En smak av Digital vurdering på 15 minutter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Advertisements

Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Pilotprosjektet så langt
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Evaluering av elevforsøk med bærbare PC’er 2005/ skoler.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Prosjekt: Digital skoleeksamen etter JUS-modellen.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Even O. Sørland Fagpolitisk ansvarlig. Hva skal vi med karakterer? Vurdere Rangere Forbedre.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
Digital Eksamen Integrasjoner Snorre Løvås, Seniorrådgiver, UNINETT Trondheim,
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Digital vurdering Tord Høivik (Irene Lona) MOOCAHUSET kickoff, mars 2015.
Digital eksamen på UiA Status.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Foto: Geir Hageskal Anskaffelse av eByggesak - erfaringer fra Trondheim KPR og plan- og byggesakscafé
DigiEx – digital eksamen på BI Presentasjon Nasjonalt erfaringsseminar: digital eksamen 9. september 2015 Marianne Schei Direktør Digital studentforvaltning,
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
STATUS OG FREMTIDSPLANER ARKIVPLAN.NO Arkiv i Nordland – 20. nov 2013.
-Ein tydeleg medspelar Vurdering Samling for fagnettverksleiara 28. april 2016.
Click to edit Master text styles Inspera - Arbeidsstue Forfatterverktøy 8. og 17. mars 2016.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Velkommen til seminar og førjulsfrokost!
Implementering av Blackboard på HF
Administrativ organisering
Foreløpige prioriteringer for 2018 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Ad. oppsummering av FINF4001
Emneevaluering Høsten 2010.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Digital eksamen for sikrere, bedre og mer effektiv sensur
Anne-Lise Lande | UiO Digital eksamen.
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Forskningsstøtte ved UBA
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Digitale systemer ved OsloMet
Rolle og ansvar som SPA Prosess
utfordringer i en ny region
Nasjonal delprøve – status
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
IT-ledernettverket 18. april 2018
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Digital eksamen - relevante tilbud
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
27. mai 2016 Studielederne.
Studieledernettverket 15. februar 2019
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Sensorveiledninger på MN
Utskrift av presentasjonen:

En smak av Digital vurdering på 15 minutter Mål, gevinster, status, dagens tekniske løsning og dens muligheter og begrensninger, kapasitet, evaluering av vårens eksamensgjennomføring, videre planer. Korleis drives ”digital eksamen”-prosjektet? # digitale eksamenar på NTNU, prosentvis, fakultetsvis Kva for ressursar finnes per i dag (kapasitet, datasalar)? Kva for oppgåvetyper? Formlar, matematikk (Scantron eller liknande) Programmering Prosjektets målbilde inkludert forventede gevinster Status inkludert Hva vi har oppnådd Muligheter med de løsningene vi har i dag Hvilke utfordringer vi står ovenfor Evaluering av eksamensgjennomføringen i vår inkludert spørreundersøkelse med svar fra + 2 000 studenter og tilbakemelding fra et stort antall faglærere og administrativt ansatte Videre planer Ønske om innspill fra og tettere dialog med (teknisk) fagmiljø på NTNU for å jobbe sammen om enda bedre digitale løsninger Øyvind Hauge (prosjektleder) oyvind.hauge@ntnu.no / 97 71 22 52

Hva vi ønsker å oppnå med møtet Gi en overordet forståelse av digital vurdering At dere prioriterer At NTNU skaffer nødvendig infrastruktur til digital eksamen At hvert fakultet Har en ansvarlig for digital vurdering Utarbeider en plan/strategi for digital vurdering Bidrar med ressurser som kan synliggjøre behov Prøver ut og tar i bruk nye løsninger At dere vurderer utvikling i emnesammensetning og eksamensform

Prosjektets gjeldende styringssignal er: NTNU skal full-digitalisere vurderingsprosessen innen 2022

Økt kvalitet i vurdering gjennom relevante og effektive digitale verktøy Enkel redigering av tekst gir mulighet for bedre svar Enkel og enhetlig innlevering av oppgaver Større variasjon i oppgaver Mer virkelighetsnært/nærmere undervisningen

Økt kvalitet og effektivitet i saksbehandling og tjenester til studenter Fra papir og e-post til (automatisk) bruk av IT-system

Digitalisering forventes http://www.ntnu.no/documents/1262755726/1262827395/VEDTATT_Fusjonsplattform_190815.pdf/bf5c2955-bf6c-4388-8152-8a18583e7210 https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/digitaliseringsrundskrivet/id2522147/ http://www.ntnu.no/fusjon/administrativ-organisering

Antall emner med digital eksamen Status vår 2017 Antall emner med digital eksamen Totalt per år hele NTNU 220 000 karakterer Over 6000 emneavviklinger 165 000 skoleeksamen Nær 7 000 bachelor- og mastergrad Digital avvikling vår 2017 500 emneavviklinger (~15 %) 15 000 karakterer (~15 %) 6 000 skoleeksamen (~ 10 %)

Utvikling i antall prøvegjennomføringer

Utvikling i antall emner

Studentene er godt fornøyd med digital eksamen Mer relevant for faget og undervisningen Redigeringsmuligheter gir bedre besvarelser Slipper skrivekrampe Sensor forstår hva studenten mener Slipper mye «administrativt papirarbeid» som er tilfelle med analog eksamen Kan levere hjemmefra Klar forventning om at digitale løsninger skal være på plass i 2017 «Dere kan ikke la oss, som har opplevd digital eksamen, gå tilbake til gymsaler og skrivekrampe! Vær så snill...» «Digital eksamen er kjempebra! Hurra»

Enda bedre løsninger for tekniske emner Jeg vil bruke AutoCad på eksamen. Mine studenter skal fokusere på matematikk ikke hurtigtaster.

Infrastruktur for digital skoleeksamen Jeg vil ha digital eksamen for mine 7-800 studenter.

Digital (automatisert) prosess begrunnelse- og klagebehandling

Bedre sensurverktøy Fjerne sensurlister på papir Forbedret brukervennlighet Bedre justering av terskelverdier Registrering/innlesing av analog sensur Muligheter for å generer eller lese inn begrunnelse

Digital støtte for levering av bachelor- og masteroppgaver Felles digital prosess for alle typer vurderinger/hele NTNU DAIM Har mye bra, men også funksjonelle begrensninger Ønskes faset ut Inspera er allerede tatt i bruk for bachelor-/masteroppgaver, men har behov for videreutvikling: Integrasjon med bibliotek Administrasjon/oppfølging Potensielt også trykking

Hva vi ønsker å oppnå med møtet Gi en overordet forståelse av digital vurdering At dere prioriterer At NTNU skaffer nødvendig infrastruktur til digital eksamen At hvert fakultet Har en ansvarlig for digital vurdering Utarbeider en plan/strategi for digital vurdering Bidrar med ressurser som kan synliggjøre behov Prøver ut og tar i bruk nye løsninger At dere vurderer utvikling i emnesammensetning og eksamensform

Prosjektorganisering

Digital vurdering Standardisering og digitalisering av vurderingsprosessen ved NTNU Øyvind Hauge (oyvind.hauge@ntnu.no / 97712252)