Håndtere endringer i organisasjonen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Advertisements

RAPPORT saklig og informativ
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Kunsten å lykkes med innovasjon i kommunen… Flekkefjord legger stein på stein for å få etablert en innovasjonskultur i organisasjonen…
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Tittel på firmamøte Foredragsholder. Dagsorden Gjennomgang av viktige målsettinger og avgjørende faktorer for å lykkes Hva er det som gjør firmaet unikt?
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Veileder for gevinstrapportering
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Tittel på firmamøte Foredragsholder.
Kommunikasjon I personlig kommunikasjon er vi både sendere og mottakere og kommunikasjonen kan være verbal eller ikke-verbal I massekommunikasjon blir.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hvilket planstadie er klubben på?
Vold på arbeidsplassen
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Firmanavn Forretningsplan.
Presentere en teknisk rapport
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Samarbeid og medbestemmelse
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Målprosesser Uke 2.
Prosjektnavn Firmanavn Talerens navn
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Fellesmøte Fellesmøte.
Å arbeide i studiegruppe:
Framgangsmåte i mobbesaker
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Valgfag innsats for andre
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Målbildet Stab/støtte
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Å være på internett er ikke et valg - men en nødvendighet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Kommunikasjonsformer
1. Innledende påstander om organisasjoner
Velkommen til dugnad i kommunen
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Klubbutvikling oppfølging
Kriser og ulykker.
[Prosjektnavn] Evaluering
Firmanavn Forretningsplan.
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Salgsopplæring Presentert av [Navn].
Strategibegrepet Strategi som plan: Et forsøk på å vise tiltak og delmål på vei mot overordnede og mer langsiktige mål. Strategi som mønster: Det mønsteret.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Tverrfaglige tema.
Målprosesser Uke 2.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Gevinstrealiseringsstrategi
Utskrift av presentasjonen:

Håndtere endringer i organisasjonen Dale Carnegie Training® kan hjelpe deg å håndtere omveltninger i samfunnet som fører til at arbeidsplassene er i stadig endring. Dagens organisasjoner trenger ledere som er kunnskapsrike forretningsfolk, og som er dyktige til å håndtere endringer. Personalmedarbeidere har en viktig funksjon når det gjelder å hjelpe organisasjonen med å forbli konkurransedyktig på markedet. Hvis du holder deg til følgende prosess, vil du kunne håndtere skiftende roller på en mer effektiv måte. Vær sikker på at du har gjort deg fortjent til å holde dette foredraget, er entusiastisk i forhold til emnet, og at du er ivrig etter å dele budskapet med deltakerne. Snakk ut fra egne erfaringer, og vær et godt eksempel. Hjelp andre å gjøre nytte av det du har lært om håndtering av skiftende ressursbehov i en organisasjon. Copyright 1996-99 © Dale Carnegie & Associates, Inc.

Visjon Vis hvordan det bør være Presenter visjonen på en tydelig måte Begrunn hvorfor den er viktig Start med å uttrykke en tydelig visjon om hvordan organisasjonen bør være. Presenter visjonen på en tydelig måte, og forklar hvorfor det er viktig for organisasjonen å realisere denne visjonen. Gi et bilde på hvilke egenskaper hos ledelsen denne visjonen krever, for eksempel evnen til tenke globalt, ta strategiske partnervalg osv.

Tilstanden til organisasjonen Vurder fakta Områder som bør forbedres Kompetanse som kan utvikles Når du har fortalt hvilke mål du har, kan du beregne hvor nær visjonen organisasjonen befinner seg. Definer de sterke sidene til organisasjonen, men nevn også områder som må videreutvikles for å komme nærmere visjonen. Husk å ta med ledelsens sterke sider og områder som kan forbedres. Organisasjoner forandrer seg ikke, mennesker gjør det.

Mål Sett mål som er realistiske, fornuftige, utfordrende og oppnåelige Langsiktige mål. Midlertidige mål. Kortsiktige mål. Mål hjelper deg å fokusere på bestemte resultater som vil føre deg nærmere visjonen. Målene bør være utfordrende, men realistiske. Uttrykk målene på måter som kan måles, slik at du vil vite når du har nådd dem. Bruk eventuelt flere lysbilder for å formidle målene på en tydelig og uttrykkelig måte. Når du har en strategisk rolle ved omveltninger på arbeidsplassen, er det viktig å inspirere andre til å tro at de kan gjøre endringer og å motivere dem til å handle. Understrek verdien av en vedvarende fremdrift og det å definere mål som en del av håndteringen av endringer i en organisasjon.

Handlingsplaner Utvikle programmer/metoder/planer for handling: Forutsetning for å oppnå fastsatte mål. Hvem skal gjøre hva? Hvordan danner de enkelte delene en helhet? Lag handlingsplaner for å nå målene. Til sammen vil disse handlingsplanene utgjøre strategien som skal føre deg fra hvordan det er til hvordan det bør være. Hver plan bør være konkret, og den bør ta med hvem som er ansvarlig for hvilken del, og hvordan disse delene henger sammen. Bruk eventuelt flere lysbilder.

Tidsplaner Fastsett fasene i prosjektet. Velg prosjektdeltakere som er ansvarlige for hver enkelt fase. Fastsett begynnelsen, hoveddelen og slutten av hver fase. Angi tidsplaner for planene slik at fremdriften mot dem kan vises. Del større planer inn i atskilte milepæler, slik at du kan spore fremdriften.

Kostnader Økonomi Personalressurser Tid Planen vil ha kostnader, både økonomiske og når det gjelder tid og innsats. Beregn kostnadene så nøyaktig som mulig, og rettferdiggjør kostnadene med fordeler.

Oppfølgingsplan Fastsett standardverdier for å måle sterke side og områder som kan forbedres. Planlegg regelmessige oppfølgingsperioder for å følge opp saker og vise fremgang. Sørg for at det er god kommunikasjon mellom alle som er ansvarlige for en del av planen, slik at saker meddeles og løses hurtig.

Avslutning Gi en oppsummering av visjonene. Minn deltakerne på fordelene. Tegn et levende bilde av den nye og forbedrede organisasjonen. Husk å få med at deltakerne vil nyte godt av endringene.