Samarbeid og medbestemmelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Modellkommunene Hva er unikt?
Advertisements

Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Bærekraftig samfunnsutvikling
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Øvelser med kommunal kriseledelse
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hvilket planstadie er klubben på?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Muntlig vurdering – å veilede andre
Hva er et tariffoppgjør?
Fellesmøte Fellesmøte.
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Valgfag innsats for andre
Samarbeid og medbestemmelse
Oppstart SU Jevnakerskolene
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Arbeidskultur i Drammen kommune
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Samtaletrekk B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
1. Innledende påstander om organisasjoner
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Medarbeiderundersøkelsen 2018/2019
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
ATV 14.desember 2018.
Hva er en foreldrekontakt?
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid og medbestemmelse Samling: Evaluering. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Arbeidshefte

Mål Samling for evaluering mellom partene. Målet med samlingen er å evaluere samarbeidet siste året samt identifisere tiltak for å bevare og forbedre samarbeidet neste år. Partene skal evaluere samarbeidet en gang i året (jf. HA § 1, nr. 12). Innhold: evaluering av året som har gått.

Samarbeidet i året som har gått Hva vil du trekke frem som har vært bra? Hva vil du trekke frem som kunne ha vært bedre? Be alle om å tenke og skrive ned noen punkter på det som kjennetegner et godt samarbeid. Er gruppen s

Godt samarbeid. Rammer og samhandling SJEKKLISTE FOR RAMMER OG SAMHANDLING +/- Rammer:   Vi har god kjennskap til aktuelt lov- og avtaleverk. Vi har faste, avtalte møtetidspunkt (et årshjul). Vi har en god sakliste som skiller mellom informasjon, drøfting og/eller forhandlingssaker. Vi mottar møtepapirer i tilstrekkelig tid på forhånd. Vi mottar møtepapirer med godt forberedte vedlegg. Vi har avklart fullmaktene og hvem som skal delta på møtene. Vi håndterer de ad hoc-sakene som dukker opp på en hensiktsmessig måte. Vi bruker sjekklister, vurderingsskjema og lignende til å behandle saker. Vi evaluerer samarbeidet. Vi jobber systematisk med å forbedre samarbeidet. Samhandling: Vi er opptatt av å bygge gode samarbeidsrelasjoner. Vi jobber målrettet, strukturert og systematisk. Vi håndterer uenighet på en god måte. Vi forstår og respekterer hverandres roller. Vi har en åpen og ærlig kommunikasjon. Vi skiller sak og person i våre diskusjoner. Vi er grunnleggende løsningsorienterte. Vi stiller oss bak beslutninger som blir tatt. Vi møter godt forberedt til møtene. Godt samarbeid Et godt samarbeid forutsetter et godt og avklart lokalt fundament for samarbeidet. Denne sjekklisten kan brukes av både leder og tillitsvalgte som «egenvurdering» og som grunnlag for en diskusjon og evaluering av samarbeidet. Sjekklisten inneholder påstander om både rammer og samhandling. Begge deler er viktig for et konstruktivt samarbeid.

Oppgave: Evaluering av samarbeidet siste året 1. Individuelt arbeid Ta utgangspunkt i sjekklisten og gjør en vurdering av samarbeidet det siste året. Prioriter hva du mener dere har vært gode på (2–3 styrker), og hva du mener kan være forbedringsområder for bedre samarbeid (2–3 områder). Skriv: 2. Gruppearbeid (enten på tvers blant partene eller i homogene grupper) Del og forsøk å bli enige om 2–3 styrker og 2–3 forbedringsområder. 3. Fellesskap: Oppsummer fra diskusjonen om 2–3 styrker og 2–3 forbedringsområder. Diskuter og prioriter en styrke som dere ønsker å bevare, og ett forbedringsområde. Visjon og mål Er det dannet et felles (visjonært men også troverdig)bilde av hvordan det er når endringen er implementert? Kan de ansatte se seg selv lykkes i fremtidsbilde? Har de vært med på å utvikle visjonen. Situasjonsforståelse Er det et klart bilde av bakgrunn og behov for endringen? Er det akseptert at status quo ikke er et alternativ Hvor endringen kommer vil påvirke situasjonsbeskrivelsen (fordi vi vil, fordi vi må, fordi vi skal) Intern endringsteam Er det satt sammen et endringsteam med ansvar for å drive endringsprosessen? Har de nok ressurser, status, legitimitet, kompetanse på endring og kommunikasjonsevner. Evner endringsteamet å mobilisere organisasjonen i planlegging og gjennomføring av endringsprosesser. Topplederforankring Har endringen en forankring hos en leder som er tydelig i ord og i handling og som står bak endringen Har toppleder satt ned et godt endringsteam med avklarte mandat og rolle Kultur Hva preger kulturen når verdier, holdinger og virkelighetsoppfatninger Hva er organisasjonens endringskapasitet og modenhet med endring Hva er det ved kulturen som hemmer eller fremmer suksessen til endringen . Hva er bra og hva må vi utvikle i forhold til egen Opplæring Har organisasjonen den kompetansen som er nødvendig for å lykkes med omstillingen Vet folk hva de har av kompetanse og hva de må utvikle i forhold til nye kompetansekrav Hvilke kompetansetiltak er det viktig at organisasjonen tilbyr slik at ansatte kan posisjonere seg i forhold til nye komptansekrav Budsjett og planer Er det satt av nok ressurser til endringsprosessen slik at den blir vellykket Er det laget konkrete planer for styring og gjennomføring av endringsprosessen Måloppfølging Blir det satt nye mål og oppgaver som brytes helt ned til den enkelte Vet de ansatte hva som forventes av dem – hva skal være annerledes før, under og etter endringsprosessen? Blir disse fulgt opp gjennom tilbakemeldinger Forpliktelse og ansvarlighet Har ansatte fått anledning til å stille spørsmål, ytre bekymringer og blitt møtt på disse Har de ansatte fått være med å definere behov, mål og løsninger. Har organisasjonen istandsatt folk til å møte endringer på en offensiv måte. Holdes ledere og medarbeidere ansvarlig i forhold til de mål og planer som blir lagt. Kommunikasjon Er det arenaer for kommunikasjon og dialog omkring endringsprosessen Er det gode kanaler for kommunikasjon og informasjon – 7 ganger 7 kanaler Belønning Belønnes riktig atferd i forhold til endring – lønn og anerkjennelse.

