Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Foreldrenes betydning
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Unge & Rus.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Nettvett.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
En du kan støtte deg til når ting går galt. En du alltid kan stole på, fortelle alt til.
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Introduksjonssenteret
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Barn og unges nettliv Muligheter og utfordringer i informasjonsalderen Kjetil Østereng, Høgskolen i Østfold 2007.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
1 Jeg og samfunnet.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
BARNAS BARNEVERN 2020.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Personlige medier og sosiale nettverk Marika L ü ders, PhD-student.
Ungdomspress I det siste har det vært mer og mer snakk om ungdomspress på både mediene og nyhetene.. Hva er egentlig ungdomspress og hva vil det si?
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
Sosiale medier - Hvordan forberede de unge og oss selv til en verden på nettet?
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Argumenterende tekster
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Velkommen til Åmot ungdomsskole
PERSONVERN Er en menneskerett Handler om menneskeverd Og om integritet
Rykkinn skole September 2017
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Roller og forventninger
Roede-kurslederen på Facebook
Nettvett U-18 Bodø politistasjon
Tips for bruk av sosiale medier
Fest & følelser Velkommen
Invitasjon til Helt sjef!
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Sinne Film:
Smerteuttrykk og smertemestring
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
Trivsel og godt arbeidsmiljø for elevene på skolen
GUTTOGJENTE.NO Veiledning om kropp og følelser, sex og samliv ut fra et kristent livssyn guttogjente.no.
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Voldsforebyggende opplæring
FORELDREKONTROLL Vet du hva dine barn surfer på, spiller eller bruker av app`r? Det er ikke lett å følge tempoet til egne barn og hva de blir utsatt for.
Utskrift av presentasjonen:

Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom Marika Lüders, PhD-student ved Institutt for medier og kommunikasjon, UiO Doktorgradsprosjekt: Young people and the interplay of personal media: identity, social interaction and genre. Januar 2004 - juli 2007 www.marikamedia.net flickr.com/photos/marika http://www.myspace.com/marikaway underskog.no/medlem23 Sosial teknologi/personlige medier Problemstllingsområder i mitt prosjekt Interpersonlig/massemediert kommunikasjon Min tilstedeværelse på nett

Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom Myspace, blogger/nettdagbøker og tjenester som deiligst.no viser ofte det problematiske ved grensene mellom det private og offentlige selvet. Ungdoms bruk av disse tjenestene må forstås i en større samfunnskontekst der forventningen til individet er i endring. En hypotese er at det er større aksept for å synes i private og offentlige rom. Hvordan man velger å synes tar derimot ulik form: for noen betyr det å synes i form av kunnskaper og evner. For andre betyr det å synes i form av kropp, utseende og avslørende detaljer om privatliv. Ikke meningen å være normativ eller dømmende

Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom LiveJournal: http://noiablog.livejournal.com/profile DeviantArt: http://zezillia.deviantart.com/gallery/ Deiligst/Penest: http://www.deiligst.no/ http://www.penest.no MySpace: http://www.myspace.com/annie_bonham http://www.myspace.com/dersinho Eksempler som kan benyttes for å tolke normer og forventninger for legitime former for selvpresentasjoner. Både det private og det offentlige er begreper i endring. Fortell kort hva hver enkelt av disse tjenesten er Det private som et begrep der innholdsbetydningen er i endring: men det finnes fortsatt grenser!

Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom Har normer og forventninger til selvpresentasjoner blitt mer liberale? Teknologiutvikling? Samfunnsdiskurser? Hvordan velger individer å presentere seg selv, og hvordan skapes overbevisende representasjoner av selvet? Rett til privatliv til tross for en overveldende og frivillig tilstedeværelse på nett. En selvmotsigelse? Teknologiutvikling: digitale nettverk endrer hvordan vi forholder oss til det private og det offentlige. Grensene forskyves. Samfunnsdiskurser: hvilke historier om menneskers privatliv omgir vi oss med? Hvordan velger vi å presentere oss selv når vi ikke vet hvem som kan komme til å bli vårt publikum? Lang tradisjon for å diskutere det private/offentlige: Goffman - Meyrowitz Skaper et privat rom på nett? Vi må lære oss å snakke med et publikum som ikke kjenner rom - og tidgrenser. Ikke gitt at den voksne generasjonens frykt er veien å gå. Se nærmere på hvordan man kan velge å fremstå - i form av bilder og presentasjoner av selvet.

Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom STØRRE ELLER MINDRE GRAD AV KONTROLL? Kontroll over egne selvpresentasjoner trekkes frem av de fleste av mine informanter. Samtidig innser de at det de publiserer på nett potensielt sett er tilgjengelig for en hel verden. Og kanskje viktigst: for foreldre, søsken, lærere. En stengt dagbok gir kanskje størst grad av privatliv. Et rom som er tryggere forvart enn en papirdagbok!

Skjevt utvalg. De fleste her er opptatt av å se deilige ut. Tydelig at disse ungdommene har integrert eksisterende sjangerkonvensjoner. Hva sier guttebildene? Digitale kameraer gir brukerne uendelige muligheter til å eksperimentere med selvportretter og til å redigere å slette bilder som ikke stemmer overens med ’jeget’ Ungdommer poster ikke nesten-nakne og semi-pornografiske bilder av seg selv bare fordi det er teknisk mulig og enkelt, men fordi normer for legitime selvpresentasjoner ser ut til å være i endring (uten å påstå at alle ungdommer ønsker en karriere som glamour-modell).

Dette er ikke noe all ungdom holder på med!

Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom Fortsatt klare grenser for hva aksepterte former for selvpresentasjon, men disse grensene varierer mellom ulike miljøer. HVEM HAR EGENTLIG KONTROLL? Ingen kontroll med bilder og informasjon hvis det først er publisert åpent på nett. Likevel liten frykt for at opplysninger eller bilder vil bli misbrukt. Digitale arenaer er en naturlig og integrert del av unge menneskers sosiale liv. Forbud og strenge restriksjoner er ikke veien å gå. Dette er en skjev og ubalansert fremstilling. Ærlig fremstilling, men mange unngår bruk av fullt navn, og bruker en annen e-post-adresse.