Asker - mulighetenes kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
Advertisements

Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Regional HR handlingsplan for perioden
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Hva var utgangspunktet?
Oppsummering (I) •Det er vekst og framtidstro – optimisme! •HUMØRET ER GODT •Vi har en profesjonell og engasjert organisasjon – kreativitet. Folk tar tak.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Styringsprinsipper Styringssystem
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Kommunen som arbeidsgiver
Kvalitetsarbeid i Brubakken
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Lederstil og Motivasjon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Modellkommunene Hva er unikt?
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Et godt psykososialt miljø - i Asker og på Vettre Vi skaper mulighetene! Kompetanse Fellesskap Skaperglede.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Trivsel på jobb - Utfordringer - Trygghet -
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
RIS-metoden for prosessforbedring
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
Samarbeid og medbestemmelse
Administrativ organisering i Sunnfjord kommune
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
Standardisering av IT-virksomheten
Prosjekt «Styrket Medarbeiderskap»
Camilla Hall-Henriksen
4. April 2019, Jostein Fjærestad
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Utskrift av presentasjonen:

Asker - mulighetenes kommune NFKRs nettverksmøte i Asker 22. april 2009 Elisabeth Hessen www.asker.kommune.no

Organisering De beste løsninger skapes av ”de som har skoene på” Derfor har vi valgt å organisere oss: I en flat 2-nivås modell Med selvstendige resultatenheter Med maksimal delegering Rådmann Kontroller HMS Kommuneadvokat Stab/støtte Resultatenheter (RE) www.asker.kommune.no

Ideen bak Brukerfokus Korte beslutningsveier Tjenesteytere med høy faglig kompetanse www.asker.kommune.no

Hva kjennetegner den gode organisasjon? Utnytter tilgjengelige ressurser effektivt Leverer avtalte resultater Ivaretar og videreutvikler medarbeiderne Er utviklingsorientert og nyskapende Inngår i forpliktende nettverk www.asker.kommune.no

Suksesskriteriene Krav til et verdibasert og forutsigbart lederskap Åpne prosesser med invitasjon om samhandling og deltakelse til alle – internt og eksternt Tydelige mål og strategier Systemer som støtter opp om kjernevirksomheten Evne til å kunne stå i ubalanse og kaos Evne til å tolke og respondere på endringer i kommunens omverden Evne til å utvikle felles bilder: www.asker.kommune.no

hunden Kilde: Leiv Edvinsson Einar Gaustad www.asker.kommune.no

Asker kommunes felles ledelsessystem ISO 9001 - kvalitet ISO 14001 - miljø ISO 27001 - informasjonssikkerhet www.asker.kommune.no

Oppbygning 2 nivå: En felles håndbok for alle RE – rådmannen En egen håndbok for hver RE – RE-leder Prosessorientering www.asker.kommune.no

Modell felles ledelsessystem Ledelsesprosesser Identifiserer forutsetninger og styrer mål og policy - Organisering - Politiske og adm. Planer - Lovverk (Kap 1 og 3) Kontinuerlige forbedringer (Kap 7) Hovedprosesser Enhetens kjerneoppgaver - Skaper bruker nytte og verdi - Faglige standarder - Skjer i møtet med brukerne (Kap 4) Brukerdialog Brukernes behov, krav og forventninger (Kap 2 ) Resultatoppfølging Rapportering og sikring av resultat (Kap 6) System- dokumentasjon (struktur, standard, styring, manual) (Kap 8) Støtteprosesser Støtter opp om og gir gode forutsetninger for hovedprosessene - Interne brukere – personalet (Kap 5) Kontinuerlige forbedringer (Kap 7) Modell felles ledelsessystem www.asker.kommune.no

Revisjoner - sikrer implementering Hvilke styrende krav finnes? Finnes det systemer som ivaretar at kravene følges? Er systemene i bruk? Virker systemene etter hensikten? www.asker.kommune.no

Vårt felles ledelsessystem sikrer Oversikt og orden Forutsigbarhet Samhandling Fra den enkelte medarbeider "privatpraksis" til organisasjonens standardiserte og felles eide kompetanse Effektivitet: "Beste praksis – gjøre jobben riktig første gangen" Ressursstyring – basert på fakta Fornøyde brukere og medarbeidere Ivaretakelse av miljø og informasjonssikkerhet At vi hele tiden forbedrer og utvikler oss www.asker.kommune.no

Oppsummering Vårt utgangspunkt er alltid å arbeide med de tilgjengelige ressurser fremfor de tilstedværende begrensninger Vi forstår at de beste løsninger skapes gjennom samhandling Vi gjør hverandre gode og vil hverandre vel! Ingen er best alene! www.asker.kommune.no