Oppgave: Bidrags- og tilbakemeldingsøvelse INDIVIDUELT (5 min) 1. Hva mener du at dere (enten som ledere eller tillitsvalgte) har bidratt med når det gjelder å utvikle et godt samarbeid det siste året? Skriv: 2. Hva mener du at dere (enten som ledere eller tillitsvalgte) kunne ha bidratt mer eller bedre med når det gjelder å utvikle et godt samarbeid det siste året? 3. Hva mener du at den andre parten har bidratt med når det gjelder å utvikle et godt samarbeid det siste året? 4. Hva mener du at den andre parten kunne bidratt mer eller bedre med når det gjelder å utvikle et godt samarbeid det siste året? GRUPPE (10 min) 1. Hva mener dere (enten som ledere eller tillitsvalgte) at dere har bidratt med når det gjelder å utvikle et godt samarbeid det siste året? Skriv: 2. Hva mener dere at dere (enten som ledere eller tillitsvalgte) kunne ha bidratt mer eller bedre med når det gjelder å utvikle et godt samarbeid det siste året? 3. Hva mener dere at den andre parten har bidratt med når det gjelder å utvikle et godt samarbeid det siste året? 4. Hva mener dere at den andre parten kunne bidratt mer eller bedre med når det gjelder å utvikle et godt samarbeid det siste året? Instruksjon: De tillitsvalgte og 1. Tenk individuelt – skriv ned noen punkter på hvert punkt (5 min) 2. Del i grupper på 4–6 og forsøk å bli enig om noen punkter (10 min) 3. Rapportering fra hver gruppe på tavle/flippover (10 min)

Oppsummering av innspill (skriv inn her) Kjennetegn på godt samarbeid Ledelsens rolle og ansvar Tillitsvalgtes roller og ansvar

