Kvalitativ analyse ved bruk av NVivo11 Computer-Assisted Qualitative Data Analyses Software (CAQDAS) Ph.D Kurs ISP Steinar Theie.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Fra prøving og feiling til
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Fra prøving og feiling til
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2012 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Hvordan intervjue en forsker?
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2010.
BIK 6510 Bacheloroppgaven og arbeidet med den Anbefalt litteratur:
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Reidun Tangen og Steinar Theie
Matematikk muntlig på studieforberedende program
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Analyse og tolkning av datamaterialet
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Aggression Replacement Training
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Referansehåndteringsverktøy EndNote og Reference Manager Ingeborg Hvaale.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Kvalitative forskningsmetoder
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Metode – eksempler på alternativer til det kvalitative intervjuet Tool /2-08 Annett Hillestad
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Velkommen til begynnerkurs i NVivo 8!
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Noen sentrale komponenter i NVivo, ord og uttrykk m.m.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Teoriens rolle - analyse
Verktøy for å kartlegge holdninger
IDR3030 Seminar Anne Tjønndal
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Velkommen til begynnerkurs i NVivo 8!
Games for Civic Engagement
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitativ analyse ved bruk av NVivo11 Computer-Assisted Qualitative Data Analyses Software (CAQDAS) Ph.D Kurs ISP Steinar Theie

Plan 2. Sentrale ord og uttrykk i NVivo 1. Introduksjon – erfaringer, kort om koding 2. Sentrale ord og uttrykk i NVivo 3. Utvalgte temaer og diskusjoner knyttet til konkrete prosjekt(er). Jfr. tilsendt program. Bruk av tutorial 4. Etablere et nytt prosjekt - importere data; casenoder og classifications

Noen erfaringer med bruk av datastøttet analyse Forventninger: spare tid lettere å kombinere ulike typer kilder/data i samme prosjekt analytiske fordeler

Noen analytiske fordeler Stor fleksibilitet i oppbygging av analysen Enkel tilgang til alle typer data Mange teknikker for å lete i data, stille spørsmål til data og undersøke mulige sammenhenger i materialet NVivo håndterer stadig flere typer data Letter arbeidet med fag- og metodelitteratur i direkte tilknytning til analysearbeidet Forebygger for tidlig avslutning av analysen (”premature analytic closure”) Gjennomsiktighet (”transparency”) Tilrettelagt for forskersamarbeid Funksjoner for visualisering o.a. framstilling av resultater Importering og eksportering av data Programmet er svært fleksibelt – en basisfunksjon er jo ulike måter å kategorisere datamaterialet på – å kode, men det kan gjøres på mange forskjellige måter, blant annet ved å bygge opp hierarkiske modeller av kategorier eller begreper - kategoribasert analyse Lett å fine igjen datakilder, noder m.m.. Lagring underveis av analsyer m.m. Blitt meget fleksibelt i forhold til hvilke typer av data vi vil bruke – både tekstdokumenter, video, audio, websider, sosiale medier m.m. Teknikker for å lete : f eks tekstsøk – Stille spørsmål: for eksempel hva har jentene i materialet sagt? Undersøke sammenhenger: f eks sammenlikne hva jenter og gutter har sagt (classifications), eller sammenlikne kategorier på mange forskjellige måter. Kryssreferanser Blitt meget fleksibelt i forhold til hvilke typer av data vi vil bruke – både tekstdokumenter, video, audio, websider, sosiale medier m.m. Man kan legge inn fagreferanser på ulik måte til både kilder og noder. Man samler mao sentrale referanser til bruk i diskusjon av funn m.m. End-note bruk av Externals Komplisert med kompliserte analyser manuelt. Man slutter av for tidlig, tømmer ikke materialet for sentral informasjon, revurderer ikke så grundig analsyer og gjør dem om igjen m.m. Vanlig kritikk av kvalitativ forskning er mangel på intersubjektivitet. Legge inn små kommentarer i materialet der hvor vi støter på noe interessant, og disse kommentarene blir automatisk samlet og kan gjenfinnes øyeblikkelig. Visualisere prosessen, legge ved nodelister og sentrale deler av memos m.m. Mange funksjoner som kan lette et forskersamarbeid - for eksempel oversikt over hvem som har gjort hva, interkoderreliabilitet Gjelder ikke bare for å gjøre arbeidet transparent, men også for å lettere kunne vise frem analsyer og funn m.m. – Models og reports Vi kan både importere, men også eksportere data – for eksempel transcripts.

Kan kanskje minske nærheten til data? Noen mulige problemer ”The Coding Trap” Kan kanskje minske nærheten til data? Evt. utilsiktede konsekvenser: mer ”overfladisk” kvalitativ forskning (kan overta svakheter ved surveyforskning?) Mangel på veiledning?

Tematisk koding De-kontekstualisering Re-kontekstualisering datamateriale analyser

Videre utvikling av analysemodell – hierarkisk koding (eksempel) Erfaringer med frivillig arbeid Positive negative anerkjennelse ”gi og ta” Lærer mye Følelsesmessig vanskelig Blir ”tatt for gitt” Praktiske vansker

To (tre) hovedstrategier for koding og analyse Teoristyrt analyse: Koding med utgangspunkt i teoriutviklede noder Empiristyrt analyse: Koding med utgangspunkt i empiriutviklede noder (Grounded Theory) De fleste prosjekter kombinerer de to strategiene

Deskriptiv fortolkende analyse (tematisk analyse) Arbeider mest innenfor hver kategori – tema (topic) - for å finne fellestrekk i materialet.

Teoribyggende analyse Arbeider på tvers av kategorier for å finne evt. systematiske sammenhenger – utvikle og/eller anvende concepts

Ulike teoretiske perspektiv kan gi ulike strategier for koding Creswell eksemplifiserer 5 tilnærminger: Narrativ tilnærming Fenomenologisk tilnærming Grounded Theory som tilnærming Etnografisk tilnærming Case-studier som tilnærming

Kvalitativ analyse som en sirkulær prosess Importere data Evt. lage forhånds- bestemte noder Lese/se på/lytte til data Kode Skrive memos Stille spørsmål (Queries) Tolke resultater Lage rapporter