Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Mål: Samle bibliotekressursene i kommunen min Hvordan skal jeg få til det?
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Cafédialog – elevmedvirkning
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 1. – 4
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Cafédialog – elevmedvirkning
Bibliotekprosjekt Spjelkavik barneskole
Fortelling Novelle Roman
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
1 Til diskusjon etter forelesningen På hvilke måter elsker du bøker? På hvilke måter elsket du bøker da du var barn/ung? På hvilke måter elsker du bøker?
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Foreldremøte 2. trinn 14. September Presentasjon av lærere på 2. trinn:
Leseprosjekt VG1.
Velkommen til første økt om Leselyst- en bok for alle
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
Test av eksternt bilag i Dagens Næringsliv
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Prosjekt leselyst Hva er det?.
10. klasse! Det kjekkeste året .
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
FASIT UKENYTT.
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Forslag til for- og etterarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Samarbeidsutvalg (SU)
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Gjennomgang før eksamen
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Modul 1 – Representasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle

Diskusjon basert på forelesningen Tema fra forelesningen Trekk fram en ting som du festet deg ved i forelesningen. Diskuter dette med de andre på gruppen Velg noen av disse spørsmålene og diskuter: Hvordan legger dere til rette for elevenes egen lesing i klassen/på skolen? Hvilke erfaringer har dere med faste lesetider på dagen/lesestimuleringsprosjekt felles for klassen/ skolen? Hva er det viktig å tenke på når det gjelder utvalg av bøker til elevenes egen lesing?

Oppsummering av diskusjonen Hva ble diskutert på gruppene?