Oppgave: Identifisering og prioritering av tiltak Med utgangspunkt i det valgte bevaringsområdet og det valgte forbedringsområdet skal dere diskutere og prioritere tiltak. Del gruppen i to slik at en gruppe jobber med bevaringsområdet, og en gruppe jobber med valgte forbedringsområde. Idédugnad rundt bordet om mulige tiltak for å bevare eller forbedre. Gruppen diskuterer og prioriterer tiltak basert på følgende modell. Tiltaket vurderes etter hvor høy effekt det vil ha, og på hvor komplisert gjennomføringen vil være. Velg ut 2–3 tiltak. Visjon og mål Er det dannet et felles (visjonært men også troverdig)bilde av hvordan det er når endringen er implementert? Kan de ansatte se seg selv lykkes i fremtidsbilde? Har de vært med på å utvikle visjonen. Situasjonsforståelse Er det et klart bilde av bakgrunn og behov for endringen? Er det akseptert at status quo ikke er et alternativ Hvor endringen kommer vil påvirke situasjonsbeskrivelsen (fordi vi vil, fordi vi må, fordi vi skal) Intern endringsteam Er det satt sammen et endringsteam med ansvar for å drive endringsprosessen? Har de nok ressurser, status, legitimitet, kompetanse på endring og kommunikasjonsevner. Evner endringsteamet å mobilisere organisasjonen i planlegging og gjennomføring av endringsprosesser. Topplederforankring Har endringen en forankring hos en leder som er tydelig i ord og i handling og som står bak endringen Har toppleder satt ned et godt endringsteam med avklarte mandat og rolle Kultur Hva preger kulturen når verdier, holdinger og virkelighetsoppfatninger Hva er organisasjonens endringskapasitet og modenhet med endring Hva er det ved kulturen som hemmer eller fremmer suksessen til endringen . Hva er bra og hva må vi utvikle i forhold til egen Opplæring Har organisasjonen den kompetansen som er nødvendig for å lykkes med omstillingen Vet folk hva de har av kompetanse og hva de må utvikle i forhold til nye kompetansekrav Hvilke kompetansetiltak er det viktig at organisasjonen tilbyr slik at ansatte kan posisjonere seg i forhold til nye komptansekrav Budsjett og planer Er det satt av nok ressurser til endringsprosessen slik at den blir vellykket Er det laget konkrete planer for styring og gjennomføring av endringsprosessen Måloppfølging Blir det satt nye mål og oppgaver som brytes helt ned til den enkelte Vet de ansatte hva som forventes av dem – hva skal være annerledes før, under og etter endringsprosessen? Blir disse fulgt opp gjennom tilbakemeldinger Forpliktelse og ansvarlighet Har ansatte fått anledning til å stille spørsmål, ytre bekymringer og blitt møtt på disse Har de ansatte fått være med å definere behov, mål og løsninger. Har organisasjonen istandsatt folk til å møte endringer på en offensiv måte. Holdes ledere og medarbeidere ansvarlig i forhold til de mål og planer som blir lagt. Kommunikasjon Er det arenaer for kommunikasjon og dialog omkring endringsprosessen Er det gode kanaler for kommunikasjon og informasjon – 7 ganger 7 kanaler Belønning Belønnes riktig atferd i forhold til endring – lønn og anerkjennelse.

Oppgave: Tiltak inn i handlingsplan Bevarings- eller forbedringsområde Valgte tiltak Hva ønsker dere å oppnå? (Hva er målet?) Tidsplan Ansvarlig 1. 2. 3. 4. Visjon og mål Er det dannet et felles (visjonært men også troverdig)bilde av hvordan det er når endringen er implementert? Kan de ansatte se seg selv lykkes i fremtidsbilde? Har de vært med på å utvikle visjonen. Situasjonsforståelse Er det et klart bilde av bakgrunn og behov for endringen? Er det akseptert at status quo ikke er et alternativ Hvor endringen kommer vil påvirke situasjonsbeskrivelsen (fordi vi vil, fordi vi må, fordi vi skal) Intern endringsteam Er det satt sammen et endringsteam med ansvar for å drive endringsprosessen? Har de nok ressurser, status, legitimitet, kompetanse på endring og kommunikasjonsevner. Evner endringsteamet å mobilisere organisasjonen i planlegging og gjennomføring av endringsprosesser. Topplederforankring Har endringen en forankring hos en leder som er tydelig i ord og i handling og som står bak endringen Har toppleder satt ned et godt endringsteam med avklarte mandat og rolle Kultur Hva preger kulturen når verdier, holdinger og virkelighetsoppfatninger Hva er organisasjonens endringskapasitet og modenhet med endring Hva er det ved kulturen som hemmer eller fremmer suksessen til endringen . Hva er bra og hva må vi utvikle i forhold til egen Opplæring Har organisasjonen den kompetansen som er nødvendig for å lykkes med omstillingen Vet folk hva de har av kompetanse og hva de må utvikle i forhold til nye kompetansekrav Hvilke kompetansetiltak er det viktig at organisasjonen tilbyr slik at ansatte kan posisjonere seg i forhold til nye komptansekrav Budsjett og planer Er det satt av nok ressurser til endringsprosessen slik at den blir vellykket Er det laget konkrete planer for styring og gjennomføring av endringsprosessen Måloppfølging Blir det satt nye mål og oppgaver som brytes helt ned til den enkelte Vet de ansatte hva som forventes av dem – hva skal være annerledes før, under og etter endringsprosessen? Blir disse fulgt opp gjennom tilbakemeldinger Forpliktelse og ansvarlighet Har ansatte fått anledning til å stille spørsmål, ytre bekymringer og blitt møtt på disse Har de ansatte fått være med å definere behov, mål og løsninger. Har organisasjonen istandsatt folk til å møte endringer på en offensiv måte. Holdes ledere og medarbeidere ansvarlig i forhold til de mål og planer som blir lagt. Kommunikasjon Er det arenaer for kommunikasjon og dialog omkring endringsprosessen Er det gode kanaler for kommunikasjon og informasjon – 7 ganger 7 kanaler Belønning Belønnes riktig atferd i forhold til endring – lønn og anerkjennelse.