En smak av Digital vurdering på 15 minutter Mål, gevinster, status, dagens tekniske løsning og dens muligheter og begrensninger, kapasitet, evaluering av vårens eksamensgjennomføring, videre planer. Korleis drives ”digital eksamen”-prosjektet? # digitale eksamenar på NTNU, prosentvis, fakultetsvis Kva for ressursar finnes per i dag (kapasitet, datasalar)? Kva for oppgåvetyper? Formlar, matematikk (Scantron eller liknande) Programmering Prosjektets målbilde inkludert forventede gevinster Status inkludert Hva vi har oppnådd Muligheter med de løsningene vi har i dag Hvilke utfordringer vi står ovenfor Evaluering av eksamensgjennomføringen i vår inkludert spørreundersøkelse med svar fra + 2 000 studenter og tilbakemelding fra et stort antall faglærere og administrativt ansatte Videre planer Ønske om innspill fra og tettere dialog med (teknisk) fagmiljø på NTNU for å jobbe sammen om enda bedre digitale løsninger Øyvind Hauge (prosjektleder) oyvind.hauge@ntnu.no / 97 71 22 52
Hva vi ønsker å oppnå med møtet Gi en overordet forståelse av digital vurdering At dere prioriterer At NTNU skaffer nødvendig infrastruktur til digital eksamen At hvert fakultet Har en ansvarlig for digital vurdering Utarbeider en plan/strategi for digital vurdering Bidrar med ressurser som kan synliggjøre behov Prøver ut og tar i bruk nye løsninger At dere vurderer utvikling i emnesammensetning og eksamensform
Prosjektets gjeldende styringssignal er: NTNU skal full-digitalisere vurderingsprosessen innen 2022
Økt kvalitet i vurdering gjennom relevante og effektive digitale verktøy Enkel redigering av tekst gir mulighet for bedre svar Enkel og enhetlig innlevering av oppgaver Større variasjon i oppgaver Mer virkelighetsnært/nærmere undervisningen
Økt kvalitet og effektivitet i saksbehandling og tjenester til studenter Fra papir og e-post til (automatisk) bruk av IT-system
Digitalisering forventes http://www.ntnu.no/documents/1262755726/1262827395/VEDTATT_Fusjonsplattform_190815.pdf/bf5c2955-bf6c-4388-8152-8a18583e7210 https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/digitaliseringsrundskrivet/id2522147/ http://www.ntnu.no/fusjon/administrativ-organisering
Antall emner med digital eksamen Status vår 2017 Antall emner med digital eksamen Totalt per år hele NTNU 220 000 karakterer Over 6000 emneavviklinger 165 000 skoleeksamen Nær 7 000 bachelor- og mastergrad Digital avvikling vår 2017 500 emneavviklinger (~15 %) 15 000 karakterer (~15 %) 6 000 skoleeksamen (~ 10 %)
Utvikling i antall prøvegjennomføringer
Utvikling i antall emner
Studentene er godt fornøyd med digital eksamen Mer relevant for faget og undervisningen Redigeringsmuligheter gir bedre besvarelser Slipper skrivekrampe Sensor forstår hva studenten mener Slipper mye «administrativt papirarbeid» som er tilfelle med analog eksamen Kan levere hjemmefra Klar forventning om at digitale løsninger skal være på plass i 2017 «Dere kan ikke la oss, som har opplevd digital eksamen, gå tilbake til gymsaler og skrivekrampe! Vær så snill...» «Digital eksamen er kjempebra! Hurra»
Enda bedre løsninger for tekniske emner Jeg vil bruke AutoCad på eksamen. Mine studenter skal fokusere på matematikk ikke hurtigtaster.
Infrastruktur for digital skoleeksamen Jeg vil ha digital eksamen for mine 7-800 studenter.
Digital (automatisert) prosess begrunnelse- og klagebehandling
Bedre sensurverktøy Fjerne sensurlister på papir Forbedret brukervennlighet Bedre justering av terskelverdier Registrering/innlesing av analog sensur Muligheter for å generer eller lese inn begrunnelse
Digital støtte for levering av bachelor- og masteroppgaver Felles digital prosess for alle typer vurderinger/hele NTNU DAIM Har mye bra, men også funksjonelle begrensninger Ønskes faset ut Inspera er allerede tatt i bruk for bachelor-/masteroppgaver, men har behov for videreutvikling: Integrasjon med bibliotek Administrasjon/oppfølging Potensielt også trykking
Hva vi ønsker å oppnå med møtet Gi en overordet forståelse av digital vurdering At dere prioriterer At NTNU skaffer nødvendig infrastruktur til digital eksamen At hvert fakultet Har en ansvarlig for digital vurdering Utarbeider en plan/strategi for digital vurdering Bidrar med ressurser som kan synliggjøre behov Prøver ut og tar i bruk nye løsninger At dere vurderer utvikling i emnesammensetning og eksamensform
Prosjektorganisering
Digital vurdering Standardisering og digitalisering av vurderingsprosessen ved NTNU Øyvind Hauge (oyvind.hauge@ntnu.no / 97712252)