamaskinen ___. Randi: (til Randi) ___ fotoapparat er også helt fullt. Kan du gjøre det samme med ___ kamera også, vær så snill? Hans: Vil du at jeg skal gjøre det med både ___ og ___ kamera? Randi: Ja, gjerne. Men jeg tror det er noe galt med (til Randi) ___ datamaskin. Virker (til Hans) ___ datamaskin bra? Hans: Det er ikke noe galt med maskinene (til Hans) ___. Jeg har to maskiner som er ___ vet du. Jeg passer godt på maskinene ___. Passer du godt på ___ også?

8 e) Sett inn denne, den, dette, det, disse, de
___ boka her er mi. Er ___ boka der borte di? ___ huset vi ser her, er nydelig. Men ___ huset litt lenger borte er ikke så fint, synes jeg. Hva synes du? ___ kjolen jeg holder i hendene er litt for stor. Hvordan er ___ kjolen som henger på stativet ved døra? ___ arbeidet vi gjør nå, er viktig. ___ bøkene du har hjemme hos deg er gode. 1. Denne 1. den 2. Dette 2. det 3. Denne 3. den 4. Dette 5. De

9 e) Sett inn denne, den, dette, det, disse, de.
___ bøkene jeg holder nå er ikke så interessante. ___ kjolen du har på deg er flott. ___ kjolen jeg har på meg nå, er ny. Jeg sitter på en kafé nå. ___ kafeen er stor og ny. ___ kaffen jeg drikker nå er veldig varm. ___ buksene du har på deg er veldig stilige. 6. Disse 7. Den 7. Denne 8. Denne 9. Denne 10. De

10 f) Sett inn verb i riktig tid/form med riktig ordstilling.
Nå (vi – spise) ___. Ikke (vente) ___ med å begynne å spise! (maten – være) ___ varm og god. (dere – like) ___ fisk, eller (dere – ønske) ___ (spise) ______________ kjøtt? (jeg – spise) ___ både fisk og kjøtt. (dere – spise – kunne) ___ så mye dere vil! (jeg – ha) ___ masse mat på kjøkkenet. 1. spiser vi 2. vent 3. Maten er 4. Liker dere 4. ønsker dere 4. å spise 5. Jeg spiser 6. Dere kan spise 7. Jeg har

11 f) Sett inn verb i riktig tid/form med riktig ordstilling.
8. Kan du 8. hjelpe 9. Du er 10. Vær 11. Vil dere 11. spise 12. Spis 13. Jeg begynner å spise 13. Jeg kunne 13. vente (du – kunne) ___ (hjelpe) ___ meg litt? (du – være) ___ så snill. (være) ___ så snill! (dere – ville) ___ (spise) ___ sunt? (spise) ___! (jeg – begynne – spise) ___ nå. (jeg – kunne) ___ ikke (vente) ___ lenger.

12 g) Si substantivene i riktig form
en kveld (denne) en middag (en god) en appelsin (to) en oppgave (flere) en kjole (disse) en gulrot (flere) en svigerfar (mange) ei datter (mange) ei mor (to av) et bord (mange) denne kvelden en god middag to appelsiner flere oppgaver disse kjolene flere gulrøtter mange svigerfedre mange døtre to av mødrene mange bord

13 h) Orddiktat 1. hos 2. dattera 3. svigersønnen 4. en middag 5. å forsyne seg 6. dette ser godt ut 7. gulrøtter 8. viktig 9. trenger 10. sammen 11. rå 12. får 13. fett 14. sukker 15. et kjøtt 16. skål 17. å streve hardt 18. nok 19. dessert 20. fordi


Laste ned ppt "Kapittel 9 Å spise sunt og riktig."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google