SAMSPILLMETODEN DIALOG

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Samhandling.
Relasjon med barn.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Samspill og Samhandling
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Knarrlagsund oppvekstsenter,
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Barns læring, voksnes ansvar!
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Foreldregruppe på Fillan barnehage
HelART i Ulåsen barnehage
Barnehagen som språkarena
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Lek og Læring i barnehagen
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
BARNAS BARNEVERN 2020.
PEL-eksamen Glu 5-10.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Daniel Stern`s Teori.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Voksne som rollemodeller for barn. Helga Hope.. TILHØRIGHET Mennesket og flokken ! Per Fugeli Hvordan mennesket blir skapt i samspillet med fellesskapet.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verdensdagen for Psykisk Helse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Velkommen! Sang Kort presentasjon av Dorthe og Eva – basene presenterer seg på basemøtet kl Bergen 2012.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
1 Kommunikasjon.
Kommunikasjon; forutsetninger
Velkommen til foreldremøte
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
FORELDREVEILEDNING Foreldreveiledere Oppstart torsdag
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

SAMSPILLMETODEN DIALOG  Informasjon til foreldre Bergen 2012

Samspillmetoden Dialog Hensikt Samspillmetoden Dialog har til hensikt å sensitivisere og bevisstgjøre mennesker for de sidene ved samspillet med andre som er særlig viktige for å fremme utvikling. Bergen 2012

Verdisyn Likeverd: Alle individer er like mye verd, og andres opplevelse av virkeligheten er like betydningsfull som ens egen. Subjekt –subjekt relasjoner. Ikke subjekt – objekt Empati: Følelser kan ikke bestrides, og mennesker bør møtes først på følelser og så på atferd Ressursorientering: Alle mennesker har positive ressurser som kan hentes frem og kan bidra til endring Bergen 2012

Samspillmetoden Dialog Legge synspunkt ved siden av hverandre, få et ”helere bilde”. Gir ikke et bilde av hva som er rett og galt, men hva som er tilstede. Diskusjon: Legge argumentene oppå hverandre. Argumentene skygger for hverandre. Det handler om riktig og galt .Det handler om å vinne. Bergen 2012

Samspillmetoden Dialog I tråd med nyere forskningen vektlegger Samspillmetoden Dialog tre aspekter ved mellommenneskelig samhandling: Tilknytning / tilhørighet. Kommunikasjon. Læring og selvkontroll. Bergen 2012

SAMSPILLMETODEN DIALOG Samspill mellom foreldre og barn 7 prinsipper for godt samspill Bergen 2012

Den eneste du kan forandre er deg selv Hensikten med Samspillmetoden Dialog er å bevisstgjøre foreldre om de sider av samspillet med barna som det er særlig viktig å legge vekt på. Metoden går ut på å skape en langsiktig forandring og styrking av kvaliteten på dette samspillet.   Bergen 2012

1.Vis at du er glad i barnet ditt «Barnet forstår menneskehjertet» (Edgar Allan Poe) Bergen 2012

1.Vis at du er glad i barnet ditt Det er viktig for barnas trygghet at du viser at du setter pris på dem Barnet oppfatter følelsesmessige utrykk for kjærlighet og avvisning Vis glede og entusiasme Vis nærhet og fysisk kontakt Bergen 2012

2. Juster deg til barnet «Det er et spørsmål om det ikke er riktigere å leve mer med barna enn for dem» (Ukjent) Bergen 2012

2. Juster deg til barnet Det er viktig for barnets utvikling av sitt syn på seg selv at det får respons på egne utspill og aktiviteter Vær oppmerksom på barnets ønsker, hensikter og kroppsspråk Juster deg og følg barnets utspill (til en viss grad) Vis at du forstår barnet (det er forskjell på å forstå og å godta) Bergen 2012

3. Snakk (positivt) om det barnet gjør eller er opptatt av «Den skjønneste av jordens blomster er smilet» (Henrik Wergeland) Bergen 2012

3. Snakk (positivt) om det barnet gjør eller er opptatt av God følelsesmessig dialog er viktig for barnets følelse av tilhørighet og for dets språkutvikling Få igang en dialog/samtale ved hjelp av øyenkontakt, smil og utveksling av gester og gledesytringer Turtaking: Gjensidig utveksling av opplevelsesforståelse, ønske og behov Fra «nei-sirkel» til «ja-sirkel» Bekreftelse - Reaksjon Initiativ - Sender signaler   Bergen 2012

4. Gi ros og anerkjennelse «De vennlige ord som sies i dag kan bære frukt i morgen» (Mahatma Gandhi) Bergen 2012

4. Gi ros og anerkjennelse Gi barnet følelse av egenverdi og kompetanse Reager positivt på det barnet gjør bra Forklar hvorfor det var så bra Gi barna bekreftelse på det de ER, mer enn det de KAN For å utvikle selvtillit og pågangsmot, trenger barn bekreftelse på det de gjør bra Bergen 2012

«To sjeler og én tanke, to hjerter og ett slag» (Friedrich Halm) 5. Felles fokus «To sjeler og én tanke, to hjerter og ett slag» (Friedrich Halm) Bergen 2012

5. Felles fokus Felles gjensidig oppmerksomhet er en forutsetning for god kontakt og kommunikasjon Hjelp barnet til å samle sin oppmerksomhet Forsikre deg at du forstår barnet og at de forstår deg Vis frem det du ønsker barnet skal oppleve Gjensidighet   Bergen 2012

«Meningen må oppdages - ikke oppfinnes» (Viktor E. Frankl) 6. Gi mening «Meningen må oppdages - ikke oppfinnes» (Viktor E. Frankl) Bergen 2012

6. Gi mening Barn trenger veiledning for å skape en verden rundt seg som oppleves som meningsfull Beskriv og gi navn på barnas opplevelser Vis følelser for det dere opplever sammen Sammenlign med tidligere opplevelser Still spørsmål Fortell historier Moral/etikk Rollemodell Forventninger Reaksjoner   Bergen 2012

«Barn trenger forbilder mer enn kritikk» (Joseph Joubert) 7. Sett positive grenser «Barn trenger forbilder mer enn kritikk» (Joseph Joubert) Bergen 2012

7. Sett positive grenser Barn trenger hjelp til å kontrollere seg selv innenfor de gitte rammene, selv om den ytre autoriteten ikke er til stede Vis og tilrettelegg positive alternativer Planlegg sammen Forklar hvorfor visse ting ikke er tillatt Autoritativ - ikke autoritær ledelse (grenser = omsorg) Forutsigbarhet   Bergen 2012

Samspillmetoden Dialog Kunnskap Praksis Ferdigheter Holdninger Bergen 2012