Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Advertisements

Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001) Frist for levering av skriftlig rapport fastsettes av hver enkelt gruppelærer med seneste.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Hvor får brukerne den beste hjelpen?
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Krav til sikring av personopplysninger
Informasjonsmøte november 2016
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Arbeidsmetodikk Grunnopplæring 2 Klikk for å skrive dato
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
METODE VED GJENNOMFØRING AV TILSYN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Gruppearbeid til bolk D for emnet Digital forvaltning (DRI)
Utlysning av studentoppgave
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Fellesmøte Fellesmøte.
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Dag Wiese Schartum, AFIN
Framgangsmåte i mobbesaker
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Om å disponere masteroppgaver
Valgfag innsats for andre
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Oppstart SU Jevnakerskolene
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Den matematiske samtalen
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Effektivisere og forenkle
Samtaletrekk B – Samarbeid
Fagansvarlig Annette Hessen Bjerke
KICK OF Team
Analysere nyheter
Sentrale lover og regler
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Stryring og organisering
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001) Frist for levering av skriftlig rapport fastsettes av hver enkelt gruppelærer med seneste frist 25. september 2004

Oppgave Statens lånekasse for utdanning behandler saker om lån og stipend til folk i utdanning. Når ble Lånekassen opprettet, hvor mange medarbeidere har de, og hvordan er de internt organisert? Hva slags forvaltningsorgan er Lånekassen og hvilket/hvilke departement(er) er Lånekassen underlagt? Hvilke oppgaver og avgjørelsesmyndighet har Lånekassen? (Kan de for eksempel gi forskrifter, bestemme i enkeltsaker, ilegge straffer og bøter?). Kan noen overprøve Lånekassens avgjørelser og i tilfelle hvem?

Oppgave (forts.) På Lånekassens nettsted, under adressen: https://nettsoknad.lanekassen.no/nettsoknad/control/main finnes det en rutine for å søke lån og stipend fra Lånekassen. Hva mener dere er datasystemet og hva som er det omliggende informasjonssystem? Begrunn svaret. Vurder informasjons-/datasystemet i lys av personvernidealet. Legg særlig vekt på å drøfte: Om en slik systemet kan sies å støtte opp under idealet? Om systemet kan forbedres slik at personvernidealet kan bli ivaretatt på en bedre måte? På hvert punkt skal dere eksplisitt henvise til fremstillingen i pensumlitteraturen. På hvert punkt skal dere begrunne de konklusjonene dere kommer fram til.

Tips til løsning av oppgaven og anbefalt framgangsmåte For å finne svarene på oppgaven er det nødvendig å bruke flere kilder. Sjekk dokumenter, nettsteder og ring og snakk med personer dere tror kan ha noe å bidra med. I første møte kan det være lurt å legge en strategi og fordele arbeid. En av gruppedeltakerne bør ha ansvaret for å passe på framdriften i arbeidet og å redigere sammen rapporten. Dere bør bruke e-post mm med for å utveksle bidrag dere skriver og kommentere andre bidrag . Men det er lurt å ha (minst) et felles møte før rapporten leveres inne fristen 25. september. Gruppelærer hjelper til med rettledning mv Rapporten bør eventuelt inneholde en kort redegjørelse for problemer med å finne svarene. Gruppelærer gjennomgår rapporten og leverer til fagansvarlig (DWS) innen 4.10. LYKKE TIL!